
Smiltenes vidusskolas skolēnu pašpārvaldes prezidents Kristers Purviņš vairākkārt bijis televīzijas studijā, lai atbalstītu klasesbiedrus – erudīcijas spēles “Gudrs, vēl gudrāks” dalībniekus. Taču 7. martā LTV 1 skatītājiem bija iespēja viņu redzēt kā 11. klašu otrā pusfināla spēlētāju. Uz finālu Kristers šoreiz netika, taču sports viņam iemācījis katras sacensības un tajos gūto rezultātu uztvert kā izaugsmes iespēju. Arī pēc spēles Kristers vēl arvien uzskata – labāk piedalīties, nekā būt pasīvam vērotājam. Līdzīga motivācija viņu pirms diviem gadiem aizveda uz skolēnu pašpārvaldi.
Pašpārvaldes prezidents nav palaidis garām nevienu iespēju piedalīties arī skolas “Prāta piespēlēs”. Viņam šādi pasākumi patīk, jo tajos var uzzināt daudz jauna un vienlaikus pārbaudīt zināšanas. Jaunus faktus Kristers visbiežāk uzzina internetā. “Piederu cilvēkiem, kuriem vairāk svarīgas vispusīgas zināšanas, mazāk interesē iedziļināšanās kādā konkrētā tēmā,” sevi raksturo Kristers.
TV spēlē “Gudrs, vēl gudrāks” Kristeram ļoti nozīmīgs bija skolasbiedru atbalsts. “Tas motivēja pacensties arī viņu dēļ. Tiesa, atbildēšanai paredzētais laiks sāk skriet ar dubultu jaudu, tiklīdz sāc kaut nedaudz šaubīties… Un rezultātā iegāž viselementārākie jautājumi,” Kristers dalās “Gudrs, vēl gudrāks” dalībnieka pieredzē.
Izaugsmē liela loma sportam
Viņa izaugsmē ļoti lielu lomu spēlē sports. Kristers pabeidzis Smiltenes pilsētas Bērnu un jaunatnes sporta skolas profesionālās ievirzes programmu volejbolā. Sportojot satikti domubiedri, kas laika gaitā kļuvuši par labiem draugiem. Sports attīstījis prasmi sadarboties komandā, pavēris iespēju izveidot daudz jaunu kontaktu un redzēt vienaudžu sportisko sagatavotību kaimiņu valstīs. Skolā Kristers vislabprātāk organizē dažādus sporta pasākumus un tajos gandrīz vienmēr piedalās pats. Viņš pārstāv skolu arī Smiltenes jauniešu domē, kur viņu pagājušā gada rudenī apstiprināja par sporta jautājumu koordinatoru.
Vidusskolā Kristers izvēlējies medicīnas, dabaszinātņu un vides virzienu. Kristera mīļākais mācību priekšmets ir ķīmija. “Interese par to lielā mērā ir skolotāja Jāņa Celmiņa nopelns,” atzīst Kristers. Skolēnu pašpārvaldes prezidentam patīk skolas pasākumos demonstrēt dažādus ķīmijas eksperimentus. Kādreiz ar tiem un laboratorijas darbiem viņu par ķīmiju ieinteresēja skolotājs Celmiņš.
Kristera nākotnes profesijas izvēlē, visticamāk, izšķiroša būs interese par sportu un medicīnu.
Brīvprātīgajā darbā gūtā pieredze
Par līdz šim neatkārtojamāko pieredzi Smiltenes vidusskolas skolēnu pašpārvaldes prezidents uzskata iesaistīšanos brīvprātīgajā darbā. Kristera entuziasms, ieguldījums skolas un novada jauniešu izaugsmē, iesaistoties brīvprātīgajā darbā, īpaši sporta pasākumu rīkošanā (atbalsts Bērnu un jaunatnes sporta skolas organizētajos basketbola turnīros, kā arī piedalīšanās jauniešu volejbola turnīra un Smiltenes triatlona, novada jauniešu savstarpēji saliedējošās četru dienu nometnes organizēšanā), pagājušā gada rudenī novērtēts ar Smiltenes novada pašvaldības atzinības rakstu un godpilno titulu “Gada jaunietis novadam”. Kristers to uzskata par augstāko, līdz šim saņemto apbalvojumu un iesaka izmantot brīvprātīgā darba iespējas ikvienam jaunietim.
“Vislielākais ieguvums brīvprātīgajā darbā ir pieredze, iespēja iepazīt daudz dažādus cilvēkus, ar saviem talantiem palīdzēt citiem un lietderīgi pavadīt brīvo laiku. Gan vidusskolā, gan pēc tās,” pārliecināts Kristers. “Jaunieši, kas pēc vidusskolas nevar izlemt, ko darīt tālāk, var aizbraukt brīvprātīgajā darbā uz kādu citu valsti, iepazīt tās kultūru, cilvēkus, apgūt valodu, iegūt jaunas zināšanas un prasmes. Šī pieredze var kļūt par nozīmīgu pavērsiena punktu karjeras izaugsmē.”
Kristera brīvā laika lielāko daļu aizņem skolas jauniešu pašpārvaldes aktivitātes. Šogad viņš iecerējis arī tikt pie autovadītāja apliecības. Teorija autoskolā “MADIS” jau apgūta, tagad priekšā praktiskā braukšana.
Svarīgākā – brīva gaisotne
Iesaistoties pašpārvaldē, Kristera mērķis nebūt nebija kļūt par tās prezidentu. “Darbojos izpildvarā un man ļoti patika tas, ko daru. Apziņa, ka ar savu darbu varu būt vajadzīgs un turpināt skolas tradīcijas, bija dzinulis, kas mudināja censties vēl vairāk. Kad tiku ievēlēts par pašpārvaldes prezidentu, pieņēmu to kā vēl vienu iespēju, kas jāizmanto.”
Skolēnu pašpārvaldes prezidenta kronēšanas ceremonijā īpaši sirsnīga bija Kristera pirmā uzruna, kurā viņš pateicās visiem, kas ar savu darbu rūpējas par skolas un skolēnu izaugsmi, par skaisto un sakopto vidi, kurā viņi var mācīties, par iedvesmošanu un atbalstu. Bet vēl pirms tam, skolas Literārajā kafejnīcā Kristers teica: “Dzeja ir mistiska, tā plaukst gaisotnē, kur valda brīvība un atvērtība vienam pret otru.” Saskaņā ar viņa dziļāko pārliecību – brīva gaisotne, atvērtība vienam pret otru spēj paveikt šķietami neiespējamo visās jomās. “Laba atmosfēra ir ne tikai tas, kā tu jūties, bet arī, kā tu iejūties kolektīvā, kā kolektīvs jūtas tavā klātbūtnē, kādas ir tavas attiecības ar apkārt esošajiem cilvēkiem,” uzskata Kristers.
Kristeram pēc pamatskolas nebija grūti izvēlēties, ko darīt tālāk. “Šī ir mana skola jau no 1. klases. Uzskatu, ka Smiltenes vidusskola ir laba skola ar ļoti vispusīgām izaugsmes iespējām. Te ir mani draugi, tepat netālu mājas, līdz ar to nav jātērē nauda, lai dzīvotu atsevišķi, projām no ģimenes.”
Jauniešu spēkos ir mainīt šo pasauli!
Kristers aktīvi iesaistījies arī vairākos projektos. Viens no tiem “Demokrātijas formula”. Tā noslēgumā skolā viesojās iepriekšējā izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša. Kristers viņai ierosināja skolās katra semestra beigās rīkot iespēju nedēļu – tajā skolēni varētu labot tos pārbaudes darbus, kuros nopelnītās atzīmes viņus neapmierina. Kristeram šķērslis ceļā uz Smiltenes novada pašvaldības stipendiju bija viņa mīļākais mācību priekšmets ķīmija. Šobrīd viņš ar jauno kārtību iemācījies labāk sadzīvot, tomēr savas domas nav mainījis. “Minētā nostāja ir vistiešākā norāde uz to, ka skolēni nedrīkst kļūdīties. Šādi noteikumi vissāpīgāk ietekmē tos, kuriem sekmes ir svarīgas, taču nopelnītais vērtējums ne vienmēr ir teicams. Tie, kuri gatavi izpildīt tikai minimālās prasības, par to galvu nelauza. Tāpēc, manuprāt, būtu labi, ja noteikumi ļautu semestra laikā katrā priekšmetā labot vismaz vienu atzīmi, kā tas bija pagājušā mācību gadā.”
“Demokrātijas formula” rosināja domāt par demokrātiskas sabiedrības lielākajiem izaicinājumiem. “Manuprāt, viens no tiem, vissvarīgākais, ir nodrošināt vienlīdzīgas iespējas visiem, neatkarīgi no viņu etniskās un reliģiskās piederības, finansiālā stāvokļa un citiem faktoriem.” Kristers uzskata, ka jauniešu spēkos ir mainīt šo pasauli gan uz labo, gan slikto pusi. “Pozitīvais scenārijs ir iekļaujoša sabiedrība ar vienlīdzīgām iespējām visiem.”
Par sadarbību, kas sasilda un iedvesmo
Kristera vēlmi vienmēr citiem palīdzēt, viņa draudzīgo raksturu, rūpes par to, lai skolas dzīve arī ārpus stundām būtu interesanta un rosīga, jau no 7. klases pamanījušas viņa tagadējās klases audzinātājas Ingūna Rulle un Līga Kaupe. Ingūna Rulle Kristeru pamatskolā iepazinusi, mācot ģeogrāfiju, bet Līga Kaupe – vizuālās mākslas, dizaina un tehnoloģijas stundās. “Kristers darbojās arī Jauno ģeogrāfu skolā, ar labiem panākumiem piedalījās Ģeogrāfijas valsts olimpiādē,” stāsta Ingūna Rulle. “Viņš ir ļoti aktīvs un sportisks, vienmēr palīdz skolas pasākumu organizēšanā, bieži pārstāv mūsu izglītības iestādi dažādos pasākumos. Kristera laika lielākā daļa paiet skolā. Kad reizēm vēlāk eju mājās, Kristers vēl arvien ir skolā.”
Skolotāja Līga Kaupe īpaši augstu novērtē Kristera godīgo attieksmi gan pret mācību darbu, gan pret skolotājiem. “Viņš nekad nav lūdzis kādam skolotājam tāpat vien, bez darba, ielikt labāku atzīmi par nopelnīto.” Klases audzinātājai viegli Kristeru iztēloties, nākotnē strādājot profesijā, kurā nepieciešamas viņa labās ķīmijas zināšanas un laika gaitā izkoptās organizatoriskās prasmes.
Smiltenes vidusskolas skolēnu pašpārvaldes koordinatore Aiga Sorokina: “Kristers kā vadītājs ir ļoti atbildīgs, proaktīvs, ļauj savai komandai elpot un labi jūt robežu, aiz kuras nepieciešams būt stingram. Sākumā viņš vairāk visu darīja pats, tagad iemācījies deleģēt pienākumus arī citiem. Stāstot par paveikto, Kristers parasti saka: “Mēs…” Kad kaut kas nav izdevies: “Es, man…” Kristers prot uzklausīt veselīgu kritiku, bez liekulības atzīt savas kļūdas. Tas daudz pasaka par viņu gan kā vadītāju, gan labu komandas spēlētāju.
Arta Korobeva, Smiltenes vidusskolas skolēnu pašpārvaldes viceprezidente: “Kristers ir ļoti patiess un nesamākslots cilvēks, līdz ar to ikkatrā mūsu sadarbības mirklī redzama viņa būtība. Šobrīd abi strādājam pie pašpārvaldes reglamenta, vēlamies to uzlabot un papildināt. Vislielākās pārmaiņas, mūsuprāt, nepieciešamas punktos, kas nosaka amatu nodošanas kārtību un atrunā pašpārvaldes locekļu pilnvaru termiņu.
Darbā, kuru man uzticējis Kristers, gūstu lielu piepildījumu no paveiktā. Manuprāt, vissvarīgākā prasme, ko skolēnu pašpārvaldes viceprezidentes amats manī ir attīstījis, ir spēja pielāgoties neparedzētām situācijām.”
Justīne Būce, skolas jauniešu saeimas vadītāja: “Sadarbība ar Kristeru ir viegla. Viņš skaidri un saprotami pasaka, kas jāizdara un ir vienmēr gatavs palīdzēt. Kristers ir ļoti enerğisks, uz sadarbību vērsts cilvēks. Viņam ir atbildības sajūta un viņš atbalsta citus. Šīs rakstura īpašības viņu padara par labu līderi. Viens no spilgtākajiem mirkļiem bija Literārā kafejnīca, jo tradicionāli tas mācību gada sākumā ir pirmais pašpārvaldes rīkotais pasākums. Tādēļ bija satraukums par to, kā viss izdosies. Protams, visu izdarījām, taču bez Kristera labajiem vārdiem, atbalsta, organizatoriskajām un pasākuma vadīšanas prasmēm pasākums, manuprāt, nebūtu izdevies.”
Elizabete Ezergaile, skolēnu pašpārvaldes mediju grupas vadītāja: “Mūs vieno skola, klase un pašpārvalde, bet visvairāk – kopīgās intereses un humora izjūta, kā arī prasme improvizēt. Dažkārt esam diezgan līdzīgi gan “tekstos”, gan uzvedībā. Kristers kā komandas biedrs noteikti ir līderis. Viņš māk uzņemties atbildību un “sakārtot lietas”, taču bieži vien ir pārāk skarbs pret sevi un kritizē katru mazāko kļūdiņu. Es viņam vienmēr atgādinu, ka arī viņš ir tikai cilvēks, ka arī viņam atļauts kļūdīties!
Viens no spilgtākajiem sadarbības brīžiem ar Kristeru noteikti ir Literārā kafejnīca. Abi mācījāmies 10. klasē, viens otru pazinām tikai aptuveni mēnesi, taču jau tad zināju, ka viņš būs viens no man mīļākajiem klasesbiedriem. Šogad, atceroties pagājušā gada Literāro kafejnīcu, vēlējāmies to izveidot tikpat īpašu. Manuprāt, tas arī izdevās.
Kristers kā klasesbiedrs ir runātīgs, gudrs, izpalīdzīgs, ar savu viedokli, bet beigu beigās jau mīļš. Manuprāt, nav neviena klasesbiedra, ar ko Kristers nebūtu kādreiz parunājies, jo viņs ir tieši tik komunikabls! Es domāju, ka katrā klasē vajadzētu tādu puisi kā Kristers.”
Baiba Vahere
Reklāma