Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Uzspiestās “laulības” tādas aizdomīgas

Kas ir labāka – automašīna ar iekšdedzes dzinēju vai elektroauto, un vai jau tuvā nākotnē Eiropas Savienībā, tai skaitā Latvijā, gaidāmā piespiedu pāreja uz pilnībā elektrificētām automašīnām maz ir tik “zaļa”, kā tas tiek uzsvērts, un autovadītājiem izdevīga? Līdz šādām pārdomām nonācu pavisam nejauši kādā ļoti interesantā intervijā ar Latvijas labāko jauno automehāniķi, Smiltenes tehnikuma audzēkni Egīlu Ausēju (jau rakstīju, ka jaunietis uzvarēja starptautiska konkursa “Young Car Mechanic 2024” Latvijas finālā un pārstāvēs mūsu valsti starptautiskajā konkursā Lietuvā).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Atbilstoši Eiropas Parlamentā nolemtajam no 2035. gada Eiropas Savienībā faktiski tiks apturēta jaunu benzīna un dīzeļa dzinēju automašīnu pārdošana un notiks pilnīga pāreja uz elektromobiļiem, lai sasniegtu Eiropas klimata mērķus. Nu tad, lūk, intervijā ar Egīlu aizrunājāmies jau līdz citām tēmām ārpus konkursa, proti, mūsdienu automašīnās jau tagad ir daudz elektronikas un tā ir viena no lietām, kas pirmā nolietojas. Vecie meistari pat atmet ar roku tur, kur sākas problēmas ar elektroniku, viņi saremontēs piekari vai motoru, bet ne šādas vainas, tāpēc pēc elektronikas diagnostiķiem ir un arī būs pieprasījums, uzskata Egīls, kurš automašīnu lietas labi pārzina.

Lai noskaidrotu, ko par to visu domā mūsu lasītāji, portālā www.ziemellatvija publicējām aptauju, vaicājot, vai viņi atbalsta pāreju no automašīnām ar iekšdedzes dzinēju uz elektroauto, un piedāvājām vairākus atbilžu variantus. Pārliecinoši visvairāk balsu ieguva atbilde: “Nē, jo elektroauto ir “zaļi” tikai to lietošanas vietā. Netiek uzskaitīti izmeši akumulatoru ražošanai un utilizācijai, elektrības ražošanai.” Te jāpiebilst, ka elektroauto pārsvarā izmanto litija jonu baterijas, kas pēc nolietošanās ir jāutilizē.

Otrajā vietā izvirzījās atbilde: “Nē. Jau tagad autoservisos pietrūkst meistaru, kuri prot salabot elektroniku.” Tai uz pēdām sekoja cits “nē”, jo elektroauto akumulatorus aizdegšanās gadījumā ir ļoti grūti nodzēst (zinātāji stāsta, ka vislabāk to izdarīt, ja ūdenī iegremdē visu automašīnu).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Tikai daži respondenti atbalsta elektroauto iegādi ar nosacījumu, ja ir pietiekami labi attīstīts elektroauto uzlādes staciju tīkls, bet te jāpiebilst, ka Latvijā ar šo tīklu ir, kā ir. Esmu dzirdējusi, ka rīdziniekiem pat ir prakse turēt divus auto, ja to var atļauties, – ar elektroauto brauc pa Rīgu, bet uz tālākiem Latvijas novadiem – ar mašīnu, kurai ir iekšdedzes dzinējs, vai arī cilvēki labāk pērk hibrīdauto. Piemēram, Zviedrijā uzlādes stacijas ir uz katra stūra, stāsta kāds mans paziņa, kurš dzīvo Stokholmā un jau daudzus gadus brauc ar “Teslas” elektromobili. Elektroauto viņam patīk, – ir klusums, labākas servisa izmaksas, braukšanas ziņā ģimenes auto un sporta auto vienā korpusā, taču liels aukstums gan elektromobiļiem nepatīkot.

Mūsu aptaujā piedāvāto atbildes variantu par labu pārejai uz elektroauto, jo tie ir videi draudzīgāki, šīs redakcijas slejas rakstīšanas brīdī nebija atbalstījis neviens respondents.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.