Kad 20. novembrī cilvēki no rīta ieraudzīja uzsnigušu šoziem pirmo sniegu, nopriecājās tie, kuri savām automašīnām jau laikus uzlikuši ziemas riepas, kaut gan obligāti tām ir jābūt no 1. decembra.
Taču datums nav noteicošais, noteicošie ir laikapstākļi. Tāpēc, ņemot vērā straujo ziemas tuvošanos, valsts akciju sabiedrība “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) sadarbībā ar Valsts policiju vairākās Vidzemes reģiona pilsētās, arī Smiltenē, veica preventīvus pasākumus, lai pārbaudītu vieglo transportlīdzekļu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, riepu stāvokli un šo transportlīdzekļu gatavību ziemas sezonai.
Obligāti vajadzēs “kalnu un sniegpārsliņu”
Preventīvajā pasākumā Smiltenē piedalījās arī “Ziemeļlatvija”, atsaucoties organizatoru aicinājumam.
Pasākuma laikā tika pārbaudīts arī tas, vai autovadītāji ir gatavi jaunajai prasībai, kas drīz stāsies spēkā. Proti, lai uzlabotu satiksmes drošību un samazinātu ceļu satiksmes negadījumu skaitu, vieglajiem transportlīdzekļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, no šī gada 1. decembra ir jāievēro jauna prasība attiecībā uz ziemas riepām, informē CSDD. Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajā ziemas periodā – no 1. decembra līdz 1. martam – ceļu satiksmē atļauts piedalīties vieglajiem transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai ziemeļvalstu klimata – sniega un ledus – apstākļos un kas marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”.
CSDD skaidro, ka starptautiskais apzīmējums “kalns un sniegpārsliņa” liecina, ka riepa ir izgājusi noteiktus testus un ir atzīta par piemērotu braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos. Autovadītājiem jāņem vērā, ka gaidāmajā ziemas periodā, ja transportlīdzeklis būs aprīkots ar riepām, kurām ir tikai M+S (vissezonas) apzīmējums, bez jaunā marķējuma “kalns un sniegpārsliņa” tās netiks uzskatītas kā ziemas periodam atbilstošas riepas. Šādu riepu lietošana ziemas periodā nebūs atļauta. Līdz ar to CSDD iesaka autovadītājiem būt vērīgiem un, iegādājoties jaunu riepu komplektu, izvēlēties ziemas riepas ar jauno apzīmējumu.
Riepas, kuras ir marķētas tikai ar M+S, M&S vai M.S. apzīmējumu, arī turpmāk būs atļauts izmantot ārpus ziemas sezonas – no 2. marta līdz 30. novembrim.
CSDD arī atgādina, ka minimālais ziemas riepu protektora dziļums ir četri milimetri.
Par galīgi nodilušām riepām anulē tehnisko apskati
Smiltenē īstenotajā preventīvajā tehniskajā kontrolē uz ceļa divu stundu laikā tika apskatīti 77 transportlīdzekļi, informē Atis Kalējs, CSDD tehniskās ekspertīzes un sertifikācijas centra darbinieks.
Pieci no šiem transportlīdzekļiem vēl pārvietojās ar vasaras riepām, viens – ar M+S (vissezonas) marķējuma riepām, kas no 1. decembra vairs nederēs, bet sešiem transportlīdzekļiem bija uzstādītas ziemas riepas ar protektora dziļumu zem četru milimetru atzīmes (šādas riepas, sākot no 1. decembra, būs nederīgas).
Vienam transportlīdzeklim tika anulēta tehniskā apskate saistībā ar to, ka riepas protektora dziļums neatbilst arī vasaras periodam, – tas bija tikai 0,67 milimetri. Minimālais protektora dziļums vasaras riepām ir 1,6 milimetri.
Preventīvajā pasākumā piedalījās arī Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Ziemeļvidzemes iecirkņa ekipāža (policijas darbinieki Nauris Vanags un Raimonds Kuļšs).
Pārbaudes laikā policijas darbinieki sastādīja divus administratīvā pārkāpuma protokolus. Viens protokols sastādīts par to, ka vienam no apturētajiem transportlīdzekļiem pagaidām vēl atļautajām vasaras riepām nebija pat minimālais protektora dziļums, kas ir 1,6 milimetri. Otrs protokols sastādīts par to, ka viena transportlīdzekļa vadītājam bija vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums.
Riepas pārbaudīs arī turpmāk
Taujāts, kā Smiltenē apturēto transportlīdzekļu vadītāji vērtēja šādu preventīvu pasākumu, Atis Kalējs teic, ka daudzi cilvēki, kuru automašīnām uzstādīto ziemas riepu protektora dziļums bija četru līdz piecu milimetru amplitūdā, bija pateicīgi, ka to uzzinājuši pārbaudes laikā.
“Viņi paši nebija lietas kursā par riepu stāvokli. Tādēļ arī šīs preventīvās pārbaudes tiek veiktas, lai cilvēkiem pavēstītu to, vai riepas ir vai nav derīgas. Šādas riepu pārbaudes ziemas periodā arī turpmāk ikdienā notiks dažādās Latvijas pilsētās, lai rosinātu autovadītājus pievērst uzmanību riepām, domājot gan par savu, gan citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību. Autovadītājiem ir laicīgi jādomā par ziemas riepu uzstādīšanu, jo, gaisa temperatūrai nokrītoties zem plus piecu grādu atzīmes, vasaras riepas savu funkciju uz ceļa vairs pilnībā nepilda. Tāpat jāpārliecinās par ziemas riepu tehnisko stāvokli, tai skaitā par protektora dziļumu. Ziemas riepas dilst, un, kad protektora dziļums ir vairs tikai 4,5 līdz 5 milimetri, ziemas periodam ar to varētu arī nepietikt,” brīdina Atis Kalējs.
CSDD arī iesaka neizmantot ziemas riepas, kas ir vecākas par pieciem vai sešiem gadiem, jo laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības. Jāņem arī vērā, ka viens transportlīdzeklis vienlaikus nedrīkst būt aprīkots ar radžotām un neradžotām riepām. Transportlīdzekļiem ar radžotām riepām ceļu satiksmē atļauts piedalīties laika posmā no 1. oktobra līdz 1. maijam.
Reklāma