Reklāma

No Portugāles atgriežas ar jauniem iespaidiem

Erasmus+ dalībnieki no D. Ozoliņa Apes pamatskolas prezentē savu mītnes zemi. Foto: No personīgā arhīva

Pirms neilga laika vairāki D. Ozoliņa Apes pamatskolas 9. klases skolēni un divas skolotājas atgriezušies no Portugāles, kur Eiropas Savienības izglītības, mācību, jaunatnes un sporta programmas Erasmus+ projekta ietvaros guva jaunas zināšanas un lielisku pieredzi starpkultūru komunikācijā.

Erasmus+ projektā piedalījās 25 dalībnieki no piecām valstīm – Itālijas, Rumānijas, Turcijas, Portugāles un Latvijas. Projekta mērķis bija izvērtēt Eiropas pilsoniskās piederības nozīmi un ar to saistīto cilvēktiesību aizsardzību, iekļaujot sociāli ekonomisko un reliģisko daudzveidību, rosinot pedagogus veikt pasākumus diskriminācijas mazināšanai. 

Viens no pieciem skolēniem, kas devās uz Portugāli, ir Dāvis Gabranovs. Viņš stāsta, ka tā bijusi lieliska iespēja attīstīt komunikācijas prasmes un likt lietā angļu valodas zināšanas. Šādā projektā viņš piedalījies pirmoreiz. “Angļu valoda man padodas, tāpēc nebija nekādu problēmu sazināties ar jauniešiem no citām valstīm. Tie bija rumāņi, portugāļi, itāļi un turki. Iepazinu citu kultūru pārstāvjus. Tas bija lielākais ieguvums,” apliecina Dāvis.

Dalībnieki tika izmitināti pilsētiņā Viseu, kas tiek dēvēta par dižgaru pilsētu, jo tur pēdas atstājuši ķeltu vadonis Viriats, vestgotu karalis Rudrigs, gleznotājs Lielais Vaško un mūziķis Hilario. “Tā ir tāda šarmanta pilsētiņa ar dažādām arhitektūras pērlēm. Nedaudz iepazinām arī pilsētu, bet kopējo ieskatu par pašu Portugāli mums sniedza portugāļu jaunieši, kad pirmajā dienā prezentēja savu valsti. Tas bija visu dalībnieku uzdevums – iepazīstināt ar savu mītnes zemi, pilsētu un skolu. Tādā veidā mēs ieguvām nelielu iespaidu par katru no valstīm, kuru pārstāvjus iepazinām projektā. Protams, arī tad, kad stāstījām par Latviju, pārējie dalībnieki ar lielu uzmanību un interesi klausījās,” papildina jaunietis.

Viņš pastāstīja, ka projekta galvenā tēma bija mobings, kas, kā zināms, ir psiholoģiska vardarbība pret kādu konkrētu cilvēku. “Tā ir aktuāla tēma daudzās valstīs, jo mobings var skart cilvēkus kā darba vietā, tā skolā vai interneta vidē. Strādājām komandās, taisījām plakātus, klausījāmies un piedalījāmies lekcijās. Bija interesanti,” stāsta Dāvis.

D.Ozoliņa Apes pamatskolas skolēni kopā ar skolotāju Vinetu Meisteri Atlantijas okeāna krastā. Foto: No personīgā arhīva

Erasmus+ projekta braucienā uz Portugāli piedalījās arī Melānija Bormane, kura arī dalījās iespaidos. “Vēl bez apmācībām un lekcijām devāmies aplūkot dažādus apskates objektus, tostarp Koimbras Universitāti, kas ir Portugāles senākā universitāte. Bijām pie okeāna. Redzējām kā pilsētas, tā nomaļākas Portugāles vietas. Lai gan tā bija tikai nedēļa, skolēni noteikti uzlaboja savas angļu valodas prasmes, jo intensīvi komunicējām gan savā starpā, gan lekcijās. Pēc dienas aktivitātēm mums tika dots brīvais laiks. Tad devāmies pastaigās pa pilsētu. Protams, arī ielūkojāmies vietējos tirdzniecības centros, savukārt, nonākot atpakaļ viesnīcā, pavadījām laiku ar dalībniekiem no citām valstīm. Projekta pēdējā dienā devāmies uz kinoteātri, kur noskatījāmies jaunāko filmu. Un vakaru pirms prombraukšanas noslēdzām ar kopīgām vakariņām, sarunām un dejošanu,” atklāj Melānija un saka, ka arī tagad pēc projekta nekas nebeidzas un dalībnieki uztur kontaktus, nu jau virtuālā vidē – sociālajos tīklos. “Mēs visi sazināmies “WhatsApp” izveidotā grupā, kurā apmaināmies ar stāstiem, iespaidiem un ikdienas notikumiem. Atmiņas un iegūtā pieredze ir vārdiem neaprakstāma. Esam ieguvuši jaunus draugus, iepazinuši dažādas kultūras un savā ziņā arī nedaudz paraudzījušies uz sevi no malas,” izsakās Melānija.

Jāteic, ka projekta dalībniekus iepriecinājuši Portugāles klimatiskie apstākļi. Proti, laikā, kad viņi tur viesojušies, gaisa temperatūra ir bijusi plus 12–20 grādi, kamēr Latvijā tajā laikā bija īstena ziema.

Līdzi jauniešiem devās arī skolotājas Sarmīte Apine un Vineta Meistere, kuras priecājas par Erasmus+ projektu piedāvātajām iespējām – paplašināt skolēnu redzesloku, iegūt jaunas zināšanas un starpkultūru pieredzi kā izglītības jomā, tā ikdienišķās un sadzīviskās lietās. “Katra jauna pieredze paplašina redzesloku. Bija skolēni, kuri jau bija piedalījušies citos Erasmus+ projektos, bet bija arī tādi, kas pirmoreiz devās ārpus ierastās komforta zonas. Kopējais vērtējums visiem ir ar pluss zīmi,” teic D. Ozoliņa Apes pamatskolas direktora vietniece V. Meistere.

Viņa dara zināmu, ka Erasmus+ programmas 2. pamatdarbības skolu apmaiņas partnerības projektam “E.QUA.L.I.TY. – Europe for QUAlitative Learning and the Inclusion of diversiTY” (par kvalitatīvu un iekļaujošu izglītību Eiropā) 2019. gadā uzsāka kā Dāvja Ozoliņa Apes vidusskola, bet “Covid-19” ieviesa savas korekcijas. Līdz ar to jau 2020. gada martā paredzētā tikšanās Latvijā tika atcelta un saziņa notika tikai virtuālajā vidē. “Laiks paskrēja nemanot, un tieši divus gadus pēc skolotāju  tikšanās Itālijā notika pirmā mobilitāte Portugālē, bet jau kā Dāvja Ozoliņa Apes pamatskolai.

Ļoti interesanti ir vērot skolēnu sadarbību par noteikto tēmu, kā arī to, kā viņi komunicē savā starpā brīvajā laikā. Par projektu atbildīgie Portugālē bija noorganizējuši vērtīgas lekcijas par vardarbību un aizskaršanu kā sadzīvē, tā arī virtuālajā vidē, skolēni tika aicināti izteikt viedokli, kā skolotāji, pieaugušie un vecāki varētu palīdzēt mazināt vardarbību. Atbildes bira kā no pārpilnības raga, tas vien jau liecina, cik aktuāla ir izvēlētā tēma jauniešiem,” teic V. Meistere.

Nākamā tikšanās paredzēta februārī Turcijā, kur tēma ir cilvēktiesības un vienlīdzība.  Savukārt maijā nedēļā pirms 9. klases valsts pārbaudes darbiem satikšanās visiem projekta dalībniekiem notiks  mūsu skolā par tēmu “Kultūras daudzveidība”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.