Pagājuši Ziemassvētki, vieni no gada sirsnīgākajiem svētkiem, kad kopā būšana pie svētku galda mijās ar sirsnīgām sarunām ģimenes lokā un dāvanu saņemšanas prieku. Taču ilgtspēja ir būtisks un noteicošs faktors arvien plašākās dzīves sfērās, ieskaitot arī dāvanu saiņošanu. AS “AJ Power Recycling” veiktās aptaujas dati* apliecina, ka iedzīvotāji arvien vairāk sāk pievērst uzmanību iepakojuma ilgtspējas nozīmei, cenšoties izvairīties no vienreizlietojamā iepakojuma un dodot priekšroku materiāliem, kas ir pārstrādājami, atkārtoti izmantojami vai radīti, ņemot vērā vides ietekmi.
Kā liecina aptaujas dati, Latvijas iedzīvotāji, rūpējot un pajokot Ziemassvētku dāvanas, cenšas izvairīties no vienreizlietojamā iepakojuma un dod priekšroku atkārtoti izmantojamiem materiāliem. Lielākā sabiedrības daļa (77%) saglabā dāvanu maisiņus un izmanto tos atkārtoti citos svētkos vai svinībās. Tāpat liela daļa iedzīvotāju ir norādījuši, ka saglabā arī kastes (55%) un lentas, un dekorus (53%), jo tie spēj saglabāt formu un labi noder atkārtotai izmantošanai. Vien mazākā iedzīvotāju daļa (18,7%) pēc svētkiem saglabā ietinamo papīru un to izmanto atkārtotai dāvanu saiņošanai, jo tā otrreizēja izmantošana bieži vien nav iespējama – ietinamais papīrs nav praktisks un izturīgs, kā arī bieži vien, atverot dāvanu, uzreiz tiek saplēsts un zaudē vizuālo pievilcību. Arī fakts, ka 77% respondentu ir izmantojuši iepriekš saņemtu dāvanu iepakojumu, lai iesaiņotu citas dāvanas, liecina par vēlmi taupīt un izmantot resursus atkārtoti. Tas atspoguļo iedzīvotāju gatavību pielāgoties un ieviest ilgtspējīgus paradumus savā ikdienas dzīvē.
“Paradums saglabāt dāvanu iepakojumu iet roku rokā ar sabiedrības pieaugošo vides apzināšanos un atbildības sajūtu. Latvijas iedzīvotāji sāk aizdomāties par iepakojuma izcelsmi, tā ietekmi uz vidi un iespējām atkārtoti izmantot resursus. Ilgtspējīgu iepakojumu izvēle ir veids, kā iedzīvotāji var paust savu apņemšanos vides aizsardzības jomā un sniegt ieguldījumu cīņā pret atkritumu pārmērību. Mēs ticam, ka šī tendence turpinās attīstīties, un nākamajos gados ilgtspējīga iepakojuma izvēle kļūs arvien izplatītāka, atspoguļojot sabiedrības augošo atbildības sajūtu par videi draudzīgiem risinājumiem,” stāsta AS “AJ Power Recycling” valdes locekle Solveiga Grīsle.
Jaunie paradumi – Izaicinājums arī ražotājiem
Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju (82%) atzīst, ka pievērš uzmanību iepakojuma ilgtspējībai. Tas ne tikai liecina par sabiedrības augošo apņemšanos dzīvot ilgtspējīgāk, bet arī norāda uz nepieciešamību pēc plašākas iepakojumu izvēles, kas nozīmē, ka ne tikai patērētājiem būtu jāsaglabā iepakojums, bet arī ražotājiem jāpielāgojas un jāražo augstas kvalitātes un mazāk resursu patērējoši iepakojumu materiāli – papīrs un kartons, bioplastmasa un citi. Šāda pieeja ne tikai atbilst patērētāju vēlmēm, bet arī veicina uzņēmējdarbības ilgtspējīgu attīstību, atbilstot mainīgajiem patērētāju paradumiem un aizvien pieaugošajām vides prasībām.
*Aptauja tika veikta 2023.gada decembrī sadarbībā ar “Mindscan”. Kopumā aptaujā piedalījās 500 respondenti vecumā no 16 līdz 74 gadiem, no kuriem vairākums (40%) ir no Pierīgas, Vidzemes, Kurzemes, Latgales un Zemgales, savukārt nedaudz mazāka daļa no Rīgas.
Reklāma