Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

VID Smiltenē pārtrauc konsultēt klātienē

No 1. decembra Valsts ieņēmumu dienests (VID) Smiltenē vairs neapkalpo klientus klātienē. Smiltenes novada Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra speciāliste Rita Rozīte un viņas kolēģes var palīdzēt tikai divos ar VID saistītos jautājumos – uz specpilnvaras pamata elektroniski pieņemt gada ienākumu deklarācijas un reģistrēt izmaiņas elektroniskajā algas nodokļa grāmatiņā. Foto: Sandra Pētersone

No 1. decembra Valsts ieņēmumu dienests pārtraucis klientu apkalpošanu klātienē Smiltenē, kur līdz tam sniedza konsultācijas pašvaldības ēkā Dārza ielā 3. Valkā tas notiks no nākamā gada 24. janvāra.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Smiltenē VID klātienes konsultācijas bija pieejamas divas reizes nedēļā, katru pirmdienu un katru ceturtdienu, gan pēc iepriekšēja pieraksta, gan dzīvajā rindā.

Klientu centri nebūs glābējzvans visās lietās

Smiltenes novada pašvaldība 28. novembrī nosūtīja vēstuli Valsts ieņēmumu dienestam (VID) ar lūgumu pārskatīt lēmumu un nodrošināt konsultācijas klātienē Smiltenē vismaz pāris reizes mēnesī.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pašvaldība sola VID uz sadarbības līguma pamata nodrošināt telpu un visus nepieciešamos resursus  klientu pieņemšanai un tagad gaida atbildi, cerot uz VID sapratni, informē Smiltenes novada Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra vadītāja Evija Valaine.

Argumentējot savu lēmumu pārtraukt klātienes konsultācijas Smiltenē, VID pašvaldībai skaidroja, ka, attīstoties iedzīvotāju digitālajām prasmēm, mazāka kļūst nepieciešamība VID pakalpojumu klātienes pieteikšanai. Ievērojami VID resursi ieguldīti tieši informācijas tehnoloģiju attīstībā, kā rezultātā daudzi procesi ir automatizēti un pieejami attālināti, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (turpmāk – EDS).  Izvērtējot klientu plūsmu un aktuālo taupības pasākumu ieviešanas nepieciešamību, ir pieņemts lēmums neturpināt klientu apkalpošanu klātienē.

Nodrošinot pakalpojumu elektronisko pieteikšanu klientiem, kuriem trūkst digitālo prasmju vai dažādu iemeslu dēļ nav pieejams internets, kopš šī gada 15. marta VID veiksmīgi izmanto Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra (turpmāk – VPVKAC) tīkla piedāvāto e-pilnvarotā pakalpojumu. Tas nozīmē, ka VPVKAC darbinieks klienta vārdā EDS piesaka tādus pakalpojumus kā gada ienākumu deklarācijas iesniegšana un izmaiņu veikšana algas nodokļa grāmatiņas datos.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Gadījumos, ja tomēr ir nepieciešama klātienes apkalpošana, tad turpmāk Smiltenes novada iedzīvotāji to varēs saņemt tikai pēc iepriekšēja pieraksta, zvanot uz VID vienoto tālruni 67120005.

Smiltenei tuvākā VID apkalpošanas vieta klātienē ir Valmieras klientu apkalpošanas centrs Beātes ielā 49. Tur klientus pieņem pirmdienās un ceturtdienās no pulksten 9 līdz 18.

Izvērtējot līdzšinējo pieredzi Smiltenē, proti, klientu pieprasījumu pēc VID konsultācijām klātienē, Evija Valaine norāda, ka tās ir nepieciešamas gan fiziskām, gan juridiskām personām.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Ir atsevišķi pakalpojumi, kuros nepieciešama VID speciālista  konsultācija, jo mēs (VPVKAC speciālisti – redakcijas piezīme) neesam tik kompetenti VID jautājumos. Valsts ieņēmumu dienestam nosūtītajā vēstulē norādīju divus izteiktākos pakalpojumus, kurus mēs nevarētu sniegt klientiem, proti, tā ir nodokļu maksātāju reģistrācija un ienākuma nodoklis no kapitāla pieauguma,” skaidro Smiltenes novada  VPVKAC vadītāja.

Uz konsultācijām Smiltenē brauca pat rīdzinieki

Piekrītot tam, ka, attīstoties iedzīvotāju digitālajām prasmēm, ir skaitliski mazinājusies nepieciešamība pēc VID pakalpojumiem klātienē, pašvaldība tomēr norāda uz klātienes apmeklējumu skaitu Smiltenē – nepilnu tūkstoti no 2022. gada janvāra līdz novembra nogalei.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Šo pakalpojumu izmantojuši, piemēram, gan pašnodarbinātie un mikrouzņēmumi, gan arī iedzīvotāji. Visvairāk konsultāciju (vairāk nekā 100 mēnesī) bijis martā, aprīli un maijā. Tas ir laiks, kad  iedzīvotāji aktīvi iesniedz gada ienākuma deklarācijas. Deklarācijas pieņem un to aizpildīšanā konsultē arī Smiltenes novada VPVKAC darbinieces, taču tādā gadījumā viņu noslodzes dēļ lielāku laiku var aizņemt pašvaldības pakalpojumu sniegšana iedzīvotājiem, piemēram, dokumentu apstrāde, iesniegumu reģistrēšana un novirzīšana izpildei.

Evija Valaine atgādina, ka Smiltenes novadā šobrīd klientu apkalpošanas centri ir ne tikai Smiltenē, bet arī Apē, Raunā, Variņos, Drustos un Gaujienā, un arī tajos var iesniegt gada ienākuma deklarācijas.

Tomēr cilvēkiem tik un tā ir nepieciešama VID konsultācija klātienē, jo informācija VID mājaslapā par pakalpojumu saņemšanu elektroniski visiem nav uztverama un saprotama, lai precīzi izpildītu  prasīto, atzīst Evija Valaine. Svarīgi ir arī tas, ka Smiltenes novads ir liels un tajā ir attīstīta uzņēmējdarbība, līdz ar to šeit ir daudz VID klientu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Līdz 1. decembrim VID speciāliste Smiltenē, pašvaldības ēkā Dārza ielā 3, strādāja katru darba dienu: konsultēja pa tālruni un divas reizes nedēļā (pirmdienās un ceturtdienās) pieņēma apmeklētājus klātienē. Tagad tam svītra pāri. Foto: Sandra Pētersone

“Piemēram, pašnodarbinātie reizēm vēršas pēc klātienes konsultācijas ne tik ļoti tāpēc, ka ir  vajadzīga e-pakalpojuma izpilde, bet gan cilvēciskā  faktora dēļ, lai labāk saprastu, kas no viņiem tiek prasīts. VID konsultācijas klātienē Smiltenē izmantoja ne tikai Smiltenes novada iedzīvotāji,  šurp brauca tuvāko novadu iedzīvotāji un vasarā – pat cilvēki no Rīgas, jo Rīgā rindā uz VID klātienes konsultāciju bijis jāgaida pat aptuveni pusgads,” piebilst Evija Valaine.

Valkas novada pašvaldība pagaidām neplāno vērsties VID ar līdzīgu aicinājumu, kā to izdarījusi Smiltenes novada pašvaldība, proti, izpētot datus, jāpiekrīt, ka VID klientu plūsma Valkā tomēr ir krietni samazinājusies  un pašvaldībai šobrīd nav īsti argumentācijas, ko likt pretī VID, atzīst Valkas novada VPVKAC vadītāja Baiba Vorobjeva. “Sāksim pēc 24. janvāra strādāt šajā režīmā un skatīsimies, kā tas tālāk turpināsies. Ja cilvēki nāks  un jautās pēc VID pakalpojumiem un būs neapmierināti,  tad gan vērsīsimies VID un aicināsim atjaunot konsultāciju sniegšanu klātienē,” piebilst Baiba Vorobjeva.

Konsultācijas ar VID speciālistu klātienē it īpaši ir nepieciešamas tad, ja cilvēks tikko uzsācis savu uzņēmējdarbību, sarunā ar “Ziemeļlatviju” atzīst jaunā uzņēmēja smilteniete Evita Ūdre.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Kad man bija jāreģistrējas kā pašnodarbinātajai, to varēja darīt arī elektroniski, tomēr es aizgāju klātienē uz VID. Redzēju, kā darbinieks to dara, un secināju, – ja tas man būtu jādara pašai elektroniski, es diez vai zinātu un saprastu, jo sistēmā ietu pirmo reizi. Elektroniskās deklarēšanās sistēma, manuprāt, ir diezgan sarežģīta, varbūt tāpēc, ka esmu tikko sākusi uzņēmējdarbību. Ja uzņēmējam ir savs grāmatvedis, tad ir citādāk, taču pašnodarbinātie savu grāmatvedību pārsvarā kārto paši. Ir svarīgi saglabāt Smiltenē kaut pāris reizes, kad vari aiziet klātienē parunāt aci pret aci ar VID darbinieku. Jā, esmu zvanījusi uz VID un saņēmusi telefonisku konsultāciju, darbinieki bijuši laipni un visu izskaidrojuši, bet klātienes konsultācijas reizēm ir vajadzīgas un ne jau tikai iesācējiem uzņēmējdarbībā,” domā Evita Ūdre.

Cer uz “attālināto ierēdni”

Šobrīd Smiltenē no valsts iestādēm klātienē pieejami Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pakalpojumi (pēc viņu pašu veikta iepriekšēja pieraksta), bet tikai vienu reizi mēnesī, katra mēneša pirmajā otrdienā.

Reizi nedēļā (otrdienās) apmeklētājus pēc pašu veikta iepriekšēja pieraksta pieņem Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes speciālisti.

Katru darba dienu apmeklētājus Smiltenē pieņem Nodarbinātības valsts aģentūras speciālisti.

No valsts iestādēm pilsētā pārstāvēts arī Nacionālais veselības dienests.

Divas reizes nedēļā (ceturtdienās un piektdienās) Smiltenē apmeklētājiem ir atvērta Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras biznesa inkubatoru atbalsta vienība.

Smiltenes novada VPVKAC vadītāja Evija Valaine cer, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija palielinās to pašvaldību skaitu, kurās valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros ir pieejams pakalpojums “Attālinātais ierēdnis” – iedzīvotājiem pieejamas attālinātas un personalizētas konsultācijas ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts ieņēmumu dienesta un Valsts zemes dienesta speciālistiem par vispieprasītākajām tēmām un jautājumiem.

Pakalpojuma primāra mērķauditorija ir seniori un sociāli jutīgā, mazaizsargātā sabiedrības daļa reģionos, kuriem ir grūtības patstāvīgi tikt galā ar digitālo vidi. 

#SIF_MAF2022

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Ziemeļlatvija”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.