Salīdzinot šī gada sākumā Latvijā reģistrēto elektroauto skaitu ar pērnā gada sākuma datiem, novērojama pozitīva tendence – Latvijā elektroauto reģistrāciju skaits palielinājies par 67%1. Teju katra simtā Latvijā reģistrētā automašīna ir pilnībā elektriska, kas liecina, ka elektroauto tirgus attīstība lokālā mērogā iezīmē augšupejošu tendenci. Kā norāda elektroauto uzlādes tīkla “Eleport” pārstāvji, sagaidāms, ka elektroauto skaits turpinās pieaugt, un līdz 2030. gadam katrs septītais auto būs pilnībā elektrisks.
Elektroauto apsteidz dīzeļdzinēja automašīnas
Attīstoties transporta nozarei un pieaugot sabiedrības izpratnei par elektroauto darbības principiem, vērojama elektroauto tirgus attīstība gan lokālā, gan globālā mērogā. Neskatoties uz dažādiem sabiedrībā pastāvošiem mītiem, Latvijas elektroauto parks, salīdzinot ar 2023. gadu, ir pieaudzis par 67%, kā liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas apkopotā informācija. “Raksturojot Latvijas elektroauto tirgu, jānorāda uz to, ka šobrīd notiek pāreja no agrīno lietotāju fāzes uz agrīno vairākuma fāzi. Elektroauto tirgū ienākot lētākiem auto modeļiem, potenciāli varam prognozēt trešo fāzi, kad elektroauto iegāde tieši auto salonos kļūs ekonomiski izdevīgāka,” uzsver Kārlis Mendziņš, “Eleport Latvija” vadītājs. Raugoties Eiropas kontekstā, pērn elektroauto sastādīja 15% no pārdoto automašīnu apjoma, sasniedzot 37% pieaugumu un tādējādi apsteidzot dīzeļdzinēja automašīnas, un ierindojot elektroauto trešajā vietā pircēju izvēles topā2.
Katrs septītais auto – elektroauto?
Latvijā līdz 2024. gada sākumam reģistrēti 6,5 tūkstoši elektroauto, tādējādi sasniedzot teju 1% no visa Latvijā reģistrētā autoparka.“Eleport” ekspertu prognozes liecina, ka līdz 2030. gadam sagaidām, ka katrs septītais auto būs pilnībā elektrisks. Nenoliedzami, Latvijā novērojama pozitīva kopējā attīstības tendence, tomēr vēl arvien sabiedrībā pastāv zināmas bažas, kas saistītas ar paradumu maiņu, iegādājoties elektroauto, kā arī dažādi mīti par elektroauto akumulatoru bateriju atbilstību Latvijas klimatiskajiem apstākļiem. “Ja salīdzinām ar Norvēģiju, kur elektroauto jau ilgstoši sastāda proporcionāli lielāko auto tirgus daļu, tad runas par nepiemērotiem klimatiskajiem apstākļiem šeit, Latvijā, liekas nepamatotas. Arī kopējā uzlādes infrastruktūrā Latvijā tiek attīstīta līdz ar elektroauto skaita pieaugumu. “Eleport” aktīvi strādā pie ultra ātrās uzlādes tīkla pilnveidošanas, lai nodrošinātu elektroauto lietotājiem ērtas un pieejamas uzlādes iespējas visā Baltijā,” norāda Klāvs Gerhards, “Eleport” Baltijas Instalāciju vadītājs.
Prognozes liecina, ka elektroauto pieprasījums Latvijā tikai turpinās augt, kas nozīmē – sagaidāms pieaugums arī lietoto elektroauto tirgus piedāvājumā. Neskatoties uz to, ka elektroauto sniedz vairākus būtiskus ieguvumus, bieži vien tieši iegādes izmaksas ir noteicošais faktors, kas attur cilvēkus no izvēlēs par labu elektroauto. Ja salīdzinām ar iekšdedzes dzinēju automašīnām, kur lietoto auto tirgus ir veidojies un attīstījies jau gadiem, līdzīgu situāciju lietotu elektroauto tirgū Latvijā potenciāli varēsim novērot pēc diviem līdz trīs gadiem. Savukārt, ja lietotu elektroauto vēlas iegādāties jau šobrīd, vispiemērotākie tirgi, kas piedāvās kvalitatīvus mazlietotus auto cenu kategorijā līdz 20 tūkstošiem eiro, ir Norvēģijas, Vācijas, Francijas vai Nīderlandes auto tirgi.
Ātrās uzlādes iespējas visā Latvijā
Latvijā uzlādes infrastruktūru var raksturot kā ļoti labu, kas pamatojams ar to, ka vēsturiski elektroauto uzlādes tīkls veidots tā, lai nodrošinātu ātras uzlādes iespējas visā valsts teritorijā. “Eleport” Latvijā pērn atklāja 17 jaunas uzlādes stacijas, tādējādi nodrošinot lielāko ultra ātrās uzlādes tīklu valstī. Uzņēmuma uzdevums šajā gadā ir veicināt ilgtspējīgu transporta nozares izaugsmi, atbalstot pieaugošo elektroauto tirgu. “Eleport” plāno attīstīt uzlādes infrastruktūru, kā rezultātā gada beigās Polijā, Lietuvā, Latvijā un Igaunijā tiktu nodrošināti jau vairāk nekā 800 uzlādes punkti. “Nav noslēpums, ka cilvēku ikdiena kļūst arvien steidzīgāka, tāpēc mūsu uzdevums ir nodrošināt ērtu, kvalitatīvu un pieejamu elektroauto uzlādes procesu, ko ir iespējams apvienot ar saviem ikdienas paradumiem. Tieši tāpēc arī 2024. gadā “Eleport” turpinās uzlādes infrastruktūras attīstību, un prognozējam, ka šī gada beigās tiks dubultots Latvijā elektroauto lietotājiem pieejamais uzlādes vietu skaits,” izceļ “Eleport” Baltijas Instalāciju vadītājs Klāvs Gerhards.
1CSDD: Par 2023. gada 4.ceturksnī reģistrētajiem elektrotransportlīdekļiem (2024) http://www.e-transports.org/index.php/statistika/33-elektro-transportlidzekli
2ACEA: EU car sales on the up in 2023, with electric models increasingly popular (2024) https://www.acea.auto/video/eu-car-sales-on-the-up-in-2023-with-electric-models-increasingly-popular/
Reklāma