Lieldienu brīvdienas solās būt īpaši siltas, kas tā vien aicina motobraucējus sākt domāt par sava spēkrata pucēšanu un došanos ielās pēc ilgāka pārtraukuma. Tomēr, sākoties motosezonai, ik gadu palielinās ceļu satiksmes negadījumu skaits, tāpēc rūpes par savu un motocikla drošību uz ceļa ir jāuzņemas īpaši atbildīgi. Saskaņā ar If Apdrošināšanas datiem pērn lielākā izmaksātā atlīdzība par motociklam nodarītiem bojājumiem sasniedza 10 000 eiro.
Motociklists ir viens no visneaizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem, ko ik gadu apstiprina skaudrā ceļu satiksmes negadījumu statistika. Pērn aprīlī, kad tikai sākas motosezona, jau bija notikuši 34 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti motociklu vadītāji, savukārt 2022. gada aprīlī – 26 negadījumi, līdz ar to, arī šogad īpaši ir jāpievērš uzmanība drošībai uz ceļa.*
“If KASKO atlīdzību pieteikumi liecina, ka visbiežāk motocikli guvuši bojājumus, jo motocikla vadītāji laikus nav paspējuši sabremzēties vai uzspēt veikt manevru. Tāpat nereti gadās, ka motocikla vadītājs, braucot garām citiem ceļu satiksmes dalībniekiem ļoti šaurās vietās, noskrāpē auto spoguļus. Savukārt autostāvvietās motocikli bieži tiek apgāzti vai noskrāpēti. Pēc aizvadītā gada statistikas varam teikt, ka izmaksas par bojātu mototehniku var sasniegt pat 10 000 eiro. Lielas remonta izmaksas var rasties pat šķietami vienkāršās situācijās, kur pēkšņi motocikla vadītājs zaudē vadību pār savu spēkratu, krīt un tādējādi nodara būtiskus bojājumus transportlīdzeklim,” stāsta If Transportlīdzekļu atlīdzības daļas vadītājs Ģirts Kubliņš.
Kopumā nodarītie zaudējumi motocikliem var svārstīties no simts līdz vairākiem tūkstošiem eiro atkarībā no markas, riepu un disku izmēra un zīmola.
Ņemot vērā, ka motociklu atšķirībā no automašīnām uz ceļa nav visu gadu, Ģ. Kubliņš aicina visus vadītājus būt šajā laikā sevišķi uzmanīgiem, jo ikvienam ceļu satiksmes dalībniekam ir jāpierod pie tā, ka līdz ar dažādu veidu transportlīdzekļu skaita palielināšanos uz ielām satiksme kļūst dinamiskāka. Vienmēr jāatceras parādīt pagrieziena signālu, kā arī paskatīties spogulī divreiz, lai gūtu pārliecību par plānotā manevra drošību. Arī ātruma ierobežojumi un droša distance attiecas gan uz motociklu, gan pārējiem satiksmes dalībniekiem.
Ģ. Kubliņš arī aicina rūpīgi izvērtēt, līdz gaisa temperatūra kārtīgi iesils un laikapstākļi būs braucienam labvēlīgi. Tā varēsi sevi pasargāt no liekiem kritieniem un varbūtības saaukstēties. Turklāt, pirms došanās savā pirmajā pavasara izbraucienā, veic visas nepieciešamās motocikla pārbaudes un apkopes, kā arī sarūpē sev atbilstošu ekipējumu.
Kam jāpievērš uzmanība, sagatavojot motociklu sezonai?
Pirms sezonas ir svarīgi pārliecināties par to, vai motocikla akumulators un elektronika ir atbilstošā darba kārtībā. Ja motocikla akumulators uz ziemas laiku ir ticis noņemts un glabāts siltā telpā, kā arī ik pa laikam ir veikta uzlāde, kas ir īpaši svarīgi polimēru akumulatoriem, visticamākais, viss būs kārtībā. Pretējā gadījumā ņem vērā, ka akumulators necieš aukstumu, tāpēc, ja tas visu ziemu pavadījis vēsā telpā, piemēram, neapkurinātā garāžā, iespējams, būs nepieciešama tā nomaiņa.
Pārbaudi un līdz pareizajam līmenim papildini visus šķidrumus – dzinēja eļļas, transmisijas eļļas, dzesēšanas un bremžu šķidrumus. Esi vērīgs un pārliecinies, vai nav vērojama šo šķidrumu noplūde. Pievērs uzmanību arī bremžu šķidruma rezervuāram, radiatoram, priekšējo un aizmugurējo amortizatoru blīvējumiem.
Savukārt minimālais pieļaujamais motocikla riepas protektora dziļums ir 0,8 mm, par ko var pārliecināties, apskatot uz riepas esošo indikatoru. Ja tas jau ir sasniegts vai pārsniedz atļauto, nedodies ceļā, pirms neesi nomainījies riepas pret braukšanai derīgām. Gadījumā, ja, veicot riepu nomaiņu, konstatē bojājumus, piemēram, plīsumus, izliekumus vai citus redzamus bojājumus, tad nevilcinies un piemeklē atbilstošas riepas, jo drošība ir pirmajā vietā! Kad riepas ir kārtībā, pārliecinies par spiedienu riepās.
Nākamā lieta, kam svarīgi pievērst uzmanību, ir degvielas bāka. Ja tā ir plastmasas degvielas tvertne, satraukumam nav pamata. Plastmasa nerūsē, savukārt metāla tvertnes gadījumā, ja tā ir ilgstoši bijusi teju tukša vai pilnīgi tukša, vajadzētu pārliecināties par kondensāta neesamību un vai tās iekšpuse nav sākusi rūsēt. Iespējams, motocikla glabāšanas temperatūra ir bijusi par zemu un apstākļi nav bijuši atbilstoši, kas var radīt būtisku ietekmi uz degvielas bāku.
Tāpat būtisks ir motocikla apgaismojums un pareizs lukturu regulējums. Pirms sezonas sākuma ir pārliecinies, vai deg tuvās un tālās gaismas, aizmugurējie lukturi, bremžu un pagriezienu signāli, kā arī pārliecinies par skaņas signāla darbību. Svarīgi, lai vadītājam pašam ir laba redzamība un netiek apžilbināti arī citi transportlīdzekļu vadītāji.
Pārliecinies arī par ekipējuma drošību!
Sākoties motosezonai, der arī pārbaudīt ekipējumu. Apģērbu nepieciešams apstrādāt ar speciālu ūdensizturīgu līdzekli, lai tas saglabātu savu elastību un būtu ūdensdrošs. Tāpat nepieciešams pārliecināties par to, vai apģērbs nav ieplaisājis vai pārāk nolietojies, kā rezultātā var nav pilnībā funkcionāls un ir nepieciešams to salabot vai veikt tā nomaiņu. Vienmēr ieteicams lietot speciāli motobraukšanai paredzētu ekipējumu: aizsargķiveri, apavus un apģērbu.
*Valsts policijas dati
Laima Kristapsone
Reklāma