Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Patēriņa cenas Latvijā gada laikā pieaugušas par 6%

Foto: freepik.com

Patēriņa cenas šogad oktobrī, salīdzinot ar 2020.gada oktobri, palielinājās par 6%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Salīdzinot ar šā gada septembri, vidējais patēriņa cenu līmenis oktobrī palielinājās par 1,1%.

Oktobra 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, palielinājās par 1,9%.

Saskaņā ar CSP datiem pēdējo reizi inflācija virs 6% pret iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi bija 2009.gada aprīlī.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām oktobrī, salīdzinot ar 2020.gada oktobri, bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, kā arī mājokļa iekārtai.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4,5%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (par 14,8%) un kartupeļiem (par 37,1%). Cenas pieauga mājputnu gaļai (par 10,6%), gaļas izstrādājumiem (par 4,5%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (par 0,8%).

Dārgāks bija siers un biezpiens (par 7,5%), piena produkti (par 10,1%), piens (par 9,2%), jogurts (par 12,6%), saldējums (par 6,5%) un olas (par 5%). Cenu kāpums bija arī augu eļļai (par 26,8%), maizei (par 3,1%), miltiem un citiem graudaugiem (par 8,9%), rīsiem (par 10,2%), makaronu izstrādājumiem (par 6,2%), olīveļļai (par 10,2%), margarīnam (par 11,1%), kā arī cukuram (par 4,4%).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Savukārt lētāka bija cūkgaļa (par 5,4%), svaigi augļi (par 2,5%), kafija (par 1,4%), svaigas vai atdzesētas zivis (par 7%) un šokolāde (par 2,4%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 2,3%. Gada laikā tabakas izstrādājumu cenas palielinājās vidēji par 3,7%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 1,5%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 11,8%. Būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai, elektroenerģijai un dabasgāzei. Dārgāki bija mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, cietais kurināmais, mājokļa īre, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, atkritumu savākšana, kā arī mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 4,2%, galvenokārt sadārdzinoties mēbelēm, kā arī tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 3,5%. Gada laikā vidējais cenu līmenis kāpa zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Dārgāki bija arī farmaceitiskie produkti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 15,6%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 33,4%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 35,8%, benzīns – par 29,3%, bet auto gāze – par 38,9%. Gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga lietotām automašīnām, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, kā arī pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem. Savukārt pasažieru aviopārvadājumu vidējais cenu līmenis samazinājās.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, ziediem, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Savukārt cenu kritums bija apaviem.

Salīdzinot ar šā gada septembri, būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, mājokļa iekārtai, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,6%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (par 4,3%). Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga maizei (par 2,8%), piena produktiem (par 4,6%), olām (par 8,3%), pienam (par 4,6%), saldējumam (par 6,4%) un sviestam (par 4,7%). Dārgāks bija siers un biezpiens (par 2,2%), augu eļļa (par 3,9%), makaronu izstrādājumi (par 3,9%).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mēneša laikā cenu līmenis samazinājās svaigiem augļiem (par 5,8%), cūkgaļai (par 7,3%) un kartupeļiem (par 8,8%). Akciju ietekmē lētākas bija svaigas vai atdzesētas zivis (par 7,1%), kā arī šokolāde (par 2,3%).

Apģērbu un apavu grupā cenas samazinājās par 1,3%. Vidējais cenu līmenis apaviem kritās par 9%, savukārt apģērbiem cenas pieauga par 1,6%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,3%. Dārgāka bija elektroenerģija, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 1,6%. Noslēdzoties akcijām dārgāki bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi. Cenas pieauga mājokļa mēbelēm un traukiem.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis pieauga par 4,5%, ko būtiski ietekmēja degvielas cenu kāpums par 8,9%. Dīzeļdegvielas cenas pieauga par 9,2%, benzīna – par 8,5%, bet auto gāzes – par 8,7%. Cenu līmenis pieauga rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, kā arī lietotām automašīnām.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 0,8%. Mēneša laikā vidējais cenu līmenis pieauga daiļliteratūras grāmatām, ziediem, personālajiem datoriem un žurnāliem. Savukārt akciju ietekmē lētāka bija barība lolojumdzīvniekiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, zobārstniecības pakalpojumiem, farmaceitiskajiem produktiem, ēdināšanas pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās viesnīcu pakalpojumiem.

Salīdzinot ar 2015.gadu, patēriņa cenas 2021.gada oktobrī bija par 15,2% augstākas. Precēm cenas pieauga par 13,8%, bet pakalpojumiem – par 17,9%.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.