Saskaņā ar auto dīleru tīkla “Moller Auto” veikto aptauju* 36 % autovadītāju Latvijā par lielāko risku, apmeklējot “pelēkās” zonas auto servisus, uzskata nekvalificētus speciālistus, kuri veic auto remontu un apkopi. Tikmēr 26 % respondentu izcēla papildus bojājumus automašīnai, ko varētu radīt šāda servisa apmeklējums. Kā norāda Izīda Gerkena, “Moller Auto” uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā, “pelēkās” zonas servisu apmeklēšana ir risks ne tikai automašīnas tehniskajam stāvoklim, bet arī satiksmes drošībai un autovadītāju, pasažieru un citu ceļu satiksmes dalībnieku veselībai un dzīvībai.
Aptaujā arī secināts, ka 18 % respondentu par lielāko risku uzskata neoriģinālās auto rezerves daļas, kas var tikt izmantotas, veicot remontdarbus “pelēkās” zonas auto servisos. Vēl 7 % respondentu kā, viņuprāt, lielāko risku “pelēkās” zonas servisos norādījuši apkopes un remontdarbu kavēšanos, kādēļ auto īpašniekam tiek atgriezts vēlāk nekā plānots. 3 % aptaujāto uzskata, ka lielākais risks “pelēkās” zonas servisos ir atbilstošu darba instrumentu, aprīkojuma trūkums. Tikpat norāda, ka viņiem nav uzticības, ka šajos servisos ir atbilstoša auto ķīmisko produktu kvalitāte.
8 % respondentu norādījuši vēl citus riskus, piemēram, šajos servisos netiek sniegta garantija par paveiktajiem darbiem; tiek mēģināts pieprasīt vairāk naudas, nekā iepriekš tika paredzēts; tāpat, apmeklējot šādu servisu, nav iespējams pēc tam pierādīt, ka remonts auto vispār veikts.
Izīda Gerkena, “Moller Auto” uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā, stāsta: “Latvijā joprojām aktīvi darbojas tā dēvētie “pelēkās” zonas auto servisi, kuru darbībai nav nekāda regulējuma. Vienlaikus mūsu novērojumi liecina, ka autovadītāji arvien vairāk apzinās šo servisu radītos riskus, tiesa, visbiežāk tas notiek tad, kad pašiem jau nācies saskarties ar nekvalitatīvi paveiktiem remontdarbiem. Būtiski uzsvērt, ka, izvēloties saņemt auto remontdarbu pakalpojumus “pelēkās” zonas servisos, var ciest ne tikai spēkrata tehniskais stāvoklis un tirgus vērtība. Šajos servisos bieži tiek izmantotas nekvalitatīvas rezerves daļas vai kopumā remontdarbi tiek veikti pavirši, bez nepieciešamā aprīkojuma. Dodoties ar šādi “remontētu” spēkratu ceļu satiksmē, autovadītājs riskē ar savu un pasažieru veselību, kā arī dzīvību, turklāt vēl rada nozīmīgu apdraudējumu kopējai ceļu satiksmes drošībai.”
Par auto servisu pakalpojumiem aizvien daudz mītu
Vaicāti, kāpēc viņi aizvien izvēlas “pelēkās” zonas servisu pakalpojumus, autovadītāji norādījuši, ka visbiežāk viņi šādu izvēli veic zemāku remontdarbu izmaksu dēļ (88%) un draugu un paziņu ieteikumu dēļ (25%), kā arī servisa atrašanās vietas dēļ (15%). Retāk minēts, ka, viņuprāt, “pelēkās” zonas servisi nodrošina ātrāku apkalpošanu (9%), bet vēl daļa (7%) atzinusi, ka viņiem trūkst zināšanu par riskiem, ko var radīt nesertificēta auto servisa apmeklējums.
“Par auto servisu pakalpojumiem arvien sastopami dažādi mīti, kas bieži vien ir iemesls, kāpēc cilvēki aizvien nokļūst “pelēko” servisu lamatās. Mūsdienās sertificētu servisu pakalpojumi ir kļuvuši cenas ziņā pieejamāki. Turklāt jāņem vērā, ka, aizvedot spēkratu uz “pelēkās” zonas servisu, kur tam tiek nodarīti papildu bojājumi, likumsakarīgi nozīmēs vēl lielākas remontdarbu izmaksas nekā jau sākotnēji labojot auto sertificētā servisā. Modernākās tehnoloģijas, augsta līmeņa speciālisti, kuru zināšanas tiek regulāri pilnveidotas, ļauj veikt auto diagnostiku un remontu daudz ātrāk un efektīvāk. Papildus tam, veicot auto remontu uzticamā servisā, tiek fiksēta visa informācija par auto vēsturi, tajā skaitā informācija par veiktajiem remontdarbiem. Tomēr pats būtiskākais – kvalitatīvi apkopts un remontēts auto būs vērtīgāks, kā arī pildīs savas funkcijas, nodrošinot mobilitātes iespējas un drošību uz ceļa,” akcentē I. Gerkena.
Viņa papildina, ka ikdienā “Moller Auto” regulāri izglīto klientus par riskiem, ko rada “pelēkās” zonas nesertificēto servisu sniegtie pakalpojumi. Tāpat uzņēmums paplašina sertificēto servisu pieejamību – piemēram, šogad atvērs “Moller Auto” sertificētais “Škoda” un “Volkswagen” serviss Ventspilī, bet līdz gada beigām Zemgalē tiks atklāts vēl viens “Moller Auto” sertificētais serviss.
*”Moller Auto” aptauja tika veikta 2024. gada jūlijā sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija”. Kopumā aptaujā piedalījās 892 Latvijā dzīvojoši, ekonomiski aktīvi iedzīvotāji ar autovadītāja apliecību vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Reklāma