Vērīgākie satiksmes dalībnieki, iespējams, būs pamanījuši, ka Valgas pilsētā palielinājies luksoforu skaits. Jaunie luksofori nav paredzēti ikdienas satiksmes regulēšanai, bet ir nākotnes tehnoloģiju sastāvdaļa, laikrakstu “Ziemeļlatvija” informēja igauņu laikraksta “Lõuna-Eesti Postimees” reportieris Tīts Loims.
Līdz šim Valgā vienīgie luksofori bija Pika un Kuperjanova ielu krustojumā, tagad tiem pievienojušies luksofori Vīlandes ielas robežpunktā. Jauno luksoforu uzstādīšanu atbalsta Eiropas Komisijas pētniecības projekts “5G Routes”.
Projekta laikā tiek pārbaudītas ātrgaitas datu komunikācijas iespējas pašbraucošu transporta līdzekļu izmantošanai nākotnē. Konkrētāk ‒ jauno luksoforu uzdevums ir pārbaudīt datu pārraidi pierobežas zonā, kas nākotnē varētu palīdzēt pašbraucošām automašīnām orientēties starp valstīm.
Pēc luksoforu uzstādīšanas uzņēmuma “Traffest” projektu vadītāja Talvo Rītelmā teiktā, ātrgaitas 5G tīklam nākotnē ir jānodrošina, lai, šķērsojot robežu, netiktu pārtraukts datu savienojums. “Problēma ir tajā, ka, mainot valstis, mainās GSM tīkls. Ja, piemēram, no Latvijas uz Igauniju dodas pašbraucošs transportlīdzeklis, vienā brīdī ir jānotiek pārslēgšanai no vienas valsts 5G tīkla uz citas valsts,” aprakstīja T. Rītelmā.
Projekta “5G Routes” koordinatore Kati Kirbe Kāre norādīja, ka ar pašreizējo 4G tīklu pāreja no viena tīkla uz otru uz valsts robežas ir pārāk lēna noteiktām aktivitātēm.
“Kad, braucat no Igaunijas uz Latviju, kādu laiku atrodaties Igaunijas operatoru tīklā, tad kādā brīdī savienojums pazūd, tad pieslēdzas Latvijas tīkls. Gadījumā, ja nākotnē robežu šķērsos pašbraucošs auto, tas nevar gaidīt, teiksim, trīs minūtes. Ir jābūt laikam milisekundēs, kamēr viņš pāriet no viena tīkla uz citu.”
Projektā ir iesaistīti vairāki desmiti organizāciju visā Eiropā, tostarp “Airbus”, kuru satelīti kosmosā palīdz uzturēt sakarus. “Brīdī, kad transportlīdzeklis no Latvijas sāk sasniegt Igaunijas 5G tīklu, vadība tiek pārņemta, pamatojoties uz signālu, kas nāk no satelītiem. Nav iedomājams, ka šis transportlīdzeklis GSM tīkla pārslēgšanas brīdī būtu nevadāms,” sacīja T. Rītelmā.
Valgas luksoforu sistēma ir daļa no sistēmas testēšanas, tajā pašā laikā tā ir vienīgā vieta uz zemes, kur tiek veikta šāda pārbaude liela mēroga pētījuma nolūkos.
“Tiek radīta situācija, ka transportlīdzeklim ir jātiek galā ar visiem uzdevumiem. Ja notiek pārslēgšanās uz satelītvadību vai atpakaļ uz 5G tīklu, transportlīdzeklim ar to jātiek galā vienlaikus, ja, piemēram, priekšā atrodas cits transportlīdzeklis, gājējs vai velosipēdists vai iedegas sarkanais luksofora signāls. Tās ir ārkārtīgi augstas prasības, kas nepieciešamas satiksmes drošībai,” piebilda T. Rītelmā.
Valgas luksofors šobrīd ir testa režīmā ar mirgojošu dzelteno gaismu. Pēc projekta vadītājas teiktā, pašvaldība to var izmantot arī satiksmes regulēšanai.
Šopavasar pārbaudes laikā robežšķērsošanas punktu jau izbrauca divas pašbraucošas automašīnas. Tālākā nākotnē, ja eksperiments būs veiksmīgs, tas var radīt augsni gan cilvēku, gan kravu pārvadāšanai ar pašbraucošiem transporta līdzekļiem.
Reklāma