Reklāma

Pieci veselīgi augļi un ogas, kas patiesībā bojā zobus

Publicitātes foto.

Zobiem kaitīgi ir saldumi, alkohols un cigaretes. Tas ir vispārzināms fakts, kas nepārsteidz, taču kāds cits fakts varētu pārsteigt daudzus – ir arī vairāki augļi un ogas, tai skaitā arī Ziemassvētku laikā īpaši iecienītie mandarīni, kas var nelabvēlīgi ietekmēt mūsu zobu veselību. Kas ir šie pārtikas produkti un kā rūpēties par savu zobu veselību, skaidro farmaceite Zane Melberga.

1. Citrusaugļu sulas

Citrusaugļi apelsīni, mandarīni, citroni un pamelo ir īpaši iecienītie augļi ziemas sezonā. Šie augļi ir bagāti ar C vitamīnu, kā arī ir ļoti noderīgi imunitātes stiprināšanai, kas ir svarīgi saaukstēšanās sezonā. Tomēr citrusaugļi ir vispiesātinātākie ar skābēm, kas bojā zobu emalju, padarot zobus neaizsargātus pret kariesu. Tāpat ziemā daudz dzeram dažādus karstus dzērienus, kuriem pievienotas citrusaugļu šķēlītes. Tādā veidā neapzināti radām dubultu triecienu saviem zobiem ne tikai ar lielu skābes daudzumu, bet arī ar karstu temperatūru, kas var veicināt zobu jūtīgumu. Citrusaugļu sulas drīkst dzert, taču ieteicams to darīt, izmantojot salmiņu, lai pasargātu zobus no tiešas saskares ar skābi. Tāpat pēc sulu dzeršanas muti ieteicams izskalot ar tīru ūdeni.

2. Āboli

Ābols ir piesātināts ar dažādiem vitamīniem – C, E un nedaudz mazāk arī B grupas vitamīniem. Šis auglis ir bagātīgs ar šķiedrām, kas palīdz notīrīt smaganas, mēli un aplikumu no zobiem. Tomēr izrādās, ka āboli ir arī kaitīgi mūsu zobiem, jo tajos esošais pārāk augstais skābes līmenis var kaitēt mūsu zobiem. Skābe saēd zobu dentīnu, kas ir viens no zoba slāņiem tieši zem emaljas. Tā rezultātā zobi var ātrāk bojāties vai kļūst jūtīgi. Tāpat ābolos ir augsts cukura līmenis, un, kā jau zināms, pārlieku liels cukura daudzums var kaitēt zobiem. Pēc ābolu ēšanas muti ieteicams izskalot ar ūdeni, tādā veidā atbrīvojot mutes dobumu no skābes. Pēc aptuveni 30 minūtēm zobus ieteicams arī iztīrīt ar zobu birsti un zobu pastu vai izskalot ar mutes skalojamo līdzekli. Šādu laika intervālu vajadzētu ievērot, jo ar skābi piesātinātie pārtikas produkti kādu brīdi var mīkstināt zobu emalju.

3. Tomāti

Tomāti ir labs C vitamīna, kālija un K vitamīna avots, taču arī tie ir piesātināti ar skābi. Ne tikai svaigi tomāti kaitē zobiem, bet arī tomātu mērces, zupas un sulas var nelabvēlīgi ietekmēt mūsu zobu veselību. Lai izlīdzinātu tomāta skābo vidi un pasargātu zobus no pārmērīgas skābju iedarbības, to ieteicams uzņemt kopā ar citiem ēdieniem. Līdzīgi kā pēc ābolu ēšanas, arī pēc tomātu ēšanas mutes dobumu ieteicams kārtīgi izskalot ar ūdeni, kā arī pēc 30 minūtēm iztīrīt ar zobu birsti un zobu pastu vai izskalot ar mutes skalojamo līdzekli.

4. Žāvēti augļi

Žāvētos augļos ir mazāk ūdens, tāpēc tie ir koncentrētāks uzturvielu avots – tajos mēdz būt vairāk vitamīnu un minerālvielu. Žāvētos augļos ir arī koncentrēts cukura daudzums, kas dod enerģiju un ir veselīgāks par citiem saldumiem, piemēram, šokolādi vai īrisa konfektēm. Tomēr žāvētiem augļiem ir lipīga konsistence, un viss, kas ir lipīgs un salds, ļoti viegli pielīp pie zobiem, nereti mazas ēdiena paliekas iestrēgst zobu starpās un var veicināt zobu bojāšanos. Jo ilgāk žāvēto augļu daļiņas atrodas uz zobiem un to starpās, jo vairāk tiek saražotas baktērijas, kas bojā zobus. Pēc šādu gardumu ēšanas ieteicams muti ne tikai kārtīgi izskalot, bet arī iztīrīt zobu starpas ar zobu birsti vai zobu diegu.

5. Mellenes

Mellenes ir ļoti vērtīgas ogas sirds veselībai, kaulu stiprumam un redzei. Tās ir ļoti bagātas ar C vitamīnu. Ja mellenes tiek ēstas pārāk bieži, mēle parasti nokrāsojas tumšā krāsā. Ar zobiem var notikt tieši tas pats. Uz tiem var palikt pleķi vai arī tie kļūst tumšāki, tāpēc pēc melleņu ēšanas svarīgi ir izskalot mutes dobumu, kā arī pēc iespējām iztīrīt. Mellenes nevajadzētu ēst tad, kad apmeklējiet balināšanas procedūras vai lietojat zobu balinošās zobu pastas, kas var aizkavēt vēlamā rezultāta sasniegšanu.

Šos augļus un ogas uzturā ir vēlams lietot, taču farmaceite Zane Melberga atgādina, ka tos lietojot ir jāpievērš īpaša uzmanība savu zobu kopšanas rutīnai. Tāpat svarīgi neaizmirst par zobu starpu tīrīšanu, kā arī pievērst uzmanību tam, kādu zobu pastu vai zobu birsti ikdienā izmantojam.

Pieci ieteikumi labākai zobu veselībai

1. Tīrīšanas rutīna

Zobu rutīnai vajadzētu būt no divām līdz trīs minūtēm garai, gan no rīta, gan vakarā. Vienmēr ir jāsāk ar mutes izskalošanu ar ūdeni, tad zobi jāiztīra ar zobu birsti un zobu pastu, nedrīkst aizmirst par mēles notīrīšanu. Pēc tam ar zobu diegu vai zobu starpu birstīti jāiztīra zobu starpas. Noslēgumā mutes dobums jāizskalo ar mutes skalošanas līdzekli. Tāpat zobus ieteicams tīrīt pēc katras ēdienreizes, kas gan attālinātā, gan klātienes darba apstākļos ir viegli īstenojams. Ja tomēr ir jādodas uz darbu klātienē, var lietot košļājamo gumiju, kas ražo siekalas un noskalo aplikumu un ēdiena pārpalikumus.

2. Elektriskās un parastās zobu birstes

Pēdējo gadu laikā iecienītākas kļūst elektriskās zobu birstes. Tās ir ļoti efektīvs palīgs zobu tīrīšanas rutīnā – tās ne tikai labāk atbrīvo zobus no aplikuma, bet arī notīra visgrūtāk pieejamās vietas mutes dobumā. Daudzas elektriskās zobu birstes var savienot ar aplikāciju telefonā. Bērnus motivēt var iecienītākais animāciju varonis, savukārt pieaugušie var sekot līdzi zobu tīrīšanas ilgumam. Šāda zobu birste var būt laba un praktiska dāvana svētkos gan lieliem, gan maziem.

Izvēloties parasto zobu birsti, jāpievērš uzmanība tās rokturim, vai tas būs ērts, kad tīrīsiet zobus, vai varēsiet aizsniegt mutes dobuma tālākās vietas. Ieteicams izvēlēties zobu birsti, kurai uz iepakojuma sariņu mīkstums ir norādīts kā soft (mīksts), jo tie ir maigi un saudzīgi. Tāpat farmaceite atgādina, ka gan elektrisko, gan parasto zobu birsti ieteicams mainīt reizi 3 mēnešos gan bērniem, gan pieaugušajiem, jo ar laiku tās sariņi nodilst un zobu aplikumu nenoņem tik labi kā vajadzētu, kā arī uz tās sakrājas baktērijas, kurām ir tendence vairoties tieši mitrā vidē. 

3. Piemērotākā zobu pasta

Zobu pasta ir jāpiemeklē atbilstoši katra vēlmēm un vajadzībām.

  • Ja vēlamies baltākus zobus, ieteicams izvēlēties zobu pastas, kuru sastāvā ir abrazīvās vielas, kas sadalītas mikrodaļiņās. Taču tiem, kuriem ir jūtīgi zobi, ieteicams lietot zobus baltinošās zobu pastas, kuru sastāvā ir dabīgie enzīmi – papaija vai ananāss, kas ir saudzīgāki zobiem.
  • Cilvēkiem, kuriem ir jūtīgi zobi, ieteicams lietot zobu pastu, kuras sastāvā ir rets minerāls – hidroksilapatīts, kas pārklāj zobus ar hermētisku kārtiņu, piešķirot zobiem mirdzumu.
  • Bērni tīrot zobus mēdz daļu zobu pastas norīt, tāpēc viņiem piemērotākas ir gēlveida zobu pastas ar maigāku sastāvu. Tāpat bērnu zobu pastām ir dažādas garšas, piemēram, zemeņu vai apelsīnu, kas viņus vairāk motivē rūpēties par saviem zobiem.

Nav ieteicams atkārtoti iegādāties un vairākus gadus ilgstoši lietot vienu un to pašu zobu pastu, jo zobi pie tās pierod un vēlamais efekts var mazināties.

4. Zobu starpu tīrīšana

Ir dažādas zobu starpu tīrīšanas metodes un rīki, taču pats galvenais ir izvēlēties sev piemērotāko un ieviest savā zobu tīrīšanas rutīnā. Vairākām elektriskajām zobu birstēm komplektā ir smaganu irigatori jeb zobu starpu skalotāji, kas ar spēcīgu gaisa spiedienu izskalo zobu starpas. Tie ir īpaši piemēroti cilvēkiem, kuriem ir iekaisušas vai jūtīgas smaganas, jo skalošanai var izmantot ārstnieciskos pretiekaisuma mutes skalošanas līdzekļus. Cilvēkiem, kuriem ir lielākas zobu starpas, piemēroti ir tie zobu diegi, kas, saskaroties ar siekalām, nedaudz piebriest. Tas palīdz labāk iztīrīt zobu starpas. Tāpat zobu diegi ir pieejami dažādos platumos, kas jāpielāgo atkarībā no lietošanas ērtuma un zobu garuma. Krāsainie zobu diegi, piemēram, sarkans, palīdzēs redzēt un novērtēt, cik labi izdevies notīrīt aplikumu no zobiem. Aptiekās ir pieejamas arī starpzobu birstītes, kas ir dažādos izmēros un ērti lietojamas ikdienas gaitās, jo tās var paņemt līdzi speciālā kastītē.

5. Zobu stiprināšana

Lai stiprinātu zobus, ieteicams uzturā lietot cietu pārtiku – košļājot cietākas konsistences ēdienu, zobi un smaganas tiek stiprināti. Tāpat uzturā ieteicams lietot kalciju saturošos produktus, piemēram, sieru vai pienu, kas stiprinās zobus. Ja kalciju nav iespējams uzņemt ar uzturu, to var darīt lietojot uztura bagātinātājus, taču svarīgi tos lietot kopā ar D vitamīnu, kas palīdzēs kalcijam organismā labāk uzsūkties. Savukārt bērniem ieteicams lietot fluora tabletes, kas stiprinās zobus un rūpēsies par to veselību.

Informāciju sagatavoja: Līva Dagmāra Dzenovska

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.