Otrdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva
weather-icon
+-6° C, vējš 1.34 m/s, A vēja virziens
ZiemelLatvija.lv bloku ikona

5 izplatītākie mīti par tālmācību mūsdienu sabiedrībā

Tālmācība pēdējo gadu laikā ir kļuvusi ne tikai populāra, bet daudziem arī par pašsaprotamu izglītības ceļu. Bērni un jaunieši, kuri vēlas plānot savu laiku elastīgāk, apvienot mācības ar sportu, hobijiem vai ģimenes dzīvi, bieži izvēlas tālmācību kā ērtu risinājumu. Arī vecāki atzīst, ka mācīties tālmācībā var būt ļoti labs variants, ja klātienes skola nav piemērota vai rada lieku stresu.

Tomēr sabiedrībā joprojām klīst vairāki mīti par to, kā tālmācība darbojas un vai tā patiešām spēj nodrošināt pilnvērtīgu izglītību. Daļa šo mītu radušies vēl laikā, kad digitālie rīki nebija tik attīstīti, daļa – no pieņēmumiem, kas neatbilst tam, kā strādā mūsdienu tālmācības vidusskolas.

Tāpēc, šajā rakstā apskatīsim piecus izplatītākos mītus un paskaidrosim, kā ir patiesībā. Tas palīdzēs vecākiem un skolēniem pieņemt informētu lēmumu un saprast, kāda ir šodienas tālmācības realitāte.

1. mīts: Tālmācība nav īsta mācīšanās

Viens no seniem un bieži dzirdētiem mītiem ir uzskats, ka tālmācība ir vieglāka, mazāk nopietna vai mazāk vērtīga nekā klātienes skola. Šāds pieņēmums neatbilst tam, kā darbojas mūsdienu tālmācība. Tālmācība ir pilnvērtīgs izglītības veids, kas ietver visus mācību priekšmetus, video lekcijas, mājasdarbus, projektu darbus, testus, konsultācijas un eksāmenus. Tālmācības vidusskolā skolēns apgūst to pašu mācību saturu, kas paredzēts klātienes skolām.

Mācoties tālmācībā, skolēni izmanto digitālos materiālus, interaktīvas platformas un skolotāju sagatavotus uzdevumus. Skolotāji sniedz atbalstu un seko līdzi progresam visa mācību gada laikā, un mācību programma ir atbilstoša valsts prasībām. Rezultātā skolēns iegūst vidējo izglītību vai pamatizglītību ar atzītu dokumentu.

Tāpēc mīts par to, ka tālmācība nav īsta mācīšanās, nav patiess. Tas ir mūsdienīgs veids, kā veiksmīgi apgūt mācību vielu.

2. mīts: Tālmācībā bērni nevar socializēties

Vēl viens bieži dzirdēts mīts ir uzskats, ka tālmācības skolēni paliek izolēti un nespēj komunicēt ar vienaudžiem. Patiesībā, mūsdienu tālmācības skolas piedāvā plašas socializācijas iespējas. Tiešsaistes nodarbības, kopīgie grupu darbi, diskusiju forumi un interaktīvas tikšanās – šis laiks sniedz skolēniem iespēju sadarboties, dalīties pieredzē un iepazīt citus skolēnus.

Tālmācības vidusskola, piemēram, piedāvā skolēniem iespēju konsultēties ar skolotājiem tiešsaistē, piedalīties tematiskos pasākumos un izmantot skolas kopienas resursus. Skolēni nereti veido draudzības arī digitālajā vidē, turklāt daļa bērnu jūtas drošāk komunicējot tiešsaistē.

Jāņem vērā arī tas, ka socializēšanās nenotiek tikai skolā. Daudzi skolēni paralēli mācībām apmeklē sporta nodarbības, pulciņus, dejo, dzied vai nodarbojas ar mākslu. Apvienot mācības ar sportu vai citām aktivitātēm tālmācībā ir ļoti vienkārši. Tāpēc apgalvojums, ka tālmācībā nav iespējams iegūt draugus, nav patiess!

3. mīts: Tālmācība ir vieglāka nekā klātienes mācības

Daudzi pieņem, ka mācības attālināti automātiski ir vieglākas. Patiesībā tālmācība ir tikpat intensīva kā klātienē, un bieži vien skolēniem pat nākas būt organizētākiem un atbildīgākiem. Tālmācība ir veids, kas attīsta disciplīnu, prasmi plānot savu laiku, koncentrēšanos un mērķtiecību.

Skolēns pats nosaka, kad mācīties, kad izpildīt uzdevumus un kā sadalīt mācību materiālus. Tas nozīmē, ka, lai mācīties tālmācībā veiksmīgi, nepieciešama patstāvība. Tajā pašā laikā skolā ir skolotāji, kas sniedz konsultācijas un atbalstu, tāpēc bērns nav viens.

Daudzi skolēni izmanto priekšrocību, ka tālmācībā ir iespējams mācīties ātrāk. Skolēni, kuri mācās intensīvi, var – kā noteikts MK noteikumu Nr. 11 29. punktā – pabeigt divas klases viena gada laikā vai vienu semestri ātrāk, tomēr tas ir iespējams tikai disciplinētiem un motivētiem skolēniem. Tas ir vēl viens pierādījums tam, ka tālmācība nav vieglāks ceļš, bet gan citāds mācību formāts, kurā skolēna atbildība ir ļoti nozīmīga.

4. mīts: Tālmācība neder turpmākajām studijām

Šis ir vēl viens no izplatītākajiem mītiem. Vecāki nereti uztraucas, vai tālmācības vidusskolā iegūtais dokuments tiks atzīts augstskolās. Patiesībā mūsdienu tālmācības vidusskolas nodrošina pilnībā atbilstošu mācību programmu un izsniedz dokumentus, kas ir tādi paši kā klātienes skolu absolventiem un ir derīgi visās Latvijas un lielākajā daļā ārvalstu augstskolu.

Tālmācības skolas nodrošina mācību procesu, kas pilnībā atbilst valsts noteiktajiem standartiem, līdz ar to atestāts ir atzīts gan Latvijā, gan ārvalstīs. Daudzi absolventi veiksmīgi turpina studijas vispārējās, radošās un profesionālās programmās.

Augstskolas fokusējas uz skolēna zināšanām un sasniegumiem, nevis uz to, kādā formā izglītība iegūta. Ja skolēns ir motivēts, apguvis mācību materiālus un veiksmīgi nokārtojis eksāmenus, viņam ir tādas pašas iespējas kā klātienes skolu absolventiem.

5. mīts: Tālmācība nav piemērota visiem bērniem

Daudzi vecāki sākumā uzskata, ka tālmācība ir piemērota tikai ļoti specifiskiem bērniem, piemēram, sportistiem vai tiem, kuri dzīvo ārvalstīs. Taču realitāte ir daudz plašāka. Tālmācības skolās mācās bērni un jaunieši ar dažādām vajadzībām un dzīves ritmiem. Šo formu izvēlas ģimenes, kurām nepieciešams elastīgs mācību grafiks, kur bērnam nav piemērota klātienes skolas vide, vai kur ir būtiski apvienot mācības ar sportu vai citiem pienākumiem.

Tālmācības skolas ir piemērota arī bērniem, kuri vēlas mierīgāku mācību vidi, skolēniem ar īpašiem talantiem, skolēniem, kas bieži maina dzīvesvietu, un jauniešiem, kuri vēlas mācīties ātrāk nekā tradicionālā skolā. Tālmācībā ir iespējams organizēt mācību procesu tā, lai tas atbilstu katra skolēna ritmam un spējām.

Svarīgi ir tas, ka pamatizglītība un vidējā izglītība tālmācībā tiek nodrošināta pilnvērtīgi, un skolotājiem vienmēr ir iespēja pielāgot pieeju skolēna vajadzībām. Ar pareizu atbalstu un profesionālu mācību vadību tālmācībā veiksmīgi mācās gan motivēti skolēni, gan tie, kuriem klātienes vide nav bijusi piemērota.

Papildu ieteikumi vecākiem un skolēniem

Pirms izvēlēties tālmācības skolu, ieteicams iepazīties ar programmu, mācību materiāliem un skolotāju pieejamību, kā arī ar skolas audzēkņu rezultātiem valsts centralizētajos eksāmenos – Latvijas Skolu reitingā (https://www.konkurss.lv/da_eks/).

Skola, kas piedāvā skaidru struktūru, pārskatāmu platformu un viegli saprotamus mācību materiālus, ir labs starta punkts.

Svarīgi ir arī izveidot stabilu mācību vidi mājās un palīdzēt bērnam plānot savu laiku. Ja skolēns zina, ka atbalsts vienmēr ir pieejams, pāreja uz tālmācību kļūst vieglāka un mierīgāka.

Tālmācība bez mītiem un bez pārpratumiem

Noslēdzot, ir skaidrs, ka daudzi mīti par tālmācību neatbilst mūsdienu realitātei. Tālmācība sniedz iespēju iegūt izglītību pilnvērtīgi, elastīgi un drošā vidē. Tā ļauj apvienot mācības ar citiem pienākumiem, attīsta patstāvību un digitālās prasmes un nodrošina visas iespējas turpināt izglītību augstākajā līmenī.

Ja apsverat tālmācību kā iespēju, konsultējieties ar skolu, kurā ir pieredze, pārskatāmi digitālie mācību materiāli visos priekšmetos un laba atbalsta struktūra – piemēram, tālmācības vidusskola Rīgas Komercskola, piedāvā modernu pieeju un ērtu mācību vidi gan pieaugušajiem, gan bērniem un jauniešiem.

ZiemelLatvija.lv bloku ikona Komentāri

ZiemelLatvija.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.