Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Atziemojam motociklus – pamatlietas drošam moto sezonas sākumam

Publicitātes foto

Pavasara ABC motociklistiem: ieteikumi no moto entuziasta ar 30 gadu stāžu

Motociklu sezona nāk straujiem soļiem, un kārdinājums “izmest” kādu līkumu kļūst arvien lielāks. Kamēr domas jau lido pa šoseju, realitāte prasa atgādināt pamata lietas drošam moto sezonas startam. Praktiskos padomos motocikla atziemošanā dalās pieredzējušais moto entuziasts, “Inter Motors” Produktu grupas vadītājs, Mareks Tanakovs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Motociklam, tāpat kā jebkuram mehānismam, pēc ilgstošas dīkstāves ir nepieciešamas ne tikai rūpes, bet arī konkrētas tehniskās pārbaudes un darbības. “Neatkarīgi no tā, vai motocikls tiek izmantots ikdienā – kā praktisks transportlīdzeklis pilsētā, vai arī tikai vasarā – kā hobijs vai dzīvesstila elements, tā tehniskais stāvoklis prasa uzmanību,” stāsta Mareks Tanakovs, “Inter Motors” Produktu grupas vadītājs un moto entuziasts ar vairāk nekā 30 gadu stāžu.

Gan tiem, kuri motociklu ik rītu izstumj no pagalma, gan tiem, kuri tikai brīvdienās izbrauc ar savu rūpīgi kopto Hārliju, ir skaidrs – uzticama un droša braukšana sākas ar atbildīgu pieeju motocikla sagatavošanai.

Pirmais – nomazgāt un apskatīt

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Ar moci ir tāpat kā ar cilvēkiem – pēc ziemas jāuztaisa profilaktiskā pārbaude,” ar smaidu stāsta Mareks. “Tas ir ļoti praktisks process – vispirms nomazgā putekļus, un tad apskati un saproti, kas pa ziemu noticis.”

Mazgāšana reizē ir vizuālā diagnostika. Nomazgājot putekļus paveras skaidrāka aina uz dzinēja blīvslēgiem, amortizatoriem un ķēdes stāvokli. “Īpaši jāpievērš uzmanība blīvslēgiem – ziemas periodā tie mēdz zaudēt elastību, un var parādīties sūces, kas rudenī nebija redzamas.”

“Mazgājot motociklu, var pārskatīt dzinēju, vai kaut kas nepil, vai amortizatori nepil, kas ir ļoti populāra problēma – pēc ziemas stāvēšanas tie sāk suloties,” norāda eksperts.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ziemā neatvienots akumulators – klasika

Moto speciālists norāda, ka par klasisku kļūdu ir kļuvis ziemā neatvienots akumulators. “Ja ziemā akumulators nav izņemts, atvienots, kā arī nav lādēts, tad aukstumā un dīkstāvē stāvot – viss. Motocikla akumulators nav tāds, kā mašīnai – tas ir mazs, dažreiz pat kafijas krūzes izmērā.”

Neārstējama kļūda ir akumulatora nekopšana pa ziemu,” saka Mareks, piebilstot, ka šis ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc moto sezona daudziem sākas ar vizīti veikalā pēc jauna akumulatora, nevis ar braucienu pa šoseju.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Riepas, spiediens, šķidrumi

Riepu spiediens, kas ziemā nenovēršami nokrīt, ir pirmais, ko pārbaudīt. Tas ietekmē gan saķeri, gan stūrēšanu, gan – visbeidzot – bremzēšanas ceļu.

“Spiediens riepās ir pirmais, ko es pārbaudītu, vēl pirms ķēdes,” Mareks uzsver. “Un, protams, šķidrumu līmeņi – dzesēšanas, bremžu, hidrauliskie; arī eļļa, pat, ja tai nevajadzētu iztecēt.”

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Dzesēšanas sistēmai jāizvēlas atbilstošs šķidrums. Bremžu sistēmas šķidrums ir vēl viena lieta, ko ir vērts pārbaudīt vai nomainīt, ja tas nav darīts pēdējo gadu laikā – īpaši, ja plānots aktīvi braukt.

Ko darīt pašam, ko – meistaram?

Ir brīži, kad šķiet – ar šo es pats tikšu galā. Kā stāsta Mareks – motociklu var apkopt pats, paturot prātā, ka tomēr ir sistēmas, kur “dari pats” pieeja nederēs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Spiedienu pārbaudīt, ķēdi sasmērēt – tas viss ir darāms mājas garāžā. Savukārt riepu maiņa vai degvielas sistēmas problēmas pēc ziemas – tur es vienmēr saku, lai iet uz servisu. Pretējā gadījumā beigās tāpat būs jāved remontēt, tikai jau ar lielāku problēmu,” tiešs ir “Inter Motors” produktu grupas vadītājs.

Youtube video var noderēt izpratnei, bet ne visas procedūras ir vērts apgūt bez pieredzes. It īpaši, ja motocikls maksā daudzus tūkstošus un kļūdas cena var būt augsta ne tikai naudas izteiksmē,” stāsta moto eksperts.

Negrēkot ar apkopēm

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Apkopes grafiks – tā nav teorija, bet praksē balstīts plāns, ko ikviens ražotājs nosaka savam modelim. “Ražotāja dotie intervāli nav uz dullo izdomāti. Apkopes var veikt arī biežāk, bet noteikti – ne retāk,” saka pieredzējušais motociklists.

“Motociklu pārkopt nevar,” saka Mareks, vienlaikus ar humoru piebilstot “tomēr, ja tas kļūst par vienīgo prioritāti, iespējams, ka beigās paliks tikai mocis, ko apčubināt.”

Neaizmirstiet par pavasara realitāti

Lai cik kārdinoši būtu doties braucienā pirmajās siltajās dienās, Mareks atgādina par realitāti uz ceļiem pavasarī. “Tie braucēji, kas dodas uz ceļa līdz ar pirmajiem pavasara saules stariem, pabaro savu moci ar sāli, kas vēl joprojām ir uz asfalta. Protams, ja vien motociklu nemazgā pēc katras braukšanas reizes, tas atstāj sekas.”

Nobeigumā Mareks piebilst, ka dažādi laika apstākļi motociklam īpaši nekaitē, taču braucēja pieeja tā apkopē gan var būt izšķiroša motocikla ilgmūžībā.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.