Aizliegs marķējumā nepamatoti atsaukties uz vidi un sniegt citu maldinošu informāciju.
Ilgtspējas marķējumam jābūt oficiāli sertificētam vai publisku iestāžu izveidotam.
Izcels garantijas informāciju un ieviesīs vienotu marķējumu par ilgāku garantijas laiku.
Parlaments visbeidzot devis zaļo gaismu direktīvai, kas uzlabos produktu marķējumu un aizliegs marķējumā maldinoši atsaukties uz vides aizsardzību.
17. janvārī ar 591 balsi par, 21 pret un 14 deputātiem atturoties Eiropas Parlaments pieņēma direktīvu, kuras mērķis ir aizsargāt patērētājus no maldinošas mārketinga prakses un palīdzēt viņiem iepērkoties izdarīt labāku izvēli. Lai to panāktu, ES aizliegto komercprakšu sarakstā iekļaus vairākus jaunus, nevēlamus mārketinga paradumus, piemēram, zaļmaldināšanu un preču ilgmūžīguma saīsināšanu.
Precīzāks un uzticamāks produktu apraksts
Jaunie noteikumi prasa produktu marķējumā iekļauto informāciju padarīt skaidrāku un uzticamāku. Aizliegts marķējumā bez pierādījumiem izmantot tādas vispārinātas ar vidi saistītas norādes kā “videi draudzīgs”, “dabisks”, “bioloģiski noārdāms”, “klimatneitrāls” vai “ekoloģisks”.
Aizvien plašāk uz produktiem tiek izmantotas ilgtspējas norādes, raisot vispārēju neskaidrību, taču šīs norādes nebalstās uz salīdzināmiem datiem, tāpēc direktīvas noteikumi regulēs arī ilgtspējas marķējuma izmantošanu. Nākotnē Eiropas Savienībā būs atļauts izmantot tikai tādu ilgtspējas marķējumu, kura pamatā būs oficiāli apstiprinātas sertifikācijas shēmas vai kurus būs izveidojušas publiskās pārvaldes iestādes.
Turklāt direktīva aizliegs iekļaut marķējumā norādes, ka produktam, pateicoties emisiju kompensēšanas shēmām, ir neitrāla, samazināta vai pozitīva ietekme uz vidi.
Produktu ilgmūžīgums
Vēl viens būtisks jaunās direktīvas mērķis ir panākt, lai ražotāji un patērētāji vairāk domātu par preču ilgmūžīgumu. Informācijai par preču garantiju vajadzēs būs vieglāk pamanāmai, un ES ieviesīs jaunu, saskaņotu marķējumu, kas lielāku redzamību piešķirs precēm ar ilgāku garantiju.
Jaunie noteikumi arī aizliedz norādīt nepamatotu informāciju par preču ilgmūžīgumu, piemēram, ka veļas mazgājamā mašīna darbosies 5000 mazgāšanas ciklus, ja normālos lietošanas apstākļos tas tā nebūs. Noteikumi aizliedz mudināt patērētājus aizstāt patērējamās sastāvdaļas agrāk, nekā patiešām nepieciešams, piemēram, bieži vien patērētāji tiek pāragri aicināti nomainīt printera tinti. Aizliegts ir arī par precēm sniegt tādu informāciju, kas rada iespaidu, ka tās iespējams remontēt, ja tas neatbilst patiesībai.
Parlamenta ziņotāja Biļana Borzana (S&D, Horvātija) sacīja: “Šis likums mainīs visu eiropiešu ikdienas dzīvi. Mēs spersim soli prom no izmešanas kultūras, padarīsim mārketingu pārskatāmāku un apkarosim preču priekšlaicīgu novecošanos. Cilvēki varēs izvēlēties produktus, kas ir izturīgi, remontējami un ilgtspējīgi, pateicoties uzticamākām etiķetēm un reklāmām. Vissvarīgākais ir tas, ka uzņēmumi vairs nevarēs mānīt cilvēkus, sakot, ka plastmasas pudeles ir labas, jo uzņēmums kaut kur iestādījis kokus, vai apgalvot, ka kaut kas ir ilgtspējīgs, to sīkāk nepaskaidrojot. Šī ir liela uzvara mums visiem!”
Jānis Krastiņš, preses sekretārs Latvijā
Reklāma