Reklāma

Autobusa šoferis vēlas vienādi atbildīgu darbu

Attēlam ir ilustratīva nožime. Foto: pixabay.com

Šī ziema no autovadītājiem prasa labu braukšanas prasmi un pastiprinātu uzmanību uz ceļiem – ceļi  gan apledo, gan arī tos pēc snigšanas klāj sniega kārta. Vairāk darba ir arī autoceļu uzturētājiem, taču ir ceļu posmi, uz kuriem strādājam tehniku autovadītāji vēlas redzēt biežāk.

Vēl vecā gada nogalē ar “Ziemeļlatviju” sazinājās kāds pasažieru pārvadājumu autobusa šoferis (redakcijai viņa vārds ir zināms, taču ievērojam lūgumu publikācijā to nenosaukt), kurš pauda neizpratni par to, kā ziemā tiek uzturēts valsts reģionālais  autoceļš Smiltene–Valka, piebilstot, ka runā arī vairāku citu savu kolēģu vārdā.

Izmaiņas sākas, sasniedzot Vijciemu

Proti, autobusa šoferis ievērojis, ka uz ceļa Smiltene–Valka, kam visā garumā ir viena uzturēšanas klase, ziemas sezonā braukšanas apstākļi atšķiras.

“Ceļš no Vijciema līdz Valkai gandrīz vienmēr ir labāks nekā no Vijciema līdz Smiltenei. Šodien (28. decembrī – redakcijas piezīme) posmā Vijciems–Valka pieturas bija iztīrītas, varēju piebraukt un uzņemt pasažieri, bet Smiltenes pusē tā nav. Esmu pasažierus izlaidis pat uz ceļa. Ja braucu uz Valku agrajā reisā, tad ceļš no Vijciema līdz Valkai ir nokaisīts, bet no Smiltenes līdz Vijciemam  nav. Tas pats attiecas uz nomaļu tīrīšanu. Ir jautājums, kāpēc tā?” taujā pasažieru autobusa vadītājs un piebilst, ka ceļu uzturēšana Smiltenes novadā no kaimiņu novadiem atšķiras arī citviet.

Piemēram, Launkalnes pagastā netālu no apdzīvotas vietas Krūklants viņa vadītais autobuss decembra vidū saslīdējis un nav varējis apgriezties. Kad palīgā atbraukusi traktortehnika, tās vadītājs zinājis stāstīt, ka tālāk, kur jau sākas “Latvijas autoceļu uzturētāja” Cēsu nodaļas atbildība, ceļš ir iztīrīts.

Uzņēmums “Latvijas Valsts ceļi” ir valsts autoceļu tīkla pārvaldītājs, bet uzturēšanas darbu veicējs ir valsts akciju sabiedrība “Latvijas autoceļu uzturētājs” (LAU), tāpēc “Ziemeļlatvija” skaidrojumu lūdza LAU.

Pie Smiltenes vairāk plašu lauku

Par autoceļu Smiltene–Valka saņēmām atbildi, ka šim ceļam ir B uzturēšanas klase. Mainīgos laikapstākļos uz B klases autoceļiem ir pieļaujama līdz astoņus centimetrus bieza sniega kārta un sniegs ir jānotīra astoņu stundu laikā pēc snigšanas beigām (salīdzinot A klases autoceļiem var būt sešus centimetrus bieza sniega kārta, bet sniega tīrīšana jāveic trīs stundu laikā, C klases autoceļiem šie kritēriji ir 16 centimetri un 24 stundas).

“Garākiem autoceļiem dažādos posmos ceļu stāvoklis var atšķirties arī laikapstākļu un citu lokālu apstākļu dēļ. Minētajam autoceļam P 24 Smiltene–Valka  posmā, kas atrodas tuvāk Smiltenei, malās ir plaši lauki, līdz ar to stipra vēja gadījumā sniegs uz brauktuves var nonākt arī no apkārtējiem laukiem,” skaidro LAU komunikācijas speciāliste Daiga Rauba.

LAU informē, ka uz autoceļa P24 Smiltene–Valka 28. decembrī sniega tīrīšana un kaisīšana ar pretslīdes materiāliem tika veikta laika posmā no pulksten 4.15 līdz 6.24,  kas atbilst normatīvu prasībām. Savukārt pieturvietu attīrīšana no sniega galvenokārt tiek veikta vienlaicīgi ar nomaļu tīrīšanas darbiem. Arī šie uzturēšanas darbi tiek veikti prioritārā secībā, vispirms pievēršoties darbiem uz autoceļiem ar augstāku uzturēšanas klasi.

Pieturvietu tīrīšana un kaisīšana gar B klases autoceļiem ir jāveic 24 stundu laikā pēc snigšanas beigām. Mainīgos laikapstākļos pieturvietās pieļaujama līdz 10 centimetrus bieza sniega kārta, bet pastāvīgos laikapstākļos – līdz sešiem centimetriem, skaidro LAU. Laiks, kad tiek notīrīts konkrētais ceļa posms, var būt atkarīgs arī no ziemas dienesta tehnikas vienības maršruta jeb autoceļu posmu secības, kuros ir jāveic noteiktie darbi.

“Ziemas tehnikas maršruts ir saplānots tā, lai darbi tiktu pabeigti normatīvos noteiktajos laikos. Konkrētajā gadījumā, kas attiecas uz ceļu Smiltene–Valka, viss autoceļš ir B uzturēšanas klase, tomēr visos tā posmos darbi nenotiek vienlaicīgi,” piebilst  Daiga Rauba.

Par ceļu stāvokli var informēt ikviens

LAU atgādina, ka valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti, vadoties pēc normatīviem,  kuros ir noteiktas uzturēšanas prasības autoceļiem posmiem ar A, B, C, D un E uzturēšanas klasēm  (A ir augstākā klase). Uzturēšanas klasi nosaka, ņemot vērā satiksmes intensitāti, – jo lielāka ir transportlīdzekļu intensitāte, jo augstāka uzturēšanas klase.

Ziemas sezonā, kas ilgst no 16. oktobra līdz 15. aprīlim, autoceļu stāvokli diennakts režīmā monitorē ziemas dienesta dežuranti. Viņi seko līdzi ceļu stāvokļa atbilstībai uzturēšanas prasībām (sniegam, apledojumam) un uzsāk organizēt nepieciešamos darbus. Galvenie no tiem ir autoceļu seguma slīdamības samazināšana (preventīvā kaisīšana), autoceļu attīrīšana no sniega un dažādi operatīvi veicami darbi.

Informācija par autoceļu faktisko stāvokli tiek iegūta no vairāk nekā 50 meteostacijām, kas izvietotas uz Latvijas galvenajiem autoceļiem, mobilo sensoru datiem, saņemot informāciju no ceļu lietotājiem, dienestiem, aplikācijas “Waze”, kā arī veicot tiešos novērojumus.

LAU atgādina, ka autoceļu uzturēšanas darbiem ikviens var sekot līdzi tiešsaistes režīmā aplikācijā “Waze” un VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” mājaslapas kartē (www.lau.lv).

Par ceļu stāvokli LAU aicina iedzīvotājus informēt VSIA “Latvijas Valsts ceļi” Satiksmes informācijas centru, zvanot uz diennakts bezmaksas tālruni 8000 5555.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.