Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Traģēdija pie gājēju pārejas liek domāt par drošību ielās

Pēc nesen notikušā ceļu satiksmes negadījuma Smiltenē, Atmodas ielā, kurā dzīvību zaudēja pusaudzis, Smiltenes novada pašvaldība pirms gājēju pārejas uzstādījusi interaktīvu ceļa zīmi (attēlā), lai autovadītājiem atgādinātu, ar kādu ātrumu viņi brauc.
FOTO: SANDRA PĒTERSONE

Vai tiešām jānotiek vēl kādai nelaimei, lai pašvaldība rīkotos? Kaut kāds risinājums sabiedrības labā ir jārod, ir jāmeklē cits veids, kā organizēt satiksmi Atmodas ielā Smiltenē, pie gājēju pārejas iepretī veikalam “Maxima”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Šādas bažas par ceļu satiksmes dalībnieku drošību un aicinājumu vietvarai būt izlēmīgākai “Ziemeļlatvija” pēdējās nedēļās uzklausījusi no vairākiem Smiltenes iedzīvotājiem.

Pēc nelaimes uzstāda ātruma displeju

Cilvēki pārdzīvo par kārtējo nelaimi pie šīs gājēju pārejas (nodēvētas pat par “nāves pāreju”). Jau rakstījām, ka 30. septembrī tur traģiski gāja bojā pusaudzis, mopēda vadītājs. Viņam liktenīgs izrādījās manevrs, lai izvairītos no sadursmes ar priekšā braucošo automašīnu, kas bija apstājusies pirms gājēju pārejas pretim veikalam “Maxima”. Puisim priekšā būtu visa dzīve, viņš bija tikai 14 gadus vecs, mācījās Smiltenes vidusskolas 8. klasē.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Tāpat pirms vairāk nekā gada rakstījām, ka 2022. gada 5. janvārī uz šīs pašas gājēju pārejas gaišā dienas laikā tika sabraukts 1981. gadā dzimis vīrietis. Viņam uz pārejas uzbrauca smagā automašīna “Scania”, gājējs no gūtajām traumām gāja bojā notikuma vietā. Automašīnas vadītāja izelpā alkohols netika konstatēts.

Jau pēc toreiz notikušās nelaimes “Ziemeļlatvijā” un arī Smiltenes novada pašvaldībā vērsās ne viens vien satraukts Smiltenes iedzīvotājs, rosinot meklēt risinājumus un uzlabot ceļu satiksmes drošību Atmodas ielā.

Atmodas iela ir Smiltenes tranzīt­iela ar ļoti intensīvu satiksmi un ar izteiktu reljefu, kas ierobežo iespēju satiksmes plūsmu bremzēt ar luksoforiem. Iespēju bīstamajā posmā izvietot luksoforus Smiltenes novada pašvaldība pārrunājusi ar valsts SIA “Latvijas Valsts ceļi”, bet tas nav akceptēts. Tas, kas ir izdarīts, – virs gājēju pārejas pretī veikalam “Maxima” ir uzstādītas lampas, kas izgaismo tieši pārejas zonu un uzlabo redzamību diennakts tumšajā laikā. Tad vēl šo pirmdien, 9. oktobrī, pēc Smiltenes novada pašvaldības pasūtījuma Atmodas ielā, pirms krustojuma ar Lejas ielu, netālu no veikala “Maxima” un gājēju pārejas, ir uzstādīta interaktīvā ceļa zīme jeb ātruma displejs ar mērķi uzlabot ceļu satiksmes drošību. Garām braucošais autovadītājs ceļa zīmes displejā redz sava vadītā transportlīdzekļa braukšanas ātrumu, turklāt ar smaidošas vai bēdīgas emocijikonas palīdzību zīme signalizē, vai vadītājs ievēro atļauto braukšanas ātrumu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Interaktīvo ceļa zīmi Atmodas ielā novada pašvaldība uzstādīja pēc 30. septembrī notikušā ceļu satiksmes negadījuma, kurā dzīvību zaudēja pusaudzis, – preventīvā nolūkā, lai autovadītājiem atgādinātu, ar kādu ātrumu viņi brauc, “Ziemeļlatviju” informē Smiltenes novada pašvaldības Saimnieciskās nodaļas vadītājs Ingars Veismanis

“Braucot lejā no kalna, bremzes pedāli tā kā negribas spiest, ripojot var uzņemt pamatīgu ātrumu, bet priekšā ir gājēju pāreja. Tās izbūve savulaik bija iedzīvotāju iniciatīva, lai viņi tiktu uz “Maximu” iepirkties. Diemžēl otra medaļas puse ir tā, ka gājēju pāreja nemudina pašus gājējus uzmanīties, viņiem šķiet, ka šoferi viņus redz, un rodas zināms risks,” piebilst Ingars Veismanis.

“Šī ir nelaba vieta, te gājējiem pašiem jābūt uzmanīgiem,” par gājēju pāreju Smiltenē, Atmodas ielā, pretī veikalam “Maxima”, saka ne viens vien tur sastaptais smiltenietis. Taču ne visi kājāmgājēji atbalsta ierosinājumu šo pāreju likvidēt.

Rosina “nāves pāreju” likvidēt

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Šādas interaktīvas ceļa zīmes uzstādīšana no pašvaldības puses ir apsveicama, taču ar to vien ir par maz, – Smiltenē pietrūkst pareizas satiksmes organizācijas, savu viedokli pauž Smiltenes iedzīvotājs, ceļu būves speciālists, skolotājs Lotārs Grīnbergs.

Viņš vērsās “Ziemeļlatvijā” ar konkrētiem ierosinājumiem, kā uzlabot ceļu satiksmes drošību pie gājēju pārejas Atmodas ielā pretī veikalam “Maxima”, – vai nu šo pāreju likvidēt vispār, vai arī Atmodas ielas posmā uzstādīt ātrumu ierobežojošu ceļa zīmi 30 kilometri stundā, vai radaru, vai arī pirms gājēju pārejas novietot “gulošo policistu” vienā ielas braukšanas joslā (braucot pa Atmodas ielu lejā no kalna, pilsētas centra virzienā).

“Es nepretendēju uz to, ka mans viedoklis, kā uzlabot satiksmes drošību, ir pareizākais. Būtu labi, ja savus viedokļus izteiktu pēc iespējas vairāk cilvēku, un tad tiktu atlasīti labākie risinājumi. Gan jau arī ceļu policijai ir viedoklis, kā pareizāk organizēt satiksmi gan tranzītielā, gan Smiltenē vispār. Manuprāt, kaut kas jādara arī tranzītielas turpinājumā, Gaujas ielā, pretī bērnu rotaļu laukumam un skeitparkam, kur nav gājēju pārejas, bet bērni tāpat šķērso ielu. Saprotu, ka kalnā gājēju pāreju nevar ierīkot, mašīnas kalnā neapstāsies. Arī barjeras nav risinājums, bērni tām pārkāps pāri. Tur varētu ierīkot skaņu izolējošu sienu, līdzīgi kā Ķekavas apvedceļā, tad ceļš uz brauktuvi gājējiem būtu slēgts,” rosina Lotārs Grīnbergs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Gājēju pāreja Atmodas ielā pie “Maximas” ir jālikvidē, – to par visreālāko risinājumu ceļu satiksmes drošības uzlabošanai šajā posmā atzīst smiltenietis, Valsts policijas galvenais inspektors Vilnis Būce, kuram ir liela pieredze darbā ceļu policijā.

“Tā ir “nāves pāreja”. Liela cena par to jau ir samaksāta ar cilvēku dzīvībām. Cik vēl cilvēkiem tur būtu jāiet bojā? Vēsturiski šo gājēju pāreju ierīkoja, kad uz bijušo bērnudārza ēku pārcēlās toreizējās Rūta skolas pirmās klases, lai bērni tiek uz veikalu (ēka atradās netālu no Atmodas ielas, tagad tā ir nojaukta – redakcijas piezīme). Bet pāreju tagad tur nevajag no drošības un no ceļu satiksmes viedokļa. Ja lejā pa kalnu brauc baļķvedējs, viņam ir ļoti grūti sabremzēt pirms gājēju pārejas, bet ziemā ir grūti uzbraukt Atmodas ielas kalnā. Apstājoties pirms gājēju pārejas, smagais vairs nav ieskrējies, viņam braukt jāsāk no nulles. Vēl Atmodas ielas posmā, no krustojuma ar Dakteru ielu līdz Baznīcas laukumam, vajadzētu ierobežot atļauto braukšanas ātrumu, uzstādot ceļa zīmi 40 kilometri stundā. Atmodas ielai ir kritums lejup, ielas līkums ir nepārredzams, tur ir kreisie pagriezieni uz Blaumaņa ielu un Lejas ielu,” savu viedokli izsaka Vilnis Būce.

Par “gulošo policistu” viņš pabrīdina, ka tad, ja tam pāri brauks smagie transportlīdzekļi, radīsies labi dzirdams troksnis, kas var traucēt apkārtējo māju iedzīvotājiem.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Gājēji grib palikt pie taisnākā, kaut nedrošā “ceļa”

Par uzklausītajiem priekšlikumiem “Ziemeļlatvija” informēja Smiltenes novada pašvaldības izpilddirektoru Andri Lapiņu.

“Gājēju pārejas likvidēšana Atmodas ielā pie veikala “Maxima” ir apsverams jautājums. Vienīgi pieļauju, ka cilvēki tur tāpat turpinās šķērsot ielu. Tam, ka Atmodas ielas posmā ir vajadzīgs ātruma ierobežojums 40 kilometri stundā, arī es piekrītu un esmu par to runājis. Kādreiz tāda ceļa zīme tur bija, bet neviens neatceras, kāpēc to noņēma,” piebilst Andris Lapiņš.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Viņš arī aicina autovadītājus, braucot pa Smilteni, ievērot atļauto braukšanas ātrumu, – līdzšinējie ātruma mērījumi daudzās ielās fiksējuši, ka ir autovadītāji, kuri pilsētā brauc pat ar 90 kilometru stundā lielu ātrumu.

“Ziemeļlatvija” ilgāku brīdi pastāvēja pie jaunā “smaidiņa” jeb interaktīvās ceļa zīmes Atmodas ielā, secinot, ka vismaz tajā laikā vairākums autovadītāju brauca ar ātrumu, kas ir mazāks par atļautajiem 50 kilometriem stundā. Šoferi pie šī jaunuma vēl nav pieraduši, un, iespējams, tas arī viņus disciplinē.

Savukārt ne tik iepriecinošs skats pavērās pie gājēju pārejas pretī “Maximai”. Bija gadījums, ka sieviete pie pārejas stāvēja kādu laiku, bet neviena automašīna nepiebremzēja, lai viņu palaistu šķērsot brauktuvi. Tas te ir diezgan ierasts skats, apliecina pie pārejas sastaptā smilteniete Ilga Krastiņa.

“Šī pāreja nav droša, jo ir šoferi, kuri nereaģē un pabrauc garām. Es tāpēc vienmēr skatos pa labi un pa kreisi, vai ir droši, un tikai tad eju pāri ielai. Gājējiem pašiem ļoti jāskatās, tas ir pirmais un galvenais, domājot par savu drošību. Es arī savai mazmeitiņai, kura dzīvo Rīgā, mācu, – neskrien pāri ielai līdzi citiem bērniem, vispirms pārliecinies, vai mašīna piebremzē. Bērni dzīvo savā pasaulē, savās domās. Tagad pat pirms manis viens puisītis ar skrejriteni lielā ātrumā pa gājēju pāreju šķērsoja ielu, pat nepaskatoties, vai tuvumā ir mašīna. Šī ir nelaba vieta,” par Atmodas ielas gājēju pāreju pretī veikalam “Maxima” spriež Ilga Krastiņa.

Tomēr viņa uzskata, ka šo pāreju nevajag likvidēt, jo cilvēkiem, no Smiltenes centra puses nākot, tas ir taisnākais un ērtākais ceļš uz veikalu “Maxima”. Labāks risinājums būtu luksofors.

“Piemēram, Valmiera ir pilna ar luksoforiem. Kāpēc lai Smiltenē tādi nebūtu?” piebilst Ilga Krastiņa.

Līdzīgi par luksofora nepieciešamību domā smilteniete Inese, kura bieži iet uz “Maximu” iepirkties. “Ja šo pāreju likvidētu, tas būtu liels traucējums. Kur tad mēs, gājēji, tiksim pāri? Iet uz pāreju pie kultūras centra ir līkums. Te ir labāk, tuvāk, vienīgi pašiem gājējiem ļoti jāskatās un jābūt uzmanīgiem. Ja brauc smagā mašīna, es pat pastāvu tālāk, lai aizbrauc. Piemēram, ziemā tai ir grūti sabremzēt,” stāsta Inese.

#SIF_MAF2023

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Ziemeļlatvija”.

Rediģēt

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.