No šī gada 1. jūlija maršrutu tīkla daļā “Valmiera, Valka, Smiltene” tika veiktas izmaiņas reģionālo autobusu maršrutos, jo stājās spēkā jaunais ilgtermiņa līgums esošajam pārvadātājam SIA “VTU Valmiera”. Tas ir noslēgts uz 10 gadiem, tādējādi nodrošinot ērtāku un patīkamāku pārvietošanos šo reģionu iedzīvotājiem.
Izsludinot iepirkumus par sabiedriskā transporta nodrošināšanu nākamajiem desmit gadiem, tika veikta pasažieru plūsmas analīze par katru reisu visā Latvijas teritorijā, tostarp maršrutu tīkla daļā “Valmiera, Valka, Smiltene”. Analizējot pasažieru plūsmas datus, tika analizēta reisu rentabilitāte un reisus, kuros pasažieru skaits pēc ATD rīcībā esošajiem datiem bija ļoti neliels, tika lemts slēgt vai samazināt to izpildes dienu skaitu, saskaņojot pieņemtos lēmumus ar attiecīgo plānošanas reģionu. Atgādinām, ka Vidzemes plānošanas reģiona kompetencē ir arī noskaidrot un apkopot plānošanas reģionā ietilpstošo pašvaldību un iedzīvotāju viedokļus par maršrutu tīklu reģiona teritorijā. Slēgšanai vai izpildes dienu samazināšanai tika izvirzīti tādi reisi, kuros tika novērots zemākais pasažieru skaits, bet vienlaikus saglabājot pasažieriem alternatīvas nokļūšanas iespējas uz sev izvēlēto galapunktu.
Tā kā 2019. gadā, kad ATD gatavoja iepirkumu dokumentāciju ilgtermiņa līgumu ieviešanai visā Latvijas teritorijā kopumā 16 maršrutu tīkla daļās, tostarp “Valmiera, Valka, Smiltene”, notika arī plašas diskusijas par maršrutu tīkla optimizāciju. Sabiedriskā transporta padomes sēdē 2019. gada 20. jūnijā, kur bija pārstāvēts arī Vidzemes plānošanas reģions, bija aicinājums katrai pusei vēlāk izteikt atsauksmes par atbilstošā reģiona izmaiņām. Vidzemes plānošanas reģiona viedoklis bija par nepieciešamību saglabāt reģionālās nozīmes maršruta Rīga–Valmiera atsevišķu reisu un vērst uzmanību uz izņemtajiem “tehniskajiem reisiem”.
No 2019. gada līdz šī gada jūlijam regulāri notika saziņa gan ar pārvadātāju (SIA “VTU Valmiera”), gan ar Vidzemes plānošanas reģionu, pārskatot iepriekš apstiprināto maršrutu tīklu. Tā kā minētā iepirkuma dokumentācijas sagatavošanas brīdī 2019. gadā nerentabli bija vairāki sākotnēji izmaiņās iekļautie reģionālās nozīmes autobusu maršruti, bet jaunākā pasažieru plūsmas datu analīze par 2024. gadu uzrādīja pasažieru skaita pieaugumu, sadarbībā ar pārvadātāju un Vidzemes plānošanas reģionu jau laikā, kad ilgtermiņa līgums stājās spēkā, atrada risinājumu vairāku maršrutu reisu izmaiņām no šī gada 22. jūlija, vienlaikus neradot papildu slogu valsts budžetam.
ATD novērtē līdzšinējo sadarbību ar partneriem, pārvadātājiem un plānošanas reģioniem. Vienlaikus turpmāk pirms jauno ilgtermiņa līgumu stāšanās spēkā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu, kas tuvākajā pusgadā būs aktuāli vairākās maršrutu tīkla daļās visā Latvijā, ATD organizēs atkārtotu izmaiņu saskaņošanu, aktīvāk procesā iekļaujot vairākus atbildīgos partneru pārstāvjus.
Sanita Heinsberga, Valsts SIA “Autotransporta direkcija” sabiedrisko attiecību speciāliste
Reklāma