Piektdiena, 19. decembris
Lelde, Sarmis
weather-icon
+3° C, vējš 1.34 m/s, D-DR vēja virziens
ZiemelLatvija.lv bloku ikona

Mūžīgs optimists un entuziasts

Tieši šomēnes aprit 15 gadu, kopš Tepera trases dzimšanas. Bet neieraudzīsim ne torti ar 15 svecītēm, ne dzirkstošu šampanieti un svētku tostus, jo Tepera trases saimniekam Vairim Trallam un pārējiem tehniskā sporta kluba (TSK) “Smiltene” cilvēkiem darbs vienmēr ir primārais. Arī publikācijas tapšanas laikā zvanu Vairim, lai noskaidrotu dažus faktus. Otrā klausules galā traktora rūkoņa un izskan atbilde, ka labāk parunāt vakarā, jo tagad ir aizņemts darbos trasē.Tieši tādu – strādīgu – es V. Trallu pirms nepilniem diviem gadiem iepazinu, kad pati sāku rakstīt par autosporta notikumiem. Strādīgs, tas pat iespējams ir par maz teikts. Nebaidos apgalvot, ka ne visiem ir pa spēkam paveikt to, ko izdarījis viņš ar saviem domubiedriem. To neesmu pamanījusi es vienīgā. Bieži pēc krosiem vai citām gonkām Tepera trasē ar autosportu saistītie cilvēki novērtē TSK “Smiltene” ar Vairi vadībā paveikto, veltot viņiem labus vārdus. Izrādās, ka tas  arī ir dzinulis, kas visus šos gadus liek darboties, attīstīt un pilnveidot Tepera trasi. Labi padarītu darbu vienmēr novērtēs citi, un pašam būs gandarījums par paveikto. Vai tas ir viegli? “Nē! Bet kādam tas ir jādara,” saka V. Tralla.Skrēja ielas galā skatīties krosuPats Vairis ar autosportu “saslima” jau bērnībā. Vecā autokrosa trase Smiltenē atradās pie Klievezera. Turpat netālu Blaumaņa ielā vēl tagad dzīvo Vairis. Tolaik vēl mazs puišelis katru gadu ielas galā gājis skatīties krosu. “Skraidīju no vienas upes vietas uz otru, lai redzētu, kā sacenšas sportisti,” teic V. Tralla. Kad viņš pieauga, izmācījās par autoceltņa vadītāju un automehāniķi automašīnu apkopes un remonta specialitātē. Vēlāk (arī tagad) viņa ikdiena saistījās ar  automašīnām, to rezerves daļām, apkopēm un remontu, jo ģimene atvēra autoservisu. Tehniskas lietas līdzās bijušas vienmēr.Krosa trases mūžs pie Klievezera nebija ilgs. Ar laiku tajā aizliedza rīkot sacensības, jo cik gan var būt droša un dabai draudzīga trase, kas izveidota mežā. Tajā laikā dzima ideja par jaunas trases izveidošanu – bet ne V. Trallam.No cūku aplokiem līdz jaunai traseiTas bija smiltenietis Ilmārs Racebs, kurš 1994. gadā Smiltenes pagastā netālu no Tepera ezera un kartinga trases sāka veidot jaunu krosa trasi. Tolaik tur bija pamesti cūku aploki, jo blakus atradās ferma, vieta aizaugusi ar krūmiem. Tagadējais trases saimnieks Vairis teic, ka Ilmārs bijis riktīgs cīnītājs. Pats veidoja trasi, piedalījās sacensībās. Tomēr viņam nebija viegli, jo strādājis pienotavā uz piena mašīnas. Darbs sācies agri no rīta un beidzies ap pusdienlaiku. Uz trasi ticis tikai pēcpusdienā. Tā trīs gadus viņš ar draugiem arī darbojās, līdz pienāca gonka Zilā kalna trasē pie Valmieras. Tolaik Zilā kalnā bija paveikts daudz – krietni vairāk kā pie mums. “Sapulcējāmies tāds smilteniešu bariņš, izņemot Ilmāru, un spriedām, cik te ir skaisti, trase sakopta. Velns! Mums Smiltenē tā nav. Gribējām, lai tikpat patīkami būtu arī mūsu mājās. Tad arī radās ideja, ka jādibina klubs un jāiet Ilmāram palīgā. Pēc kāda brīža lietas sāka bīdīties. Uzzināju, kur un kā viss jāreģistrē. Man pat viens no Rīgas sporta klubu vadītājiem aizdeva statūtus, lai zinātu, pēc kā vadīties,” stāsta autosporta entuziasts.1997. gada maijā tika dibināts TSK “Smiltene”, kura valdē bija V. Tralla, I. Racebs, Aleksandrs Sedols, Jānis Haks un Guntars Baranovskis. Valde iecēla Vairi par kluba prezidentu. Viņš stāsta, ka jaunās krosa trases radītājs Ilmārs to sākotnēji nevarējis pieņemt, jo līdz tam bija pieradis pats visu izdarīt. “Mēs gribējām kā labāk – palīdzēt Ilmāram, bet viņš bija pieradis pats ar visu rēķināties. Taču vairums smilteniešu vēlējās, lai trase attīstītos, un vienam cilvēkam tas nav pa spēkam. Ar dažiem kluba biedriem Ilmāram neizveidojās labas attiecības, taču mums tādas bija vienmēr. Es nācu ar idejām par trases pilnveidošanu. Bet Ilmārs bija tāds, kas prata saorganizēt sportistus, lai piedalās sacensībās,” atceras V. Tralla.Pagāja nepilni divi mēneši pēc kluba dibināšanas un trasē bija jārīko sacensības. To laikā trase ieguva nosaukumu – Tepera trase. Nosaukums radies no blakus esošā ezera vārda – Teperis. Lido skatīties krosuTai Tepera trasei, kādu jūs šodien redzat, ir pielikts ne mazums pūļu. Piemēram, deviņdesmito gadu beigās sacensības cilvēki skatījās no trases iekšpuses, jo ārpus tās nekā nebija. Tolaik arī skatītāju nebija pārāk daudz. „Pie mums viņu tiešām nebija daudz, jo tad ir jābūt foršai vietai un labi pārredzamām sacensībām. Toties, sākot ar pašu pirmo krosu, skatītāji pie mums pat lidoja ar helikopteru no Daugavpils. Viņi nebija zinājuši ceļu, tāpēc lidojuši pa šoseju uz Rīgu un tad uz Pleskavu. Ielidojuši Raunā un meklējuši mūsu trasi. Beigās atrada! Vēlāk katrā krosā bija,” atceras V. Tralla.Visu laiku pilnveido kompleksuKatru gadu TSK „Smiltene” komanda pilnveido sporta kompleksu „Teperis”, lai vienmēr būtu gatavi uzņemt gonkas un arī paši rīkotu savas. “Strādāts tiek visu laiku. It kā tagad vajadzētu būt vieglāk, bet tā nav. Īstenībā ir tieši otrādi – kļūst grūtāk. Atbalsts kļuvis mazāks, jo arī uzņēmējiem neklājas viegli. Tomēr esam par to pašu atbalstu priecīgi. Visus šos gadus mums palīdz Senson Auto. Nevar nepieminēt arī abas Smiltenes ceļinieku organizācijas, profesionālo vidusskolu un tehnikumu, Smiltenes elektrisko tīklu rajonu, domi un visas firmas, kas šeit riņķī ir,” saka Tepera trases saimnieks. Jāteic, ka TSK “Smiltene” nedarbojas tikai vīriešu darbaspēks. Lielu atbalstu sniedz arī ģimenes – Siliņu un Baumaņu, protams, arī Trallu. Pats galvenais, ka tas nav tikai pliks pienākums, bet gan darbs, ko paveic ar patiesu prieku.Starp citu, klubam ir arī savas tradīcijas – lielā talka pirms krosiem. Uz to parasti aicināts ir ikviens, jo par padarīto darbu katrs nopelna caurlaidi uz autokrosu. Šogad atsaucība bija ļoti liela.Priekš jums, autosporta cienītājiDaudzi var būt lepni, ka Tepera trases saimnieks ir tieši Vairis ar savu komandu, jo viņi nepieļauj domu, ka nevarēs kaut ko izdarīt. “Nekad darbus neatstāju uz pēdējo brīdi. Visu izdarām savlaicīgi. Jāsaka godīgi, pats vēl aizvien daudz ko mācos. Esmu teicis, ka man no sirds patīk organizēt sacensības. Skatos arī, kā to dara citi, lai mācītos gan no savām, gan citu kļūdām,” saka tehniskā sporta entuzists.         Jā, Vairis upurējis braukšanu, lai Tepera trasē varētu braukt citi. Autosporta cilvēki to novērtē. Tāpēc varam būt lepni, ka mūsu trases vārds Latvijā izskan uz pozitīvas nots.

ZiemelLatvija.lv bloku ikona Komentāri

ZiemelLatvija.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.