Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Par izglītojamo nokļūšanu uz izglītības iestādi Smiltenes novadā

pixabay.com

Latvijas Republikas tiesībsargs 2024. gada jūnijā veica aptauju par mācību sākuma laiku skolās un skolēnu nokļūšanu uz skolu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Izskatot saņemtās atbildes, secināts, ka, iespējams, Smiltenes novada pašvaldībā izglītojamo pārvadājumi nav organizēti bērnu interesēm atbilstoši.

Konkrēti kritēriji skolēnu transportēšanas organizēšanā normatīvajos aktos nav noteikti, taču jāņem vērā Bērnu tiesību aizsardzības likuma 16. pantā noteiktās bērna tiesības atbilstoši savam vecumam un fiziskajai un garīgajai attīstībai uz atpūtu un brīvo laiku, tiesības piedalīties spēlēs un izpriecu pasākumos, kā arī kultūras dzīvē un nodarboties ar mākslu. Skolēnu pārvadājumu sakarā tas nozīmē, ka transporta kustības grafikam ir jābūt “saudzīgam” pret skolēnu. Nav pieļaujams, ka bērni vairākas stundas dienā pavada ceļā uz / no skolas vai gaidot transportlīdzekli – ņemot vērā slodzi, ko veido mācības, interešu izglītība, mājasdarbi, bērnam var nākties ziedot miega un atpūtas laiku. Valsts kontrole jau 2018. gadā vērsa pašvaldību uzmanību uz šo problēmu1.

Lai pašvaldības veiksmīgāk varētu veidot efektīvu izglītības ekosistēmu, Izglītības un zinātnes ministrija ir noteikusi sasniedzamības kritērijus:

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
  1. sākumskolas posmā 1.–6. klašu grupās piemēro principu “izglītība tuvāk dzīvesvietai” jeb ceļā pavadītais laiks vienā virzienā (uz skolu / no skolas) ne ilgāks par 40 minūtēm ar pašvaldības organizētu transportu;
  2. pamatskolas posmā 7.–9. klašu grupā un vidējās izglītības posmā 10.–12. klašu grupā attālums starp izglītības iestādēm ir ne vairāk kā 50 km (ceļā pavadītais laiks vienā virzienā (uz skolu / no skolas) ne ilgāks par 55–60 minūtēm ar pašvaldības organizētu transportu).2

Smiltenes novada iedzīvotāju atbildēs redzams, ka dažiem bērniem nokļūšana līdz tuvākai izglītības iestādei aizņem līdz stundai, kas varētu tikt skaidrots ar skolēnu autobusa reisa garumu. Daudzi no izglītojamiem ir sākumskolas posmā (1.–6. klase), līdz ar to pastāv bažas, ka bērnu tiesības uz atpūtu netiek nodrošinātas. Jāpiebilst, ka daži respondenti, kuru atbildes nav iekļautas izlasē, ir izteikuši iebildumus par ilgo skolēnu autobusa kursēšanas laiku un ar mācību nodarbību laiku nesaskaņoto transporta kustības grafiku.

Aicinu Smiltenes novada pašvaldību iepazīties ar pielikumā iekļauto individuālo gadījumu izlasi, kas liecina par nepieciešamību pilnveidot izglītojamo transportēšanas pakalpojumus.3 Lūdzu līdz 2024. gada 13. septembrim informēt tiesībsargu par plānoto/paveikto, kā arī citiem apsvērumiem šajā sakarā, ja tādi radīsies.4 Lūdzu komentēt šādu informāciju:

  1. pašvaldības organizēto/sabiedrisko transporta maršrutu garumu un ceļā pavadāmo laiku, pārvadājot skolēnus uz un no izglītības iestādēm;
  2. šī transporta kustības grafiku pirms un pēc mācību stundām (agrākais un vēlākais atiešanas laiks).

Tiesībsarga pilnvarojumā, Bērnu tiesību nodaļas vadītāja Laila Grāvere

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

1 Valsts kontroles 2018. gada revīzijas ziņojumu “Vai, pārvadājot skolēnus, pašvaldībām jāpelna “nauda, kas tiem seko”?”

2 Izglītības ministrijas informatīvais ziņojums “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā”

3 Kolonnu apzīmējumos iekļautie skaitļi norāda uz aptaujas jautājuma kārtas numuru, piemēram, a1 ir atbildes uz 1. jautājumu, a2 – uz 2. jautājumu utt. Aptaujas jautājumi atrodami pielikumā esošajā word formāta dokumentā.

4 Lūdzu ņemt vērā arī tiesībsarga 2024. gada 10. maija vēstuli Nr. 1-5/127.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.