Tie laiki, kad informācija par mūsu naudas lietām bija no svešām acīm noglabāta, ir palikuši pagātnē. Pakāpeniski ieviestie dažādie finanšu pakalpojumu sniedzēju regulējumi, tai skaitā pienākums apmanīties ar informāciju par personas saistību laicīgu izpildi, šobrīd attiecas uz ikvienu ekonomiski aktīvu valsts iedzīvotāju.
Kopš 2019. gada janvāra Patērētāju aizsardzības likumā ir spēkā grozījumi, kas paredz pienākumu kredīta devējiem savstarpēji apmainīties ar ziņām par patērētāju vai galvinieku, to saistībām un saistību izpildes gaitu, lai varētu izvērtēt patērētāja spēju atmaksāt kredītu gadījumos, kad tā iesniegtā informācija nav pietiekama un pamatota ar atbilstošiem dokumentiem.
Var uzskatīt, ka ikvienam no mums ir kredītvēsture, kas ir mūsu finansiālo aktivitāšu apkopojums. Tā atspogulo informāciju kredītsaistībām – gan jau izpildītajām, gan spēkā esošajām. Jebkāda veida aizdevums, piemēram, patēriņa kredīts, hipotekārais kredīts, auto līzings, kredītlīnija un kredītkarte, kā arī laikus neapmaksāti komunālie rēķini – tas viss ietekmē kredītvēsturi.
Kredītvēstures pārskatā var iepazīties ar informāciju par to, cik disciplinēti un savlaicīgi persona ir veikusi kredītmaksājumus, cik ilgi bijuši kavējumi. Šī informācija citiem pakalpojumu sniedzējiem raksturo jūsu briedumu naudas lietās un palīdz izvērtēt nākamā darījuma iespējamību. Kredītvēsture ir jūsu finanšu reputācija.
Kas veido kredītvēsturi?
Kredītvēsture sāk veidoties, noformējot pirmās saistības – tas var būt, piemēram, patēriņa kredīts, kredītlīnija, studiju kredīts, preces uz nomaksu. Datu sniegšanu nodrošina gan finanšu iestādes, gan pakalpojumu sniedzēji. Nepārdomāti un bezatbildīgi finanšu lēmumi, piemēram, uz nomaksu paņemts un nenomaksāts mobilais telefons, var sabojāt Jūsu kredītvēsturi un finanšu reputāciju.
Svarīgi arī dažādi maksājumi par regulāri saņemtiem pakalpojumiem – rēķini par elektrību un apkuri, mobiliem sakariem un interneta pieslēgumu. To kavētie apmaksas termiņi var atspoguļoties kredītvēsturē.
Kāpēc svarīgi, lai kredītvēsture ir pozitīva?
Ikvienai personai, neatkarīgi no tā – plānots noformēt aizdevumu vai nē, ir vērts iepazīties ar pārskatu par savu kredītvēsturi. Kredītvēstures statuss (pozitīva vai negatīva) var tiešā veidā ietekmēt Jūsu iespējas saņemt dažāda veida finanšu pakalpojumus, kā arī iegādāties preces un pakalpojumus ar izdevīgākiem nosacījumiem.
Ja kredītvēsture ir pozitīva, Jums nebūs jāsaņem atteikums, lai iegādātos kāroto preci uz nomaksu. Savukārt, noformējot kredītu, Jums var tikt piedāvāti izdevīgāki darījuma nosacījumi, piemēram, zemāka procentu likme. Savukārt, ja kredītvēsture ir negatīva, varat saņemt atteikumu vai darījums būs ar augstāku procentu likmi, pirmo iemaksu vai komisijas maksu.
Kur uzzināt informāciju par savu kredītvēsturi?
Uzzināt vairāk par savām reģistrētām saistībām iespējams dažādos reģistros. Šobrīd nav vienas kopējas datubāzes, tāpēc kopēju priekšstatu sniegs vairāki avoti:
- Latvijas Bankas (LB) Kredītu reģistrā tiek apkopota informācija par kredītu ņemējiem un galvotājiem; viņu saistībām un to izpildes gaitu;
- Kredītinformācijas biroji – Kredītinformācijas birojs un Crefo birojs, vāc un apstrādā datus arī par citiem personu parādiem. Viņu reģistros ir fiksēts plašāks saistību apjoms – nebanku kredīti, komunālo pakalpojumu saistības, telekomunikāciju un citu pakalpojumu sniedzēju parādnieki.
Šajos reģistros, pierakstoties sistēmā, privātpersonas savu kredītvēsturi var apskatīties bez maksas.
Vai negatīvu kredītvēsturi iespējams labot?
Labā ziņa ir tā, ka pat tad, ja kāda iemesla dēļ kredītvēsture ir sabojāta nav uz visu mūžu. Galvenais nosacījums ir apņēmība un vēlme sadarboties ar kredītiestādi vai pakalpojumu sniedzēju, ar kuru ir izveidojies parāds. Arī sarežģītā situācijā nav par vēlu meklēt risinājumu.
Gadījumā, ja ir vairākas aktīvas kredītsaistības, vērts uzzināt vairāk par to, kā kredītu apvienošana var palīdzēt.