Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) informē, ka 2023. gada 11 mēnešos kopā saņemti 3366 patērētāju rakstveida iesniegumi par dažādām situācijām. Lai iepirkšanās pieredze interneta veikalos un sociālajos tīklos būtu pozitīva un droša, ir svarīgi būt informētiem par principiem, kas jāievēro. PTAC apkopojis pamatinformāciju ar noderīgiem padomiem, kā identificēt uzticamus tirgotājus.
“Veicot pirkumus internetā, ieteicams izvēlēties Eiropas Savienībā reģistrētus tirgotājus, tādējādi jūs varat vieglāk aizstāvēt savas tiesības un saņemt izsmeļošu informāciju par preci un skaidrus līguma nosacījumus. Nereti pircējs pat nezina valsti, kurā iepērkas. Cilvēks redz vien skaistu mājaslapu ar uzrakstiem latviešu valodā un domā, ka tas ir Latvijā. Taču tas var izrādīties pirkums pat ārpus Eiropas Savienības. Jāatgādina, ka, pasūtot preces no interneta veikala, kas reģistrēts ārpus Eiropas Savienības, var nākties rēķināties ar papildu izmaksām, precei šķērsojot Latvijas robežu. Turklāt ir jāpievērš uzmanība, kādas ir iespējas risināt strīdus un kādi ir preču atgriešanas nosacījumi,” stāsta Baiba Vītoliņa, Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore.
- Pārbaudi informāciju par uzņēmumu!
Pirms izvēlies preci kādā no interneta veikaliem vai sociālajiem tīkliem, pirmais mājasdarbs ir rūpīgi pārbaudīt informāciju par uzņēmumu. Tīmekļa vietnē ir jābūt norādītam uzņēmuma nosaukumam, reģistrācijas numuram, adresei un kontaktinformācijai, ieskaitot e-pasta adresi, kas nodrošina iespēju ātri sazināties tiešā veidā.
- Iepazīsties ar atsauksmēm!
Ieteicams arī pārbaudīt sūdzības un atsauksmes par tirgotāju. Jāpatur prātā, ka negodprātīgi komersanti var izmantot botu ģenerētus komentārus, lai imitētu pozitīvas pircēju atsauksmes. Arī īpaši pievilcīgas cenas zīmolu precēm ne vienmēr liecina par godīgiem nolūkiem, tāpēc nevajadzētu ticēt dāsniem solījumiem un pārāk zemām cenām nesaprotamās tīmekļa vietnēs.
- Pievērs uzmanību maksāšanas metodēm!
Viens no svarīgākajiem aspektiem, kam jāpievērš uzmanība, ir maksāšanas metodes. Iepērkoties internetā, tiešais maksājums jeb naudas pārskaitīšana uz bankas kontu ir visnedrošākais veids. Maksājums pats par sevi ir drošs, bet pircējs nezina, kas tas ir par kontu, un nevar pārbaudīt informāciju. Turklāt noteikumi neparedz, ka bankai jāatmaksā nauda, ja pats to esi nepareizi pārskaitījis.
Pārliecinies, ka vari izmantot uzticamu platformu sniegtos finanšu pakalpojumus. Ja iespējams, norēķinies ar bankas karti vai izmanto starptautiski atzītas starpmaksājumu platformas. Iepērkoties lielajās tirdzniecības platformās, “Tet” IT drošības pārvaldnieks Uldis Lībietis šādiem pirkumiem iesaka izmantot “PayPal” vai “AliPay” maksājumu metodes, kas dod iespēju nepieciešamības gadījumā apstrīdēt darījumu.
“Tas ir starpnieks, kas ietur naudas summu. Strīdu gadījumos veikals nesaņems naudu, kamēr nebūs atrisināta konkrētā problēma. Kredītkartes arī ir labs rīks, bet ne visus darījumus varēs apstrīdēt. Eiropas Savienībā obligāta ir 3D Secure aizsardzība. Tas nozīmē, ka papildus maksājumu kartes datiem darījums jāapstiprina, pieslēdzoties interneta bankai,” skaidro U. Lībietis.
- Noskaidro piegādes nosacījumus!
PTAC aicina pievērst uzmanību piegādes nosacījumiem – vai tirgotājs ir norādījis informāciju par piegādes termiņu un saņemšanas veidu. Ja piegādes termiņš ir krietni pārsniegts, patērētājam jāsazinās ar pārdevēju, lai noskaidrotu preces piegādes statusu. Ir svarīgi saglabāt visu saziņu ar pārdevēju kā pierādījumu gadījumā, ja situāciju būs nepieciešams risināt tiesiskā ceļā.
Iegādāties preces un pakalpojumus interneta vidē ir ērti un izdevīgi, tomēr, lai iepirkšanās pieredze būtu droša, svarīgi būt piesardzīgiem un pirms tam veikt rūpīgu informācijas pārbaudi par tirgotāju. Ievērojot iepriekšminētos padomus, patērētāji var izdarīt informētākus un drošākus pirkumus interneta vidē.
Līdz janvāra beigām norisinās PTAC informatīvā kampaņa “Netici brīnumiem internetā!”, kuras pamatmērķis ir informēt un izglītot patērētājus par viņu tiesībām un pienākumiem saistībā ar iepirkšanos internetā, kā arī izgaismot biežāk pieļautās kļūdas, veicot pirkumus internetā.
Sanita Gertmane, Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Reklāma