Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Viens no biežākājiem negadījumu iemesliem autostāvvietās – neuzmanīga braukšana atpakaļgaitā

Valsts policijas dati liecina, ka 2022. gadā notikuši 19 152 ceļu satiksmes negadījumi. Kā liecina apdrošināšanas kompāniju statistika, viena no biežākajām negadījumu vietām ir autostāvvietas. Negadījumu situācijas mēdz būt dažādas, taču, analizējot apdrošināšanas gadījumus, redzams, ka biežākās kļūdas ir tieši neuzmanīga braukšana un neprasmīga auto novietošana stāvvietās. Jāatceras, ka autostāvvietās ceļu satiksmes noteikumiem ir tāds pats juridiskais spēks kā uz ceļa, tādēļ šajā rakstā parunāsim vairāk par stāvvietām un neuzmanīgu braukšanu atpakaļgaitā – turpiniet lasīt, lai izvarītos no šādām situācijām!

Neuzmanīga braukšana atpakaļgaitā

Braukšana atpakaļgaitā stāvvietā ir neizbēgama, un tas rada risku, ka autovadītājs nepamana to, kas notiek aizmugurē, kā rezultātā notiek sadursme. Diemžēl riskus nemazina pat jaunāki auto, kas aprīkoti ar modernām parkošanas sistēmām, t.sk. parkošanās sensoriem. Tāpat braukšanu atpakaļgaitā apgrūtina un sadursmes veicina arī stāvvietu šaurība, kas patlaban tiek apspriesta pat likumdošanas līmenī. 

Par transportlīdzekļu bojājumiem, kas radušies, vainīgajam braucot atpakaļgaitā, pēdējo piecu gadu laikā tiek ziņots nepārtraukti – bojātas auto durvis, sāni, bagāžnieks, apkārtējās konstrukcijas u.c. Kā liecina apdrošināšanas sabiedrības Ergo pārstāvji, atlīdzības summa par šādiem negadījumiem pēdējo piecu gadu laikā pieaugusi par 100 līdz 200 eiro – ja 2018. gadā vidējā atlīdzības summa par negadījumu autostāvvietā bija 697 eiro, tad 2022. gadā tie bija jau 1004 eiro. 

Atpakaļgaita prasa īpašu autovadītāja uzmanību un piesardzību pie stūres. Nevajadzētu pilnībā paļauties uz parkošanās sensoriem un spoguļiem – jāņem vērā, ka spoguļiem ir arī ”aklie punkti”, tādējādi, braucot atpakaļgaitā, autovadītājs redz tikai daļu no tā, kas atrodas auto aizmugurē. Pat, ja ir parkošanās sensori vai pat atpakaļskata kamera, vajadzētu arī fiziski pagriezties un paskatīties, kas atrodas aizmugurē. Nekādā gadījumā nedrīkst steigties – jāizvērtē situācija, pārliecinoties par visiem šķēršļiem un uzmanīgi veicot stūres manevrus!

Satiksmes negadījumi autostāvvietās biežāk notiek ziemā

Nav nekāds pārsteigums, ka satiksmes negadījumi autostāvvietās biežāk notiek ziemā, jo papildu jau visiem esošajiem riskiem klāt nāk arī dabas ietekme – sniegs un sals, kā arī straujās temperatūras maiņas, kā rezultātā autostāvvietas pārvēršas par slidotavu. Saprotams, ka ziemas laikā ikviens vēlas ātrāk tikt siltumā, kā rezultātā izbraukšana no autostāvvietas tiek sasteigta un rodas paaugstināts sadursmes risks.

Lai ziemā izvairītos no satiksmes negadījuma autostāvvietā, pirmkārt, nepieciešams sagatavot auto – rūpīgi jānotīra sniegs no visām auto virsmām, t.sk. jumta. Otrkārt, jāizvēlas lielāka stāvvieta nekā parasti. Jāņem vērā, ka ziemā auto vadāmība ir apgrūtināta, tādēļ galveno lomu spēlē tieši autovadītāja iemaņas.

Ceļu satiksmes noteikumi stāvvietā

Lai izvairītos no negadījumiem stāvvietās, katram autovadītājam būtu jāievēro divi svarīgi soļi: jājūt sava auto gabarīti un jāievēro ceļu satiksmes noteikumi. Autostāvvietas nav nekāds izņēmums, un tajās darbojas tieši tie paši ceļu satiksmes noteikumi, kas citviet satiksmē – ātruma ierobežojumi un ceļa zīmes. Lūk, pāris ceļu satiksmes noteikumi stāvvietā, kas tiek pārkāpti visbiežāk, notiekot negadījumam:

  • Labās rokas likums

Ja vien ceļa zīmes nenosaka citādi, autostāvvietās jāievēro tā dēvētais ”labās rokas likums” – ja auto braukšanas trajektorijas krustojas, ceļu dod tas autovadītājs, kuram auto tuvojas no labās puses. Nav zināms, kāda iemesla dēļ lielākā daļa autovadītāju uzskata, ka stāvvietās tas nedarbojas.

  • Gājējiem priekšroka

Autostāvvietās gājēji sastopas ar transportlīdzekļiem, kā rezultātā rodas dažādas konfliktsituācijas. Tomēr Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka autostāvvietas līdzīgi kā dzīvojamās teritorijas un degvielas uzpildes stacijas ir blakusteritorijas, kur priekšroka ir gājējiem. Tajā pašā laikā gājējiem aizliegts nepamatoti traucēt transportlīdzekļu plūsmu.

  • Ātruma ierobežojums

Autostāvvietās parasti ir ātruma ierobežojumi – visbiežāk 20 km/h vai 30 km/h. 

  • Precīza auto novietošana

Lai arī liela daļa autovadītāju pret auto novietošanu stāvvietā izturas pavirši, noteikumi paredz, ka auto jānovieto starp līnijām, neuzbraucot tām. Jo precīzāk visi novietos savus auto, jo mazāka iespēja, ka atverot automašīnas durvis tiek bojāti blakus novietotā auto sāni, kā arī ērtāka izbraukšana. 

Autovadītāji ik gadu izraisa lielu negadījumu skaitu autostāvvietās, taču kā rīkoties, kad negadījums noticis? Saglabājiet mierīgu prātu – visticamāk, jāaizpilda saskaņotais paziņojums, taču ir situācijas, kad jāiesaista arī Ceļu policija. Nekādā gadījumā necentieties vienoties ar negadījumā iesaistītajiem, piemēram, par samaksu! Pēc tam varat iesniegt savam apdrošinātājam pieteikumu par transportlīdzekļu bojājumiem – kad tas tiks izskatīts, apdrošinātājs paziņos par lēmumu.

OCTA apdrošināšana un KASKO apdrošināšana pieejama Octas.lv ātri, ērti un izdevīgi – ienāciet un izvēlieties sev piemērotāko! Polises cena tiek aprēķināta katram individuāli, atkarībā no transportlīdzekļa veida, no tā, kāda ir bonus-malus klase u.c. faktoriem. Vēlam drošu ceļu!

Līdzīgi raksti

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.