
FOTO: NO PERSONĪGĀ ARHĪVA
Pagājušajā nedēļā vairāki Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzijas un Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas skolēni kopā ar skolotājām “Euroscola” programmas ietvaros devās izglītojošā braucienā uz Strasbūru.
Vizīte organizēta, pateicoties dalībai Eiropas Parlamenta Vēstnieku skolas programmā, kas sniedz jauniešiem iespēju iepazīt Eiropas Savienības darbību un attīstīt izpratni par demokrātijas procesiem.
Proti, “Euroscola” programma Strasbūrā pulcē skolēnus vecumā no 14 gadiem no ES dalībvalstīm, kandidātvalstīm un bijušajām dalībvalstīm, lai simulētu Eiropas Parlamenta darbu, debatējot, ieņemot savu pusi, apspriežot un balsojot par reāliem Eiropas jautājumiem.
Kā stāsta Valkas J. Cimzes ģimnāzijas ģeogrāfijas, sociālo zinību un uzņēmējdarbības skolotāja Guntra Gaidlazda, projekta “Euroscola” laikā tikās skolēni no visas Eiropas, izmantojot iespēju iepazīt Eiropas iestāžu darbību, piedalīties simulācijas spēlē, iejūtoties Eiropas Parlamenta deputātu lomā pie tribīnēm. Ir būtiski, ka skolēniem tiek dota iespēja apmainīties viedokļiem ar Eiropas Parlamenta deputātiem un šīs iestādes ekspertiem, iepazīties ar Eiropas Savienības darbību, apspriest demokrātiju, pamattiesības, Eiropas vērtības un paust personīgo viedokli par Eiropas Savienības līmenī pieņemtajiem lēmumiem.
Vēl pirms Eiropas Parlamenta Strasbūrā apmeklējuma skolēniem bija iespēja brauciena laikā apskatīt vēsturiskas vietas dažādās Eiropas pilsētās, kur gūti neaizmirstami iespaidi.
Skolēni pabija Varšavas kultūras un zinātnes pilī, baudot iespaidīgus skatus no 114 metru augstuma, pēc tam apskatīja Ksiazas pili, kas ir trešā lielākā Polijā.
Daudz iespaidu bija arī Prāgā, kur apskatīja brīnišķīgo vecpilsētu. Skolēniem atmiņā palikuši pilsētas skati no Sv. Vita katedrāles torņa (noteikti arī kāpiens augšā, kas pielīdzināms kardiotreniņam), Kārļa tilts un Prāgas astronomiskais pulkstenis, kur apaļajā stundā vēroja 12 apustuļu parādīšanos. Bija arī iespēja ieraudzīt iespaidīgu, pamestu kaļķakmens karjeru – Čehijas lielo kanjonu.
Šajā braucienā jaunieši ne tikai labi pavadīja laiku, bet arī ieguva vērtīgas zināšanas par Eiropas Parlamenta darbību. “Brauciens uz Eiropas Parlamentu Strasbūrā bija vērtīga un izzinoša pieredze, kas sniedza gan jaunus iespaidus, gan zināšanas par Eiropas Savienības darbību. Ceļojuma laikā apskatījām arī vairākas pilsētas, kas papildināja manu kultūras un vēsturisko izpratni. Katra pilsēta piedāvāja ko īpašu – arhitektūru, vēsturi un vietējo kultūru. Šīs vizītes palīdzēja labāk izprast Eiropas daudzveidību un dažādu valstu tradīcijas,” saka Laura Reinsone no 11. klases.
Eiropas Parlamentā bija arī publiskas diskusijas, kuru laikā skolēni varēja izteikties. Starp drosmīgajiem bija 12. klases skolniece Marija Tiniakova.
Viņai tā bija lieliska prakse runāt angliski tik lielas auditorijas priekšā, kā arī pamatīgs treniņš, pārvarot sevi, tiekot galā ar iekšēju trauksmi jeb tā saucamo lampu drudzi.
“Mums bija interesantas debates par demokrātiju. Tas bija brīvprātīgi, es pacēlu roku un man deva vārdu. Es teicu, ka Eiropas Savienības valstīs jau ir izveidojusies demokrātija un mums vajadzētu pievērst lielāku uzmanību citām problēmām. Problēmām, kas saistītas ar karu Ukrainā un ukraiņu karavīru izaicinājumiem, atrodoties Krievijas gūstā,” debatēs pausto domu laikrakstam ieskicē Marija.
“Atgriezos mājās, neticot tam, ka esmu dažu dienu laikā tik daudz redzējusi un piedzīvojusi. Viss brauciens no pirmās dienas, kad devāmies ceļā, līdz atgriezāmies atpakaļ, šķiet nereāls. Tā ir ļoti bagātīga pieredze, kas paliks atmiņā ilgi. Ceļojot pa Eiropu, redzēju daudzas skaistas un fantastiskas vietas, kas man deva milzīgu iedvesmu. Tomēr pats galvenais ir tas, ka atradu jaunus draugus un nemirstīgas atmiņas. Personīgi es sapratu, ka varu viegli izturēt 11 stundu garu braucienu. Kā vēl viens personīgais ieguvums, – līdz ar jauniegūto pieredzi arī sapratu, ka varu darīt visu, ko vēlos, tādā ziņā, ka man ir jātic sev un nav jābaidās kļūdīties,” saka Marija.
Publikas priekšā runāja arī citi jaunieši. “Man radās sajūta, ka ieguvu drosmi runāt cilvēku priekšā, pat ja tās bija 20 sekundes, jo grūtākā bija saņemšanās uzrunāt ES viceprezidentu Martinu Hojsiku. Arī ceļā apskatītais ir nosēdies prātā, it īpaši Baireitas opernams un Drēzdene. Iesaku ikvienam skolēnam nešaubīties un izmantot šādas iespējas,” uzsver Jānis Jaunslavietis no 12. klases.
Iespaidu netrūkst arī citiem jauniešiem. “Šis brauciens ir sniedzis iespēju iepazīt Eiropas Savienības politisko darbību un lēmumu pieņemšanas procesus no iekšpuses. Brauciens arī deva iespēju attīstīt komunikācijas prasmes un veidot jaunus kontaktus, kā arī apmeklēt citas pilsētas, iepazīstot to kultūru un vēsturi. Kopumā tā bija vērtīga pieredze, kas paplašināja redzesloku un deva jaunas zināšanas,” saka Jānis Zemešs no 11. klases.
Skolēni atzīst, ka šis brauciens deva arī iespēju iepazīt jauniešus no dažādām valstīm un uzlabot komunikācijas prasmes svešvalodās. “Eiropas Parlamentā man bija iespēja iepazīties ar vēlēšanu procesu un darba norisi. Ceļojot cauri vairākām valstīm, es iepazinu dažādas kultūras un to tradīcijas. Turklāt, sarunājoties ar citiem jauniešiem, attīstīju savas komunikācijas prasmes un paplašināju redzesloku,” pamato Roberts Jānis Dubskis no 11. klases.
Reklāma