Smiltenes vidusskolas skolnieces Selīna Dorše (8. b klase) un Jasmīna Pakalne (9. d klase) par izciliem panākumiem Valsts latviešu valodas olimpiādes novada kārtā uzaicinātas uz trešo – noslēdzošo kārtu, kur sacentīsies ar zinošākajiem jauniešiem no visas Latvijas. Selīna un Jasmīna ir lielas patriotes un uzskata, ka mums, latviešiem, sava valoda ir jākopj, jāsaudzē un jāsargā.
Selīna valsts mēroga olimpiādē piedalīsies pirmoreiz. “Jūtos droši, jo man ir ļoti zinoša latviešu valodas un literatūras skolotāja – Iveta Krūmiņa,” atzīst Selīna. “Paldies viņai par sniegto atbalstu un informāciju!”
Novada kārtā Selīnai lielāko uztraukumu radījis mākslīgais intelekts. “Precīzāk – vienā no uzdevumiem par to vajadzēja izteikt viedokli, bet tas nav no maniem tuvākajiem tematiem,” atzīst Selīna, ar paveikto apliecinot, cik būtiski, lai veiktos arī tad, ja par visu nezini visu, ir būt radošam, prast skaisti formulēt un pamatot savas domas.
Domājot par latviešu valodu, Selīnu uztrauc tas, ka tā pēdējā laikā bieži tiek ļoti kropļota, sarunvalodā ienāk daudz svešvārdu, netiek pievērsta vajadzīgā vērība valodas kultūrai. “Ja paši par savu valodu nerūpēsimies, neviens cits taču arī to mūsu vietā nedarīs! Valoda – tā ir mūsu tautas identitāte.”
Mācīties devītajā klasē, turklāt – šajā laikā, nav vienkārši, jo slodze patiesi liela. Selīna atpūšas, dejojot un spēlējot klavieres.
Jasmīnai, kura var lepoties ar vairāku, t.sk. starptautisku olimpiāžu pieredzi, latviešu valodas olimpiādē vislielākais izaicinājums bijuši jautājumi par kultūru. “Kultūra sevī tik daudz! Vajadzēja orientēties dažādās kultūras nozarēs, būt zinošiem par izcilākajām personībām, nozīmīgākajiem notikumiem ļoti plašā laika posmā u.tt.
Gatavojoties olimpiādei, bija jāizlasa divas grāmatas. Taču neiedomājos, ka vajadzēs tik detalizēti pārzināt darbu saturu. Gatavojoties olimpiādes trešajai kārtai, šajā ziņā būs jāpiestrādā. Tāpat noteikti ieskatīšos Latvijas Kultūras kanonā un pēdējā laika nozīmīgāko kultūras notikumu apskatos.”
Jasmīnu interesē gramatika, interpunkcija un ortogrāfija, tas, kā veidojas un attīstās valoda. Viņa piekrīt tiem, kas saka, ka ieradumam ir liels spēks. “Ikvienam, kurš sevi uzskata par savas dzimtās valsts, Latvijas, patriotu, būtu jādomā, kā viņš runā ikdienā. Nepiesārņosim tik ļoti savu valodu, katrā teikumā lietojot anglicismus! Leposimies ar savu valodu, jo tā ir reta, ļoti skaista un skanīga!”
Par panākumiem olimpiādē Jasmīna saka vislielāko paldies klases audzinātājai, latviešu valodas un literatūras skolotājai Tatjanai Voverei, kura vienmēr atbildējusi uz katru viņas neskaidro jautājumu, allaž iedrošinājusi un informatīvi atbalstījusi.
Jasmīnai brīvā laika šobrīd ļoti maz. Tajos retajos brīžos, ko tomēr izdodas atvēlēt sev, viņa atpūšas, skatoties dažādas filmas.
Reklāma