Viena stunda darbdienā – līdz tādai realitātei attiecībā uz valsts akciju sabiedrības “Latvijas Pasts” vietējās nodaļas darbalaiku nonākuši arī Smiltenes novada Launkalnes ciema iedzīvotāji.
“Latvijas pasts” jau vairākus gadus turpina nodaļu optimizāciju reģionos, daudzviet tās pārveidojot par pasta pakalpojumu sniegšanas vietām un attiecīgi saīsinot arī darba laiku pat līdz vienai stundai dienā. Lai gan uzņēmums to pamato ar iedzīvotāju skaita samazināšanos un pasta pakalpojumu patēriņa paradumu maiņu, ne visi Launkalnes ciema iedzīvotāji tam gluži piekrīt, pretī izvirzot savus argumentus.
Uzņēmējs ar visām pakām brauc uz pilsētu
Launkalnē nav neviena veikala, tāpēc, ja pasta nodaļā būtu pieejams plašāks preču klāsts, tad tur apmeklētāju būtu vairāk, pieļauj Launkalnes iedzīvotāja, vietējās pagasta pārvaldes lietvede Zanda Rasimesa.
“Plaukti tagad ir pavisam tukši, kā pēc kara. Ienāca pagasta pārvaldē tantīte, saka, bijusi uz pastu pēc markām, – nav,” stāsta Zanda Rasimesa.
Kopš ilgstošā atvaļinājumā aizgājusi vietējā pastniece, Launkalnē pasta nodaļa režīmā “viena stunda darbdienā” strādā jau aptuveni divus mēnešus, kaut gan oficiāli šāds darbalaiks stāsies spēkā no 29. decembra un tad tā būs jau pasta pakalpojumu sniegšanas vieta. Pirms tam pasta nodaļa Launkalnē bija atvērta katru darbdienu no pulksten 9 līdz 12.
Reorganizācijai tuvojoties, Launkalnes pasta nodaļā noņemts karšu terminālis, līdz ar to “Latvijas Pasts” tur zaudējis savu galveno klientu, vietējo uzņēmumu SIA “Balteru attīstības grupa”, kas nodrošināja lielāko apgrozījumu, sūtot uz ārzemēm pakas ar savu produkciju – no koka gatavotus dažādus mājas aksesuārus. Uzņēmums norēķinus skaidrā naudā nepraktizē, tāpēc tagad darbinieki ar visām pakām brauc uz pasta nodaļām Smiltenē vai Cēsīs un patērē laiku, stāvot tur rindā, lai nodotu sūtījumu. Launkalnes pasta nodaļā šis process notika daudz ātrāk, stāsta SIA “Balteru attīstības grupa” valdes priekšsēdētājs, uzņēmējs Tālis Balters.
“Braukšanu uz pilsētu apvienojam ar citām lietām, tā vēl nebūtu lielākā problēma, taču no rindām Smiltenes pasta nodaļā gan nevaram izvairīties. Tad vēl pasta sistēmā kaut kas tagad nestrādā, mums vairs nenāk paziņojums par saņemtajām pakām. Agrāk, kad izmantojām Launkalnes pasta nodaļas pakalpojumus, to uzreiz zinājām, bet tagad pašam jāseko līdzi, vai Smiltenes pasta nodaļā nav pienākusi mūsu uzņēmumam adresēta paka. Pakas, kas agrāk nāca uz Launkalnes pasta nodaļu, tagad paliek Smiltenē, un acīmredzot tur ir lielāks darba apjoms,” pieļauj Tālis Balters.
Par Launkalnes pasta nodaļas darbalaika saīsināšanu uzņēmējs saka, ka tas bijis tikai laika jautājums, un saprot, ka uzņēmuma lēmums ir ekonomiski pamatots, – uzturēt šo savu struktūrvienību iepriekšējā darbalaika modelī “Latvijas Pastam” nav izdevīgi.
“Launkalnes pasta nodaļai apgrozījumu faktiski taisījām mēs (SIA “Balteru attīstīabs grupa” – redakcijas piezīme), bet pieļauju, ka varbūt nosedzām tikai darbinieka algu. Tiesa, vēl tikai pagājušajā gadā “Latvijas Pasta” priekšnieks personīgi solīja, ka Launkalnes pasta nodaļu paturēs kādus divus gadus, bet solīts makā tā arī neiekrita. Viņš mūs bija uzaicinājis uz semināru par starptautiskiem sūtījumiem, jo daudz sūtām pa pastu. Seminārā piedalījās visi vadošie “Latvijas Pasta” darbinieki, un tad es stāstīju, ka mēs (SIA “Balteru attīstības grupa”) speciāli sūtām pakas caur Launkalnes pasta nodaļu, lai nodrošinātu tai apgrozījumu un lai to paturētu,” atceras Tālis Balters.
“Vai tiešām tikai mūsu vaina?”
Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Pasts” skaidro, ka nepietiekama pasta pakalpojumu pieprasījuma dēļ no šī gada 29. decembra tiks mainīts Smiltenes novada Launkalnes pasta nodaļas darbības modelis un darbalaiks, pielāgojot to iedzīvotāju reālajām vajadzībām. Savu lēmumu “Latvijas Pasts” pamato ar to, ka Launkalnes pasta nodaļā ir samazinājies universālā pasta pakalpojumu pieprasījums – pēdējo sešu mēnešu laikā pasta nodaļu dienā apmeklē vidēji seši klienti, ik dienas izsniedzot vien tikai divus pasta sūtījumus.
No 29. decembra Launkalnes pagastā visi pasta pakalpojumi katru darbdienu no pulksten 12.30 līdz 13.30 tiks nodrošināti līdzšinējā pasta nodaļas atrašanās vietā Ezera ielā 2A (ēkā, kur atrodas arī pagasta pārvalde). Ārpus pasta pakalpojumu sniegšanas vietas darbalaika iedzīvotāji varēs izvēlēties pasta pakalpojumus saņemt arī pie pastnieka savā dzīvesvietā, skaidro Vineta Kļaviņa, VAS “Latvijas Pasts” vecākā sabiedrisko attiecību projektu vadītāja.
Viena liela daļa launkalniešu no šādas jaunās kārtības cietīs, jo bija cilvēki, kuri izmantoja pasta pakalpojumus, pieļauj Launkalnes pagasta pārvaldes lietvede Zanda Rasimesa.
“Kad uz Launkalni bija atbraukusi “Latvijas Pasta” administrācija un visi runājāmies par gaidāmajām pārmaiņām, viņi tikai operēja ar skaitļiem, cik cilvēku dienā atnāk uz pasta nodaļu un tamlīdzīgi, saka, ka tā ir mūsu vaina, ka neesam nākuši uz pastu, uz ko atteicu, ka varbūt jums tās preces nebija tādas, ko cilvēkiem vajag. Jā, varbūt mēs viņus nesaprotam, bet vai tiešām tā ir tikai mūsu vaina? Launkalnē nav veikala, tāpēc pastam īstenībā vajadzēja rullēt. Pasta vadība atbrauc no Rīgas, viņiem skatījums uz laukiem ir pavisam cits, bet, manuprāt, laukos apmeklētājus nevar uzskaitīt tā kā pilsētā. Piemēram, Launkalnē ir palicis ļoti maz pensionāru. Launkalne veidojas kā dzīvesvieta jaunām ģimenēm, nesen pat atnāca no Smiltenes trīs ģimenes ar bērniem, divas īrē mājokli, vieni nopirka māju, un tie ir jauni cilvēki, kuri ar datoriem ir uz tu un viņi visu vajadzīgo nokārto elektroniski. Taču ne visi to prot, tāpēc cilvēkiem bija ērti, ja pasta nodaļa ir uz vietas. Tagad gan tas, ka preču nav, gan tas, ka ir noņemts karšu terminālis, izskatās pēc tā, ka pasta nodaļai palīdz atmirt dabīgā ceļā,” spriež Zanda Rasimesa.
Pastnieks palīdzēs, ierodoties dzīvesvietā
“Latvijas Pasts” informē, ka, tāpat kā līdz šim, Launkalnes pasta pakalpojumu sniegšanas vietā iedzīvotājiem būs pieejami visi pasta pakalpojumi un arī citi pakalpojumi, kurus nodrošina “Latvijas Pasts”, turklāt iedzīvotājiem jau patlaban ir plašas iespējas saņemt nepieciešamos pasta pakalpojumus arī pie pastnieka tieši savā dzīvesvietā. Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošina tos pašus pakalpojumus, kas pieejami pasta pakalpojumu sniegšanas vietā: vēstuļu korespondences un pasta paku sūtījumu piegādi, pieņemšanu un nosūtīšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas pasta norēķinu sistēmas kontā, komercpreču iegādi un citus.
Ar pastnieka starpniecību Launkalnes iedzīvotājiem iespējams saņemt arī skaidras naudas izmaksu no pasta norēķinu sistēmas konta. Šo un pārējos pastnieka pakalpojumus dzīvesvietā iespējams saņemt, iepriekš sazinoties ar “Latvijas Pasta” Klientu centru pa tālruni 27008001 vai 67008001.
Saņemot aicinājumu par reģistrēta sūtījuma izņemšanu, iedzīvotājiem ir iespēja pieteikt sūtījuma bezmaksas saņemšanu Launkalnes pasta pakalpojumu sniegšanas vietā, iepriekš zvanot uz tālruni 67008001, 27008001 un norādot datumu, kurā klients vēlas saņemt sūtījumu.
Savukārt, apmeklējot Smiltenes pasta nodaļu Dārza ielā 1, sūtījumu saņemšana bez iepriekšēja pieteikuma iespējama darbdienās no pulksten 8 līdz 18 un sestdienās no pulksten 9 līdz 13.
Reklāma