Reklāma

Ēdienu pārpalikumu pagatavošanā Baltijā populārākās ir veģetārās un makaronu receptes

Foto: pixabay.com

Gadumijas svētki aizvadīti, taču vēl aizvien par tiem atgādina gan pārtikas krājumi ledusskapī, gan gluži svaigās apņemšanās šogad ēst mazāk vai veselīgāk. Ne viens vien, iepērkoties svētkiem un arī ikdienai, pārspīlē ar nepieciešamo produktu daudzumu. To apstiprina arī digitālais rīks pārtikas atkritumu mazināšanai “Iztukšo ledusskapi”, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību ģenerē receptes no produktiem, kuri atrodami lietotāju virtuves krājumos. Kopš pērnā gada vasaras šis digitālais rīks palīdzējis radīt 18 000 recepšu, paglābjot no nonākšanas atkritumos vairāk nekā 2 tonnas pārtikas. Interesanti, ka Baltijas iedzīvotāji visbiežāk meklē tieši veģetāras receptes un iedvesmu makaronu pagatavošanai.

Nesen veiktais pētījums rāda – pat 90% cilvēku Baltijā izmet pārtiku, jo tā ir sabojājusies, ilgstoši gaidot savu kārtu. Tāpēc sadarbībā ar dāņu jaunuzņēmumu “Plant Jammer” izveidots inovatīvs digitālais rīks, kas ļauj tikai ar dažiem klikšķiem pastāstīt par produktiem, kuri aizķērušies ledusskapjos un pieliekamajā; mākslīgā intelekta šefpavārs paveic pārējo darbu, apvienojot sastāvdaļas gardu, veselīgu ēdienu receptēs.

Lietotni “Iztukšo ledusskapi”, šobrīd izmanto vairāk nekā 200 000 cilvēku visā pasaulē, un mākslīgā intelekta šefpavārs ņem vērā klientu vēlmes un paradumus katrā valstī un reģionā. Kā liecina novērojumi, piemēram, kartupeļu ēdienu receptes Baltijā ir divreiz populārākas nekā Vācijā, Dānijā vai Zviedrijā. Tāpat Baltijas valstīs populārākie meklēšanas vienumi ir “veģetāri”, “ātri pagatavojams” un “ar zemu ogļhidrātu saturu”. Gandrīz 25% lietotāju meklē vegānisku vai veģetāru ēdienu receptes, kaut arī par vegāniem vai veģetāriešiem sevi dēvē mazāk nekā 5% iedzīvotāju. Starp ēdienu pārpalikumiem, kurus cilvēki vēlas pagatavot, vispopulārākie ir makaroni un rīsi, kam seko griķi. Populārākie dārzeņi, ko ietveram receptēs ir kartupeļi, burkāni un tomāti. Savukārt no dažādām piedevām īpaši iecienīti Baltijā ir piena produkti, galvenokārt sviests, piens un skābais krējums.

“Janvārī šis rīks ir īpaši aktuāls – no pieredzes zinām, ka cilvēki janvārī un februārī gatavo vairāk pēc tiešsaistes receptēm, jo ​​īpaši tāpēc, ka meklē veselīgus un ilgtspējīgus ieradumus jaunajam gadam.Vienlaikus pēc garākām svētku brīvdienām krājumos ir aizķērušies dažnedažādi produkti, kurus gribējās, bet pietrūka laika pagatavot, kuri izrādījās lieki svētku maltītei vai arī tika iegādāti bez īstas vajadzības – “katram gadījumam”. Ir īstais laiks to visu lietderīgi izmantot dažādu ēdienu pagatavošanai, un mākslīgā intelekta šefpavārs būs uzticams palīgs šī uzdevuma veikšanā,” iesaka šefpavārs Normunds Baranovskis.

Apkopojot informāciju par to, kādi produkti visbiežāk tiek meklēti, noskaidrots, ka ar digitālā rīka palīdzību izdevies par 20% samazināt gaļas un zivju nonākšanu atkritumos, par 10% – dažādu sauso produktu izmešanu, bet pat par 50% – maizes, augļu un dārzeņu pārpalikuma apjomu.

“Lai pārtikas pārpalikumi neveidotos nemaz, der paturēt prātā dažus vienkāršus padomus: neiet uz veikalu, ja esat izsalkuši, jo ar acīm “apēdam” vairāk, nekā vajag; plānot iepirkšanos, rūpīgi pārdomājot visas nedēļas maltītes; regulāri pārbaudīt, kas aizķēries ledusskapī, lai nenopirktu lieku; un iepirkties pēc saraksta, nepieņemot lēmumus pie veikala plaukta. Labāk savlaicīgi izdomāt, ko gribam pagatavot, cik daudz cilvēku to ēdīs un kādi produkti tam vajadzīgi, nekā izmest pārtiku atkritumos,” atgādina Normunds Baranovskis.

Izdomāt, ko pagatavot, palīdzēs arī mākslīgā intelekta šefpavārs, balstoties uz galvenajiem gardas maltītes pamatprincipiem, kas katrā ēdienreizē apvieno umami, skābu, saldu, kraukšķīgu, aromātisku un sātīgu, kā arī vairāk nekā viena miljona lietotāju pieredzes analīzi un pareizas produktu pagatavošanas principiem. Rīka lietotājiem pieejams teju neskaitāms recepšu klāsts – sacepumi, zupas, picas, makaronu ēdieni, salāti, tako, risoto, pīrāgi, sautējumi un daudzi citi ēdieni, kas piemēroti visdažādākajām gaumēm, arī vegāniem un veģetāriešiem. 

Informāciju sagatavoja: Juris Šleiers, sabiedrisko attiecību vadītājs

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.