Saskaņā ar SKDS veikto pētījumu1, 55% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka lauksaimnieki spēj saražot pietiekami, lai varētu paēdināt valsts iedzīvotājus. Tai pat laikā 30% šim apgalvojumam nepiekrīt.
“Lauksaimniecības nozare Latvijā saražo krietni vairāk pārtiku nekā tā tiek patērēta,” informē biedrības “Apvienība par ilgtspējīgu lauksaimniecību un lauku vidi” valdes priekšsēdētājs Valters Zelčs.
V. Zelčs stāsta, ka Latvijas zemnieki saražo graudus, liellopa gaļu un olas divas un pat trīs reizes vairāk nekā spējam patērēt. Savukārt pusotru reizi vairāk – pienu, kazas un aitas gaļu. Izaugsme vērojama arī putnu gaļas, cūkgaļas un dārzeņu nozarēs.
Saskaņā ar ZM datiem, Latvijas lauksaimnieki ik gadu saražo produkciju aptuveni divu miljardu eiro vērtībā, taču, ņemot vērā pienesumu saistītajās nozarēs, ieguldījums valsts ekonomikā ir vēl uz pusi lielāks. Vērts atzīmēt, ka pēdējo 20 gadu laikā Latvijas zemnieki ir saražojuši pārtiku 22 miljardu eiro vērtībā. Kopš 2004. gada eksporta radītāji ir palielinājušies 15 reizes, lauksaimniecības, pārtikas un zivsaimniecības preču eksportam, pērn sasniedzot gandrīz piecus miljardus eiro.
“Lai veicinātu izpratni par lauksaimniecības nozari un informētu par tās pienesumu Latvijas ekonomikai un drošībai, esam uzsākuši kampaņu “Zemnieki – mūsu lepnums”. Tās laikā stāstīsim un rādīsim, ko šodien nozīmē būt zemniekam Latvijā un kāds ir lauksaimniecības kā nozares devums Latvijas ekonomikai un drošībai,” stāsta V. Zelčs. Viņš ir pārliecināts – Latvijas zemnieki spēs nodrošināt valsti ar pārtiku arī nopietnas krīzes gadījumā. Pat situācijā, ja valsts robežas tiks slēgtas.
Informatīvās kampaņas “Zemnieki – mūsu lepnums” video pieejami biedrības mājaslapā – https://ilgtspejigi.lv/.
Biedrība “Apvienība par ilgtspējīgu lauksaimniecību un lauku vidi” ir nevalstiskā organizācija, kas Latvijā aktīvi darbojas kopš 2021. gada. Tā veidota, lai veicinātu sabiedrības izpratni par lauksaimniecības nozari un parādītu, ka zemnieki saimnieko ilgtspējīgi – atbildīgi pret zemi, sabiedrību un apkārtējo vidi.
1SKDS pētījums veikts 2024. gada jūnijā, aptaujājot 1005 respondentus.
Reklāma