Ar piena konfekti “Gotiņa” man kopš bērnības ir sirsnīgas attiecības. Kad biju vēl pirmsskolas vecumā, mana mamma strādāja Smiltenes rūpkombināta “gotiņkonfekšu” cehā par tinēju un reizēm uz mājām atnesa konfekšu masu ‒ tādu staipīgu, mīkstu, gardumgardu. Reizēm masa bija ar riekstu piedevu, bet tā tīrā – tā bija visgardākā. Mūsdienās “Gotiņas” veikalos var nopirkt ar dažādām garšām, cena nav tā zemākā, tāpēc biežāk skatos, nevis pērku, taču skatos ar mīļumu, ‒ līdzi nāk bērnības atmiņas.
Un tāpēc mani ļoti aizķēra 8. augustā sociālajos tīklos (“Facebook”) izlasītā ziņa, ko bija ievietojis “Skrīveru Pārtikas Kombināts” ‒ pirmais uzņēmums Latvijā, kas 1957. gadā sāka piena konfekšu “Gotiņa” ražošanu un joprojām izmanto 1959. gada autentiskās receptes.
Citēju šo ierakstu, kura autors ir “Skrīveru Pārtikas Kombināts”: “Diemžēl šobrīd izskatās, ka nevarēsim iepriecināt jūs ar saviem gardumiem Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja mūsdienu amatniecības gadatirgū 7. un 8. septembrī, jo neesam kvalificējušies “finālam”! Katrs populārs tirdziņš un pasākums, ko parasti rīko valsts sektors ar veselu burzmu birokrātijas ir kā izdzīvošanas šovs! Lēmumu pieņēmējiem nav ne jausmas par to, kā notiek ražošana, tirdzniecība, un nezin pat to, ka daudziem, jau piesakoties tirdziņiem, tas tiek laicīgi plānots (izejvielu iegāde, resursi utt). Nesaprotami, kā plašajā Brīvdabas muzejā vieta atrodas tikai 50 pārtikas ražotājiem un 220 nepārtikai! Zinām, ka daudzi atmet ar roku un necīnās, bet mēs esam izbrīnīti, kā konfektes “Gotiņa” ar tautasdziesmu katrā papīrītī, ar Latviskā Mantojuma zīmi, 100% roku darbu, būdama ražotne, kas pastāv kopš 1956. gada un nav atrodama lielveikalu “ķēdēs”, var neiederēties Brīvdabas tirgus konceptā?!”
Klāt ierakstam “Skrīveru Pārtikas Kombināts” pievienojis tirgus organizatoru atbildi uzņēmumam, kurā skaidrots, ka šogad tirgum pieteikušos pārtikas mājražotāju skaits ievērojami pārsniedz plānoto 50 tirdzniecības vietu skaitu. Līdz ar to diemžēl “Skrīveru Pārtikas Kombināta” dalība mūsdienu amatniecības gadatirgū 2024 netiek apstiprināta, jo uzņēmuma pieteiktie izstrādājumi neizturēja konkurenci.
Šā tirgus koncepcija 2024. gadā attiecībā uz pārtikas izstrādājumu piedāvājumu prasa ietvert mūsdienīgas un radošas variācijas par Latvijas tradicionālās virtuves tēmām. Paskatījos, kādas gotiņkonfektes tad ražo “Skrīveru Pārtikas Kombināts”, – oi, radošuma tur ir pārpārēm! Ir melnās “Gotiņas” ar kaņepju sēklām, ir “Gotiņas” ar melno balzamu un ķiršiem, ir ar rožu pulveri un šokolādi, ir ar rudzu maizi, ar sāļo karameli, ar čili un tā tālāk.
Mūsdienu amatniecības tirgus ideja jau ir laba – dot iespēju savus darbus parādīt primāri Latvijas amatniekiem, kuri savos darinājumos apvieno tautas lietišķās mākslas amata prasmes un māksliniecisko jaunradi. Taču šis stāsts par atteikumu “Skrīveru Pārtikas Kombinātam” ir stāsts par sistēmu valstī kopumā, – ja Latvijas ražotāji ekonomikā justos labi un novērtēti, tad, iespējams, uzņēmums noraidījumu tik sāpīgi nepārdzīvotu.
Reklāma