Aizvadītajās nedēļās visā pasaulē plaši izskanēja gadījumi par pēdējo gadu spēcīgākajiem lidojumu laikā pieredzētajiem turbulences gadījumiem, kuru rezultātā bojā gāja viens, bet vairāki desmiti pasažieri un apkalpe guva smagas traumas. “SmartLynx Airlines” vērš uzmanību, ka pasažieru drošība ir ne tikai apkalpes, bet pašu pasažieru atbildība, tādēļ piedāvā ieteikumus, kas var palīdzēt mazinātu traumu risku turbulences gadījumā.
Turbulence jeb gaisa bedres iedalās trīs pakāpēs – viegla, vidēja un spēcīga. Lai arī visbiežāk saskaramies ar pirmās un otrās pakāpes turbulenci, risks nokļūt spēcīgas turbulences apstākļos pastāv. Atsevišķos gadījumos aviokompānijas un piloti var paredzēt, ar kādiem traucējumiem var nākties saskarties lidojuma laikā, gan plānojot maršrutu, gan sekojot līdzi citu reģionā esošo pilotu komunikācijai ar gaisa satiksmes kontrolieriem. Taču ir gaisa bedres, kuras nav iespējams pamanīt arī metereoloģiskajos radaros un ir īpaši bīstama tieši tās neparedzamās dabas dēļ – skaidra laika turbulence (Clear air Turbulence).
Pilnībā izvairīties no turbulences lidojot nav iespējams, tādēļ “SmartLynx Airlines” Drošības daļas un kvalitātes uzraudzības vadītājs, Vecākais Instruktors Lauris Kiukucāns dalās ar ieteikumiem, kā samazināt traumu risku lidojuma laikā:
- Vienmēr piesprādzēties – drošības jostas ir ieteicams izmantot visa lidojuma laikā, kad pasažieris atrodas sēdvietā, kā arī piesprādzēt vai turēt klēpī bērnus un būt gatavībā tos noturēt, gadījumā, ja sākas turbulence.
- Bagāžu un personīgās mantas novietot bagāžas nodalījumā vai zem priekšējā krēsla – tādā veidā pastāv mazāka iespēja, ka turbulences situācijā pasažieri gūs traumas pa gaisu lidojošu mantu dēļ.
- Pievērst uzmanību drošības instruktāžai – lai nekristu panikā, bet zinātu, kā rīkoties lidojuma traucējumu gadījumā, vienmēr ir svarīgi pievērst uzmanību apkalpes sniegtajai informācijai, kā arī iepazīties ar veicamo rīcību, kas norādīta drošības instruktāžā.
- Sekot līdzi un ievērot apkalpes un pilotu norādījumus – ja informācijas panelī ir norāde “piesprādzēties”, tātad tam ir iemesls. Iespējams piloti ir ieguvuši informāciju par laikapstākļu konvekcijas intensitāti jeb laikapstākļu izmaiņām, kas var radīt riskus pasažieru drošībai.
- Neizmantot skaņu pilnībā slāpējošas audio ierīces – austiņas – gadījumā, ja tiek sniegti norādījumi no apkalpes vai pilota, pasažieriem ir jāspēj sadzirdēt paziņojums, lai spētu sagatavoties potenciāli tuvojošajai turbulences zonai.
Ne visas gaisa bedres zonas ir iespējams laicīgi pamanīt un par to brīdināt pasažierus, tādēļ gadījumā, ja pasažieri turbulences brīdī nav savā vietā, vai sēdvieta atrodas pārāk tālu, Lauris Kiukucāns iesaka:
- Sēžaties pirmajā brīvajā sēdvietā vai gadījumā, ja tādu nav, sēžaties citam pasažierim klēpī, aicinot jūs cieši satvert.
- Gadījumā, ja turbulences laikā atrodaties labierīcībās, mēģiniet izkļūt no tām un doties uz pirmo pieejamo sēdvietu vai apsēsties kādam klēpī – labierīcības ir īpaši bīstama vieta, jo tajās nav drošības jostas, ar ko piesprādzēties un gadījumā, ja esat guvis traumas, apkalpes locekļiem ir apgrūtināta piekļuve palīdzības sniegšanai.
- Ja esat sēdvietā, turieties pie krēsla roku balstiem – turbulences gadījumā, spēcīga turēšanās pie roku balstiem var samazināt iespēju triecienam griestos.
“SmartLynx Airlines” eksperts uzsver, ka turbulence, lai arī var radīt bīstamas situācijas pasažieriem, lidmašīnas vadāmību tā ietekmē tikai uz noteiktu brīdi. Lidojuma laikā lidmašīna atrodas aptuveni 11 km (35 000 pēdas) augstumā un līdz šim pie vienas no pēdējā laika stiprākajām reģistrētajām turbulencēm, tā zaudēja augstumu vien 2km (6000 pēdu) apmērā. Tas nozīmē, ka pilotiem ir pietiekami daudz laika un tie ir rūpīgi trenēti, lai stabilizētu lidmašīnu un atgrieztu to nepieciešamajā augstum
Reklāma