
FOTO: SANDRA PĒTERSONE
Smiltenes pirmsskolas izglītības iestāde “Pīlādzītis” aizvadītajā nedēļā 15. oktobrī viesos uzņēma kolēģes no Mārupes pirmsskolas izglītības iestādes “Lienīte”.
Iegūt jaunu pieredzi no smilteniešiem darbā ar pirmsskolas vecuma bērniem atbrauca pavisam 21 ciemiņš – pirmsskolas skolotājas un “Lienītes” vadības komanda, bet “Lienītes” audzēkņus todien pieskatīja skolotāju palīgi un atbalsta personāls.
Mārupes “Lienīte” ir liela pirmsskolas izglītības iestāde, – tajā ir pavisam 246 audzēkņi, ar kuriem strādā 35 pirmsskolas skolotājas. Iestādes nosaukums “Lienīte” ir netieši saistīts ar bijušo Mārupes bērnudārza mūzikas skolotāju Lieni Lūsi jeb krustmāti Lienīti no pirms daudziem gadiem ļoti populārā Latvijas Televīzijas bērnu raidījuma, kurā viņa mācīja bērniem dziedāt. Tagad Liene Lūse jau ir cienījamā vecumā, bet tāpat šad un tad apciemo savu bijušo darbavietu.
Smiltenes pirmsskolas izglītības iestāde (PII) “Pīlādzītis” kolēģēm no Mārupes “Lienītes” bija sagatavojušas daudzpusīgu, interesantu programmu, kuras sagatavošanu koordinēja PII “Pīlādzītis” vadītājas vietniece Santa Timermane un izglītības metodiķe Anda Dinga.

Ciemiņi vēroja un vērtēja integrētās rotaļnodarbības grupās “Kaķēni” (tur mācās divus un trīs gadus vecie bērni, “Ezēni” (sešus un septiņus gadus veci bērni), “Lācēni” un “Zilonēni” (abās ir piecus un sešus gadus veci bērni), noklausījās “Pīlādzīša” vadītājas Santas Rudzītes prezentāciju par pirmsskolas izglītības iestādi kopumā un izstaigāja “Pīlādzīti” ekskursijā.
“No vadītājas viedokļa saprotu, ka “Pīlādzītī” strādā stabila, gudra vadības komanda, kas zina, uz kuru pusi kuģi stūrēt, – ir savs mērķis un uzdevumi. Arī kolektīvā jūtama kopēja pozitīva gaisotne un savstarpēja cieņa. Atbraucām mājās ar pozitīvām, pacilātām sajūtām,” pēc viesošanās Smiltenes PII “Pīlādzītis” sarunā ar “Ziemeļlatviju” atzīst Mārupes PII “Lienīte” vadītāja Biruta Antoneviča.

Šādi pieredzes apmaiņas braucieni PII “Lienīte” ir tradīcija, taču līdz šim notikuši tikai pārsvarā pie kolēģiem Pierīgā, taču bijusi vēlme uzzināt, kā strādā pirmsskolas izglītības iestādes citur Latvijā. Smiltenes PII “Pīlādzītis” nolūkota, kad kādos kursos Biruta Antoneviča iepazinusies ar kolēģēm no šī Smiltenes dārziņa un secinājusi, ka viņu pieredze ir izzināšanas vērta.
“Kompetenču pieejā mācību satura īstenošanā katrai mācību jomai ir savs centrs, kurā bērni darbojas. Gribējām redzēt, kā “Pīlādzītī” izmanto šos centrus. Tajā grupā, kuras darbu es vēroju, mani ļoti fascinēja tas, kā skolotājas spēja ar tādu mieru un nosvērtību aktīvos bērnus iesaistīt darbā, kā spēja viņus savākt un nomierināt. Es arī savām skolotājām teicu, ka tā jācenšas darīt, ir jābūt ar mieru un pozitīvu attieksmi pret bērniem. Katrā “Pīlādzīša” grupiņā, ko apmeklējām, bija kaut kas tāds, ko varam paņemt priekš sevis un iedzīvināt savā ikdienas darbā. Ir lietas, ko mēs jau esam darījuši, bet kas ir piemirsušās, taču tagad ieraugot saprotam, – tā jādara atkal,” uzsver Biruta Antoneviča.

Diskusijās ar PII “Pīlādzītis” vadību un skolotājām par pirmsskolas pedagoģijā aktuāliem jautājumiem viņa arī secinājusi, ka katrā novadā ir savas problēmas un savas labās puses. Piemēram, PII “Lienīte” ļoti meklē skolotājas, kuru pietrūkst, neskatoties uz to, ka algas ir lielākas. “Pašvaldība mūs tādā ziņā atbalsta,” piebilst PII “Lienīte” vadītāja.
Mārupiešu viesošanās laikā arī “Ziemeļlatvija” ieskatījās rotaļnodarbībās “Lācēnu” un “Zilonēnu” grupiņās.
“Lācēnu” grupiņā nodarbības tēma bija bērniem pēc savas izpratnes atdarināt nīderlandiešu gleznotāja, modernās mākslas pārstāvja Pīta Mondriāna (1872–1944) gleznu. Vieni audzēkņi to darīja gleznojot, citi – aplicējot.
Pīta Mondriāna neoplasticisma gleznās ir attēlotas vertikālas un horizontālas melnas līnijas. Krāsās starp tām ir tikai trīs pamattoņi (sarkanā, dzeltenā, zilā) un trīs pretnostatītas krāsas (melnā, baltā un pelēkā). Tam visam ir jāatklāj mākslas darba kodols bez jebkādas saiknes ar realitāti. Gleznu nodarbības uzdevumam izvēlējās grupiņas “Lācēni” skolotāja Liene Krūmiņa, kura ir absolvējusi Valmieras Dizaina un mākslas vidusskolu.

Citi “Lācēnu” grupiņas bērni no plastilīna veidoja ritmiskas rindiņas ar dzeltenās, sarkanās un zilās krāsas atkārtojumiem.
“Šādas integrētās nodarbības ir mūsu ikdiena. Skatāmies, lai tajās ir iekļauti visi uzdevumi – sīkajai motorikai, domāšanai, atmiņai, trenējot bērnu prasmes,” stāsta pirmsskolas skolotāja Inese Āboliņa.
Piemēram, “Zilonēnu” grupiņas nodarbības tēma bija koki rudenī. Bērni jauca krāsas un gleznoja uz molberta, ar īpašām brillēm pētīja, kas notiek, saliekot kopā divas krāsas.
“Mūsu pirmsskolas izglītības iestādē viens no uzdevumiem ir radošums,” uzsver PII “Pīlādzītis” metodiķe Anda Dinga.
Ņemot vērā Smiltenes novada Izglītības pārvaldes izvirzītās prioritātes novadā 2025./2026. mācību gadā, Smiltenes PII “Pīlādzītis” tajā izvirzījusi savus galvenos uzdevumus un prioritātes. Tā ir vērtēšana kā atbalsts bērna izaugsmei un mācību un audzināšanas procesa plānošanas un realizācijas sastāvdaļa. Praktiski darbojoties (eksperimentējot, pētot, fantazējot, iepazīstot radošās domāšanas stratēģijas) tiek veicināta bērnu radošā pašizpausme kā personības individualitātes sekmētājs.
Arī PII “Pīlādzītis” vēlas uzzināt, kā to dara citas pirmsskolas izglītības iestādes un jau pieteikusies pieredzes apmaiņas braucienā uz Mārupes “Lienīti”, kur būšot laipni gaidīti.