Sestdien, 18. martā, pulksten 17 Valkas pilsētas kultūras nama lielajā zālē Operetes teātra muzikāla piedzīvojuma spēle visai ģimenei “Karlsons”.
Brālītis un Karlsons, kas dzīvo uz jumta, ir aizraujošs stāsts par pieaugušo un bērnības pasauli – par daudzveidīgo, krāsaino fantāzijas pasauli, kurā mēs visi dzīvojam. Izrāde paredzēta tiem, kuri nav aizmirsuši savu bērnību un savus sapņus, līdz ar to aicināta visa ģimene.
Lai gūtu plašāku ieskatu par to, kas mūziklā “Karlsons” sagaida publiku, laikraksts iztaujāja vienu no iestudējuma komandas dalībniecēm Elīnu Bojarkinu. Pēc viņas teiktā, priekšnesums solās būt krāsains un aizraujošs – ar dziesmām, dejām un pāri tam stāsts par bērna fantāziju un sajūtām, kuras mūsdienās nereti paliek nepamanītas un noklusētas.
“Mana loma mūziklā ir izvest stāstu, kā arī attiecīgajā brīdī ierunāt nozīmīgā kucēna balsi. Pēc idejas Karlsona stāsts jau pats par sevi ir unikāls, asprātīgs un tieši tāds, kādu mēs visi atceramies no bērnībā redzētās multfilmas. Kas varbūt ir tas atšķirīgais, iestudējumā bērniem ir iespēja iejusties kā daļai no šī stāsta, jo izrādē aktieri no skatuves vēršas pie mazajiem skatītājiem, sniedzot iespēju līdzdarboties. Tāpat arī dziesmas, lieliska mūzika mūsdienīgā aranžējumā, kas ļauj pabūt tādā citā bērniem saprotamākā dimensijā, jo droši var dziedāt līdzi, dejot un kustēties,” stāsta teicējas un arī leļļu sunīša lomas atveidotāja E. Bojarkina, kura plašāku atpazīstamību ieguvusi, filmējoties latviešu seriālā “Nemīlētie”, kurā atveido varoni Ievu. Viņa piedalījusies arī operetes “Silva. Čardaša karaliene” iestudējumā Operetes teātrī un ir Latvijas Leļļu teātra un Wille teātra aktrise.
Jādomā, kā pārsteigt skatītāju
E. Bojarkina atklāj, ka bērnu uzvedumos īpaši tiek padomāts par skatuves vizuālo noformējumu, jo šī ir auditorija, kas visu tver ar acīm. “Bērnu publika ir viskritiskākā, jo bērns nemelos. Ja viņam nepatiks, to var just un redzēt. Un otrādi – ja bērnam mirdz acis un sejā ir smaids, tad ar to jau viss tiek pateikts. Bērnu publika ir arī prasīgāka. Mūsdienās, kad bērniem visapkārt ir tehnoloģiju brīnumi – viņi skatās jauno dimensiju multfilmas, aizraujas ar videospēlēm, – teātrim ir ļoti grūti ar to sacensties. Tāpēc teātra veidotājiem nepārtraukti ir jādomā, kas būs tas, ar ko uzrunāt bērnu. Bērniem ir daudz tīrāka pasaules uztvere nekā pieaugušajiem. Visbiežāk nonāku pie atklāsmes, ka, pats galvenais, varam pie viņu sirsniņām pieklauvēt ar patiesumu, šeit un tagad sajūtu, ar klātesošu enerģijas apmaiņu. Tajā pašā laikā, lai noturētu uzmanību, bērniem vajag to brīnumu un pārmaiņu sajūtu piedzīvot, par to šeit arī ir īpaši padomāts. Skatuves scenogrāfijā iekļauta mobila dekorācija – māja, kas, mainot dimensijas, paver skatu uz citu telpu ar jauniem pārsteigumiem,” viņa nedaudz ieskicē uzveduma gaitu.
Veidojot izrādi bērniem, nedrīkst aizmirst, ka tai jābūt arī saistošai pieaugušo auditorijai. “Manuprāt, tā ir ar visām izrādēm bērniem, jo mazākie bērni vieni uz teātri nedodas, parasti ar kādu no ģimenes locekļiem. Līdz ar izrādēm bērniem arī pieaugušajiem ir iespēja nepazaudēt sevī iekšējo bērnu – ticēt brīnumiem. Labā lieta, ka caur šīm bērnu lugām arī vecākiem tiek nodots kaut kāds vēstījums. Tas savā ziņā ir katra uzveduma virsuzdevums, tāda misija no iestudējuma veidotāju puses. Karlsona stāsts patiesībā ir par vientulību, kas mudina ļauties dzīvei fantāziju pasaulē, jo tur tiek atklātas daudz interesantākas lietas. Tātad stāsts ir par to, ka savā ikdienas skrējienā nedrīkstam aizmirst par savu bērnu. Vērojot notikumus Karlsonā, katrs pie sevis var aizdomāties, cik daudz laika un uzmanības ikdienā velta saviem bērniem. Liek aizdomāties, kāpēc viņš izvēlas pārmērīgi daudz laika pavadīt virtuālajā pasaulē – telefonā, datorā spēlējot datorspēles, izolējoties no realitātes. Šī jau patiesi ir globāla tendence, par kuru varam runāt gari un plaši. Šajā gadījumā tas ir tikai viens no piemēriem, kur var aizvest iekšēja vientulība,” pārdomās dalās aktrise.
Lielisku aktieru komandas darbs
Muzikālā piedzīvojumu spēle veidota pēc Astrīdas Lindgrēnes un Ārnes Oita mūzikla motīviem. “Šī izrāde jau tika spēlēta vēl pirms kovidlaika, un bērniem tā patika. Tas nozīmē, ka iestrādes jau bija saglabājušās, tāpēc lielākajai daļai aktieru nācās vien atsvaidzināt visu atmiņā. Tiesa, ir pamainījies aktieru sastāvs, komandai pievienojušies, piemēram, Adams Vaicis, Rīgas Doma kora skolas Mūziklu nodaļas absolvents, Patrīcija Kozlovska, Cēsu Mūzikas vidusskolas studente, kuriem ir jau pieredze citos Operetes teātra iestudējumos. Vislielākais izaicinājums varētu būt Brālīša lomas atveidotājai Megijai Kristai Strautmanei, kura pievienojusies atjaunotajā iestudējumā, bet viņai viss lieliski padodas. Tieši šīs lomas varonim vissvarīgāk ir atrast sevī patiesu bērnu. Arī Karlsona atveidotājam Kārlim Rūtentālam uz visiem simts procentiem piestāv sava loma, jo viņš pēc dabas ir ļoti jautrs, trakulīgs, aizrautīgs, harizmātisks, ar labu humora izjūtu apveltīts.
Protams, katrs no uzveduma komandas dod savu pienesumu, lai izrādi pasniegtu augstākajā kvalitātē. Sastāvā ir brīnišķīgi solisti – aktieri, kuri darbojas arī operās un operetēs, izrādei īpaši foršu “garšu” rada mūziķi džeza pianista Madara Kalniņa vadībā. Tas nozīmē, ka muzikālais noformējums arī ir bezgala skaists un kvalitatīvs. Rezultāts top tikai un vienīgi, esot visiem vienotiem, ar skaidru redzējumu, uz ko mēs visi kopā ejam. Tāpēc ir apsveicami, ka izrādes režisors Valdis Lūriņš ir prasīgs,” pauž E. Bojarkina.
Izrādes režisors Valdis Lūriņš par šo muzikālo piedzīvojumu spēli teicis, ka “Karlsons” ir aizraujoša un asprātīga luga par pasauli ar noslēpumu, jo daudzi ir mēģinājuši minēt Karlsona mīklu, kas viņš īstenībā ir. Brālīša fantāzija vai reāla būtne? Tā vēl arvien ir mīkla. Bet Karlsons vienmēr ir ikviena bērna vislabākais draugs un rotaļu biedrs, jo allaž ir gatavs draiskulībām un brīvs no vecāku priekšrakstiem un aizspriedumiem. Vai maz iespējama bērnības un pieaugušo pasaules satikšanās? Kaut vai spēlē, fantāzijās, dzīves spēlē? Noteikti, ja abas šīs pasaules vieno sapnis! Sapnis, kura aizsākums ir bērnībā. Viņš arī akcentē, ka šī pasaku grāmata domāta bērniem no astoņiem līdz astoņdesmit gadiem, līdz ar to aicina baudīt šos mūzikas svētkus kopā ar vecākiem un vecvecākiem.
Brālīša lomas atveidotāja sākotnējā sastāvā Valērija Koļago saka: ““Karlsons” ir rotaļu un prieka pilna, muzikāli un horeogrāfiski piesātināta mūsdienīga izrāde, kas uzrunā plaša spektra auditoriju, jo katrā no mums mīt gan Brālītis, kurš meklē īstu sirdsdraugu, gan Karlsons, kurš, manuprāt, zināmā mērā simbolizē dažādu nebēdnību kopumu, kad ejam pa bieži kāroto vieglāko ceļu.”
Līdzdarbojies bulciņu dzīrēs, spokojies, lido un palaidņojies kopā ar Karlsonu un Brālīti! Azartiska spēle un improvizācija ir šī mūzikla būtība. Kurš kuru pārspēs, pārspēlēs?
Izrādes režisors – Valdis Lūriņš, horeogrāfi – Alberts Kivlenieks un Ieva Kemlere, scenogrāfs – Oskars Dreģis, kostīmu māksliniece – Juta Ķimmenīte, grima māksliniece – Liāna Repule.
Mūzikla autori – zviedru pazīstamā bērnu rakstniece Astrīda Lindgrēne un igauņu komponists Ārne Oitss.
Lomās: Kārlis Rūtentāls, Megija Krista Strautmane, Laura Purena-Kancāne, Tatjana Kalniņa vai Sabīne Krilova, Anastasija Dolgoņenko vai Elīna Avotiņa, Patrīcija Kozlovska vai Henrijs Kozlovskis, Elīna Bojarkina vai Sandija Dovgane, Inmārs Sikle, Adams Vaicis, Dāvids Loks un arī instrumentālā grupa džeza pianista Madara Kalniņa vadībā.
Biļetes iepriekšpārdošanā var iegādāties pie kultūras nama administratora/kasiera, Biļešu paradīzes kasēs un www.bilesuparadize.lv.
Reklāma