12.oktobrī Smiltenes vidusskolā notika medijvadības nodarbība “3 medijpratības aktualitātes”, ko vadīja Vidzemes Augstskolas Mediju un komunikāciju studiju virziena direktore mg.sc.comm. Māra Arāja.
Nodarbība notika Kultūras ministrijas un Latvijas Universitātes sadarbības projekta “Medijpratības nodarbības Latvijas izglītības iestādēs” ietvaros. Tās mērķis – sekmēt Latvijas jauniešu medijpratību un informācijpratību, apzinoties, ka mūsu drošība bieži sākas tepat rokas stiepiena attālumā, izprotot sociālo mediju radīto spēku un riskus.
Lektore nodarbības laikā padziļināti aplūkoja trīs medijpratības šā brīža aktualitātes – sociālo mediju TikTok kā informācijas meklētājrīku un tā radītos riskus, slavenību identitāšu izmantošanu maldinošās publikācijās un mākslīgā intelekta radītu saturu.
Skolēni nodarbības laikā tika iepazīstināti ar pētījumos balstītiem faktiem par informāciju, kas tiek publiskota jauniešu vidū populārajā sociālajā medijā TikTok. Šobrīd viens no populārākajiem tēmturiem, par ko dažādos avotos tiek meklēta informācija, ir mentālā veselība. Lerktore jauniešiem, minot konkrētus piemērus, deva iespēju pārdomāt, ko izvēlēties par galveno informācijas meklētājrīku, kā orientēties informācijas telpā, kuras satura veidošanā var piedalīties ikviens.
Atbildība par sociālo tīklu saturu lielā mērā ir visu tā lietotāju rokās. Jaunieši uzzināja, kā sociālo mediju lietotāji var sekmēt nevēlamas informācijas izplatību.
Māra Arāja, minot konkrētus piemērus, skolēnus informēja par to, kā dezinformācija tiek izplatīta, izmantojot montētas/kombinētas slavenību fotogrāfijas. Skolēni uzzināja, kādas sekas (hakeru uzlauzts dators, iztukšots bankas konts u.c.) var būt, atverot saites zem sensacionālām bildēm.
Krāpnieki savu noziedzīgo mērķu īstenošanai bieži izmanto mākslīgo intelektu. Skolēni nodarbības laikā tika informēti, kā virtuālajā telpā var atšķirt mākslīgā intelekta radītu informācijas saturu, kas kļūst aizvien rafinētāks, un kur vērsties pēc palīdzības krāpniecības gadījumā.
Baiba Vahere
Reklāma