
PUBLICITĀTES FOTO
Šovasar gaidāmo XIII Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku virtuālā identitāte pēdējā laikā ir plaši apspriests temats sabiedrībā. Logo izpelnījies lielu uzmanību, tam veltīta gan asa kritika, gan dažādi salīdzinājumi, kas kādam asociējas ar zarnu rituli, citam ar dzelzceļa sliežu veidojumu, vēl kāds to salīdzina ar Rīgas apvedceļu shēmu.
Redzot to, ka sabiedrības šūmēšanās ap svētku logo nerimstas un sociālajos tīklos tiek pausts plašs izjūtu spektrs, jautājām, ko par šo logo saka tie, kuri paši gatavojas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem.
“Ja atklāti – nē, nebiju pievērsusi uzmanību sabiedrības domstarpībām par svētku logo. Iepazīstoties ar mākslinieciskās koncepcijas autora Reiņa Suhanova redzējumu, man tas kļūst izprotams un es to cienu un pieņemu. Katrs mēs varam paust savu cieņu un izpratni par mūsu kultūru caur saviem darbiem un dalīties ar tiem. Un mūsu darbi būs dažādāki un kvalitatīvāki, jo šī logo saturs kļūs pilnvērtīgāks. Tāpēc uzskatu, ka mans pienākums ir sagatavot “Lidoņus” izcili dalībai deju svētkos, lai tas viens mazais posmiņš no logo iemirdzētos, un esmu priecīga, ka varu būt daļa no tā,” laikrakstam pauda Smiltenes BJIIC laikmetīgās dejas kolektīva “Lidoņi” vadītāja Ilze Zīriņa.
Uzrunātie uzsver, ka svētkos piedalīsies talantīgi dejotāji un dziedātāji, kuri starp visām ķengām un zākām turpina darīt iesākto. Kolektīvu vadītājiem, pedagogiem un bērniem un jauniešiem šobrīd jākoncentrējas uz izvirzītajiem mērķiem, jo priekšā vēl patiesi ir daudz darba.
“Esmu lasījusi apspriestās diskusijas. Un jāsaka tā – šo identitāti “Daru radot un radu darot” grūti vispār nosaukt par logo. Vienīgais, kā es līdz šim to biju redzējusi, ir uz dziesmu svētku dziesmu grāmatas. Un tas tur tiešām izskatās tīri labi. Bet kad es uzzināju, ka tas ir svētku logo, tad gan radās neliels sašutums. Man šķiet, ka logo ir jābūt atpazīstamam un viegli jāsaprot, ko tas atspoguļo, bet, ja šo logo noņem no grāmatas vāka, izņem no visiem kontekstiem, tiešām nevar saprast, kas tur domāts un kā tas var vispār saistīties ar dziesmu un deju svētkiem. Uzzinot, ka kaut kas tāds izmaksāja 12 tūkstošus eiro, tas lika padomāt, kas tajā logo ir tāds, par ko tāda summa būtu jātērē. Bet kritizēt jau ir ļoti viegli. Iedziļinoties šajā logo, doma jau patiesi ir skaista un dziesmu svētkiem atbilstoša. Ir skaisti, kad šis logo ir kontekstā vai uz grāmatām vai afišās. Vienīgā problēma ir tā, ka logo būtībā nevajadzētu iedziļināties, bet tam pašam būtu jānāk pie cilvēka. Kas tomēr parāda, ka logo vajadzēja būt tomēr nedaudz citādākam, lai cilvēki uztver to domu,” atzina Katrīna Siliņa, kura arī pati gatavojas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem.
Savukārt citi, raugoties uz logo, aizdomājas par cieņu un izpratni pret kultūras mantojumu. “Esmu izaudzis no dziesmu svētkiem, bet apspriesto logo redzēju. Pilnīgs estētikas un vērtību trūkums. Tāda sajūta, ka tik vienkāršāk un prastāk, bet ne jau man to vērtēt un spriest,” atzina Sandis.
Grafiskais simbols ir daļa no svētku vizuālās identitātes, tas papildina burtzīmi. Simbolā ietvertie elementi ir mainīgi, kopā veidojot dažādu līniju ritmu un pielāgojoties vizuālajam materiālam. Tie simbolizē katra dalībnieka spēku, talantus, darbus un personības.
“Svētku simbols iedvesmots no 2022. gada svētku logo motīva konkursa uzvarētājas Esteres Peipas darbā iekļautajiem grafiskajiem rakstiem. Tie pārtapuši modulāros posmos, kas simbolizē katra dalībnieka spēku, dažādos talantus, darbus un personības. Katram liekot klāt daļiņu no sevis, tiek iegūta nebeidzami plūstoša svētku rota,” teikts nacgavilet.lv (Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku mājaslapā).
Izstrādes procesa sākumā tiek rīkots logo vizuālā motīva konkurss, kurā piedalīties aicināti Latvijas izglītības iestāžu skolēni. Pēc tam tiek īstenots atklāts metu konkurss, kura dalībniekiem piedāvājums jābalsta uz bērnu konkursa uzvarētāja radīto motīvu.
Sabiedrībai arī trūkstot skaidrojuma, par ko tieši tika samaksāti 12 000 eiro. Proti, šajā summā ietilpst logotipa meta izstrāde līdz pilnvērtīgai, lietojamai grafiskajai zīmei, kā arī dažādu logotipa versiju izstrāde (ar svētku nosaukumu, saukli), pielāgojot to dažādiem formātiem. Izstrādāta vizuālās identitātes koncepcija, stila grāmata, kas sevī ietver krāsu komplekta skaidrojumu, fontu lietojuma nosacījumus, risinājumus multimediālajām platformām un dažādiem informatīvajiem komunikācijas kanāliem, reprezentācijas materiālu, suvenīru vizuālās identitātes piemērus, lietišķās komunikācijas materiālu sagataves un citus risinājumus.
XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku vizuālās identitātes autori KID Design: “Atceroties skolas laikus un lielo darbu, ko ikkatrs iegulda papildu mācībām, vēlējāmies, lai identitāte atspoguļo tik ļoti gaidīto svinēšanu un gavilēšanu. Caur košu, plūstošu rotaļu, kas iespējama tikai savienojoties kopā – gan mēģinājumos un skatēs, gan satiekoties ar domubiedriem no visas Latvijas. Kopā gavilēt!”
SIF_MAF2024 #manspagastsmanapilsēta


Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Ziemeļlatvija”.
Reklāma