“Zaļā josta” aicina ikvienu Latvijas iedzīvotāju iesniegt savu ideju konkursā “Mans ilgtspējīgais iepakojuma dizains” – žūrijas vērtējumā trīs labāko darbu autori saņems naudas balvu, kā arī tie tiks prezentēti plašākai publikai, ražotājiem un dizaineriem, informē uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Lapsa.
Darbus līdz šā gada 4. decembrim var iesniegt jebkurš Latvijā dzīvojošais jebkurā vecumā. Kopējais balvu fonds ir 1000 eiro, kā arī tiks pasniegtas “Zaļās jostas” simpātiju balvas.
Konkursa “Mans ilgtspējīgais iepakojuma dizains” mērķis ir pievērst sabiedrības uzmanību iepakojumam, ko lietojam, lai rosinātu meklēt idejas, kā šo iepakojumu padarīt videi draudzīgāku, ilgtspējīgāku un vieglāk pārstrādājamu.
Dalība konkursā ir vieglāka nekā varētu šķist, proti, radošais ilgtspējīga iepakojuma priekšlikums jāiesniedz aprakstošā veidā, kas ir ne vairāk par 900 rakstu zīmēm, un, ja iespējams, piedāvājot ilgtspējīgās alternatīvas vizualizāciju.
“Iesniegtās idejas vērtēsim, ņemot vērā vairāku kritēriju kopumu – idejas oriģinalitāti, videi draudzīgu materiālu izvēli un tās pamatojumu, piedāvātā risinājuma funkcionalitāti un citus ilgtspējīga iepakojuma dizaina principus. Iesniegtās idejas izvērtēs “Zaļās jostas” un pieaicinātie iepakojuma un ar to saistīto jomu eksperti,” stāsta “Zaļās jostas” valdes priekšsēdētājs.
Viņš uzsver, ka problēma ar iepakojuma piesārņojumu ir būtiska, taču mūsu rokās ir to mazināt. Katrs Eiropas Savienības iedzīvotājs gadā rada vidēji gandrīz 180 kg iepakojuma atkritumu, turklāt tieši iepakojuma ražošanai tiek tērēts pirmreizējais materiāls jeb tāds materiāls, kas pirms tam nav bijis pārstrādāts. 40% no Eiropas Savienībā izmantotās plastmasas un 50% no izmantotā papīra ir paredzēti iepakošanai.
“Ja mēs turpinātu šo ceļu, tad līdz 2030. gadam iepakojuma atkritumu daudzums Eiropas Savienībā palielinātos vēl par 19%, bet plastmasas iepakojuma atkritumu daudzums – pat par 46%, tāpēc Eiropas Zaļais kurss saka “nē” izšķērdīgai iepakošanai un “jā” atkalizmantošanai un pārstrādei,” skaidro Lapsa.
Varētu teikt, – kur cilvēki, tur allaž ir bijis iepakojums. Tas laika gaitā ir attīstījies no dabiskiem materiāliem, keramikas un stikla līdz 19. gadsimta industriālajā revolūcijā sāka izmantot papīru, 20. gadsimtā sākumā – metālu, bet 60. gados – plastmasas iepakojumu. Tas izrādījās ļoti populārs gan ražotāju, gan patērētāju vidū, taču tas ir videi samērā nedraudzīgs iepakojuma veids.
Šobrīd pasaulē ik gadu saražo vairāk nekā 400 miljonus tonnu plastmasas. No šī apjoma puse ir paredzēta izmantošanai tikai vienu reizi, savukārt teju 19 miljoni tonnu nonāk ezeros, upēs un jūrās. Ir ļoti daudz plastmasas, metāla un stikla iepakojuma veidi, kas ir derīgi otrreizējai pārstrādei un izmantošanai, tāpēc ir svarīgi tos pareizi šķirot, lai tie nenonāktu poligonos.
“Jau tagad ražotāji cenšas atrast inovatīvus un pārstrādājamus materiālus, arī Eiropas Savienības normatīvie akti motivē to darīt. Mūsuprāt, bieži vien oriģinālas idejas rodas tiem, kas iepakojumus lieto, varbūt kādam jau ir ideja, kas vēl tiek turēta pūrā, tāpēc mēs aicinām dalīties ar to un cīnīties par balvām,” piebilst Lapsa.
Veidojot savu ilgtspējīgo iepakojuma dizaina ieteikumu, “Zaļā josta” iesaka konkursa dalībniekiem ņemt vērā vienu vai vairākus ilgtspējīga iepakojuma dizaina principus, ar kuriem var iepazīties konkursa nolikumā “Zaļās jostas” tīmekļa vietnē.
Konkursa dalībnieka uzdevums būs izpētīt jau kādu tirgū esošu videi nedraudzīgu produkta iepakojumu, pievēršot uzmanību iepakojuma materiālam un iespējai to pārstrādāt. Šis iepakojums ir jānofotografē.
“Dalībniekam ir pašam jāizpēta alternatīvas iespējas pašlaik pielietotajam videi nedraudzīgajam produktu iesaiņojumam un jāpiedāvā un jāizstrādā dizaina priekšlikumu šāda iepakojuma aizstāšanai ar dabai draudzīgāka un ilgtspējīgāka iepakojuma alternatīvu,” stāsta Lapsa.
Dalībniekiem jāizstrādā un jānosūta savs konkursa pieteikums atbilstoši nolikumam līdz 2023. gada 4. decembra plkst. 23.59 uz e–pasta adresi: konkurss@zalajosta.lv. Jautājumu gadījumā tālrunis saziņai: 67808112.
Nosūtot konkursa pieteikumu uz norādīto e–pasta adresi, jānorāda darba autora vārds, uzvārds, vecums, pārstāvētā izglītības iestāde vai uzņēmums un kontakttālrunis.
Zane Plone, “Zaļā josta” sabiedrisko attiecību konsultante
Reklāma