Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

No autovadītāja par traktoristu

Visi zinām, ka līdz šim, lai iegūtu traktortehnikas vadītāja apliecību ar noteiktām kategorijām, bija jānokārto eksāmeni par ceļu satiksmes noteikumiem un traktortehnikas ekspluatācijas drošības jautājumiem, kā arī attiecīgajai kategorijai atbilstošās traktortehnikas praktiskās vadīšanas eksāmens. Taču turpmāk, ja vēlēsies braukt ar parastu belīti un kabatā būs autovadītāja tiesības, uz šādām apmācībām varēs nedoties.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Proti, aizvadītajā nedēļā plaši izskanēja ziņa, ka turpmāk ar transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām ir atļauts vadīt arī traktortehniku. Šādas izmaiņas Ceļu satiksmes likumā virzīja “Zemnieku saeima”, lai risinātu darbaroku trūkumu laukos. Tiesa, šāda prakse jau ilgāku laiku ir spēkā daudzviet Rietumeiropā, kā arī Lietuvā. Tagad ar B kategorijas autovadītāja apliecību var vadīt TR1 kategorijas traktortehniku, savukārt ar C1 kategoriju jau atļauts vadīt TR2 kategorijas tehniku. Lai vadītu attiecīgo traktortehniku, līdzi ir jābūt derīgām automašīnas vadīšanas tiesībām vai personu apliecinošiem dokumentiem.

Te jāpaskaidro, ka TR1 traktortehnika ir, piemēram, klasiski sauktais “Belarus” vai lielāki traktori, kas ir ražoti Rietumeiropā. Paskatoties tehniskās pases un tehniskos raksturojumus, tas varētu būt traktors ar 110, 120 zirgspēku jaudu. Nereti laukos tieši šādi traktori kalpo palīgdarbu veikšanai. Bet TR2 ir tādi lielāki, nopietnāki traktori – ar lielāku masu, kas paredzēti zemes darbiem, transportēšanai.

Jau ilgus gadus mūsu valstī ir bijušas diskusijas, kāpēc pie mums nav tā kā citās valstīs. Piemēram, Lietuvā ar B kategorijas mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām ir atļauts vadīt traktorus, kuru dzinēju jauda nepārsniedz 60 kW.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Dānijā ar B kategorijas mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām ir atļauts vadīt traktorus, kombainus, ekskavatorus un teleskopiskos iekrāvējus. Zviedrijā, Somijā, Īrijā un Islandē ar B kategorijas mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām ir atļauts vadīt traktorus.

Par šādu pavērsienu, ka nu tāda prakse ir arī Latvijā, priecājas daudzi, jo īpaši tie, kuri līdz šim dažādu iemeslu dēļ vēl šaubījušies, vai kārtot traktortehnikas vadītāja apliecību vai ne. Līdz šim tā bijusi problēma ne vienā vien, arī man zināmā uzņēmumā, kur darbinieks pieņemts darbā kā palīgstrādnieks, bet ikdienā veic arī traktortehnikas operatora pienākumus, jo zināšanas un prasmes ir, bet traktortehnikas tiesības izpaliek. Turpmāk par to nevienam nebūs jāsatraucas – ne darba devējam, ne darba ņēmējam.

Vēl nesen, lai darbiniekam apmaksātu nepieciešamās traktortehnikas kategorijas iegūšanu, lauksaimniekiem nācās rēķināties ar visai ievērojamiem līdzekļiem.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vai turpmāk mazināsies darbaroku trūkums laukos, to rādīs laiks, taču tie, kas jau ik dienu strādā lauku darbus ar traktoru bez traktortiesībām, beidzot var atviegloti nopūsties, ka, braucot pa koplietošanas ceļiem (un ne tikai), nebūs jābaidās, ka kādā brīdī kāds neaptur traktortehnikas vadītāju, prasot uzrādīt atbilstošas kategorijas vadītāja apliecību.

Neviens gan nedod nekādas garantijas, ka cilvēks, kuram ir autovadītāja apliecība, pratīs veiksmīgi tikt galā ar traktora vadīšanu, tāpēc, ja cilvēks ar B vai C1 kategoriju vēlēsies vadīt šāda veida tehniku, tas, vai viņam to uzticēt, būs atkarīgs no tehnikas īpašnieka.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.