Ja ir vēlme strādāt un īstenot savus sapņus, bet galvenais – ilgtermiņa biznesa ideja, tad veiksmīgu biznesu un ražotni var izveidot arī vietā, kas tālu no galvaspilsētas, pārliecināta Elīna Seleviča. Viņa izlolojusi ieceri par sublimētu dārzeņu, ogu un augļu pārstrādi pulveros, par ražotnes vietu izvēloties Trapeni.
Pirms diviem gadiem Elīna dibinājusi uzņēmumu “Lāča Oga”, bet unikālo produktu līnijai dots nosaukums “LIO Superfood”. Jāteic, ka Trapene ir vieta, kurā meklējamas Elīnas dzimtas saknes, tāpēc uzņēmuma vietas izvēle ir gana likumsakarīga. Viņas izveidotā ražotne ierīkota vienā Trapenes pagasta pārvaldes ēkas pusē. Lai gan pamatā Elīnas ikdiena aizrit, braukājot no Rīgas uz Trapeni, šobrīd ražotnē tiek pavadīts daudz laika, jo ražas sezonā darbs rit spraigi.
“Trapene ir senču dzimtā puse, šeit esmu pavadījusi bērnību, vasarās ciemojos pie vecmāmiņas. Tāpēc gluži par ienācēju šajā pusē es sevi nevaru saukt. Arvien vairāk iepazīstu vietējos un viņi iepazīst mani, interesējoties par ražotni un mūsu produkciju. Tas priecē,” iesāk Elīna.
Produktu unikalitāte
Tāda īsta ražošana sākusies šīs vasaras sākumā. Patērētājiem tiek piedāvāti inovatīvi sublimēti vietējie produkti – dārzeņi, augļi un ogas. Ko nozīmē sublimācija? Elīna paskaidro, ka sublimācija (citiem vārdiem – aukstā kaltēšana) ir pārstrādes process, kura laikā produkts tiek ātri sasaldēts līdz mīnus 40 grādu temperatūrai un tad produktā esošais ūdens ar vakuuma palīdzību no ledus kristāliem tiek pārveidots tvaikā un izvadīts ārā, apejot šķidro fāzi. Šī iemesla dēļ pēc sublimācijas ogas, augļi un dārzeņi saglabā to dabīgo formu, krāsu, garšu un smaržu, bet tekstūra kļūst specifiska – irdena un kraukšķīga. Sublimācijas rezultātā produkti saglabā līdz pat 98 procentiem vitamīnu un minerālvielu, turklāt tie ir viegli un ilgi uzglabājami. “Tieši šī pārstrādes metode pamatā ir tam, kas atšķir mūsu galaproduktu no pulveriem, kas ir gatavoti, žāvējot ar gaisu. Tad tomēr daļa vitamīnu aiziet bojā, arī produkta dabīgā krāsa nereti izmainās. Ja man saka – o, pulverīši, es saku – nē, dārzenīši, tikai pulvera konsistencē, lai jums vieglāk tos izmantot. Jo mūsu produkts ir nekas cits kā 100 procentu dārzenis, auglis vai oga. Patērētāji ir jāizglīto, un to mēs darām nemitīgi, stāstot par šo metodi, tās priekšrocībām un produktu izmantošanas iespējām,” pamato jaunā uzņēmēja.
Lai labāk saprastu, viņa stāsta, ka vienā ēdamkarotē ķirbju pulvera būs sublimēta viena šķēle ķirbja, vienā karotē upeņu pulvera – vesela sauja upeņu un tā tālāk. “Pats svarīgākais ir fakts, ka sublimētam produktam vitamīni, garša, aromāts un krāsa saglabājas kā svaigam, un tas dod iespēju jebkurā gadalaikā baudīt vērtīgās, Latvijā audzētās dabas veltes. No klientu iecienītākajiem produktiem ir jāmin ķiploku un biešu pulveri. Cilvēkiem patīk, ka tos ir ērti uzglabāt, tie vienmēr būs pa rokai, ērti lietojami vajadzīgajā brīdī. Pulveru lietošana ir daudzveidīga, tos var pievienot dažādiem ēdieniem un dzērieniem gan kā papildu vitamīnu avotu, gan aromātisku garšvielu un arī dabīgo krāsvielu. Man ir prieks, ka cilvēki dod priekšroku bioloģiskās izcelsmes produktiem, novērtējot dabiskas izcelsmes produktu uzturvērtību un kvalitāti. Skaidrs, ka šis ir labākais veids, kā uzņemt vitamīnus un minerālvielas,” pārliecināta Elīna.
Izmanto projektu iespējas
Ideju, ka jāpievēršas šādam ražošanas veidam, Elīna smēlusies pirms dažiem gadiem Londonā. “Tolaik ar ģimeni bijām ceļojumā Londonā, kur apmeklējām arī vienu no pilsētas tirdziņiem, kas apvīts ar senām tradīcijām. Tur pirmo reizi redzējām sublimētus produktus, un tie mūs patīkami pārsteidza. Atbraucot atpakaļ uz Latviju, sāku pētīt, kas tā aukstā kaltēšana par metodi, kā process notiek, kādas ir priekšrocības un tā tālāk. Vēlāk jau sekoja virkne sakritību, kuras es varētu tulkot kā zīmes, kas mudināja sākt ko līdzīgu ražot šeit pat Latvijā,” atminas Elīna un piebilst, ka pirms ražotnes izveides bijusi pieredzes apmaiņas braucienā uz Igauniju, kur detalizētāk iepazinusies ar sublimācijas metodi un ražošanas īpatnībām.
Kad bija skaidrs, ka jātaisa sava ražotne, bija arī skaidrs, ka jāsāk rakstīt projektus. Elīna saka, ka joprojām ir pateicīga Alūksnes lauku partnerības pārstāvjiem, kas pirmie noticēja šai biznesa idejai un ar LEADER projekta atbalstu bija iespēja iegādāties ražotnes sirdi – sublimācijas iekārtu. Tagad Elīnas uzņēmums ir viens no Valmieras biznesa inkubatora dalībniekiem, dalība inkubācijas programmā arīdzan dod nenovērtējamu atbalstu jaunam uzņēmējam.
“Patiesībā tas bija ļoti ilgs un garš ceļš, pirms sākām kaut ko pārdot un startēt pārtikas tirgū. Savs laiks bija atvēlēts ražotnes iekārtošanai, iekārtu iegādei, piegādei un uzstādīšanai. Kopā ar Latvijas Lauksaimniecības universitātes pārtikas tehnoloģijas zinātniekiem strādājām pie inovatīvu produktu receptūru izstrādes, kopā radot receptūras 20 jauniem produktiem,” viņa stāsta un saka paldies pašvaldībai par doto iespēju nomāt telpas ražotnes vajadzībām. Elīna uzsver, ka viens no iemesliem, kāpēc ražotne izveidota tieši Trapenē, ir tīri praktisks – tā var būt vistuvāk izejvielu piegādātājiem.
Pirms neilga laika uzņēmums saņēmis arī Smiltenes novada pašvaldības atbalstu, kļūstot par laureātu uzņēmējdarbības ideju konkursā “Esi uzņēmējs Smiltenes novadā”. Par iegūto finansējumu tiks iegādāta mizošanas iekārta, kas manāmi atvieglos rokudarbu.
Sadarbojas ar bioloģiskajām saimniecībām
Visus dārzeņus, ogas un augļus uzņēmums iepērk no bioloģiskajām zemnieku saimniecībām, galvenokārt Ziemeļvidzemē. Taču dažkārt pēc produktiem nākas doties arī tālāk, ja tuvējās saimniecības kādu izejvielu nevar piedāvāt. Piemēram, mums ir nepieciešami ķiploki lielos apjomos, bet starp vietējiem ir ļoti maz bioloģisko ķiploku ražotāju. Vēlos uzsvērt – ja bioloģiskajiem audzētājiem ir problēmas ar savas produkcijas realizāciju, tad varu ieteikt sazināties ar tādiem uzņēmumiem kā mūsējais. Labprāt piedāvājam arī tādu sadarbības modeli, kur vienojamies ar bioloģisko zemnieku par kāda produkta audzēšanu uz pasūtījumu. Tas ir abpusēji izdevīgi – zemniekam nav jālauza galva par realizācijas tirgu, mēs savukārt varam veiksmīgāk plānot izejvielas iegādi. Sadarbībā vienmēr priekšroku dodam vietējiem zemniekiem,” min uzņēmēja.
Kā stāsta Elīna, šobrīd uzņēmums nokārtojis visas formalitātes, lai kļūtu par sertificētiem bioloģiskās produkcijas ražotājiem. Sertifikāts tiks saņemts jau nākamnedēļ.
Šobrīd “LIO Superfood” produktus var iegādāties Latvijas mazajos veselīgās pārtikas veikaliņos, šad tad arī tirdziņos. Šobrīd noris darbs pie jaunas mājaslapas izveides, lai interesenti ērti varētu pasūtīt produktus internetā. “Arvien pieaug to veikalu skaits, kuros var iegādāties “LIO Superfood” produktus. Mūsu lielais plāns ir eksportēt produkciju uz ārvalstīm, sevišķi Skandināviju, jo skandināvi ļoti labi iepazinuši aukstās kaltēšanas tehnoloģiju un zina tās priekšrocības. Tur šādi produkti ir atzīti un pieprasīti, bet pie mums tie vēl iet iepazīšanas ceļu,” atklāj Elīna.
Elīnai piemīt mērķtiecība un viņa nebaidās izvirzīt augstus mērķus. “Mums ir mazi sapņi un lieli sapņi. Un nelaužama pārliecība, ka ar neatlaidīgu un mērķtiecīgu darbu šie sapņi pārtaps realitātē. Citiem jaunajiem uzņēmējiem iesaku noslīpēt savu biznesa ideju līdz sīkākajām detaļām, izveidot pārliecinošu biznesa modeli un tad tikai uz priekšu ar degsmi un pārliecību par savu produktu. Un neaizmirstiet izmantot visas atbalsta iespējas, kuru mūsdienās ir patiešām daudz,” tā Elīna.
#SIF_MAF
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Ziemeļlatvija”.
Reklāma