SIA “Tet” uzņēmumam “Helio media” nebija tiesību startēt Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) izsludinātajā konkursā mediju modernizācijai un digitalizācijai, Latvijas Radio raidījumā “Krustpunktā” atzina Ministru prezidente Evika Siliņa (JV).
Siliņa norādīja, ka, cik viņai zināms, lēmums par “Helio” dalību konkursā ir atcelts. “Ja Ministru kabineta noteikumi paredz, ka tāds uzņēmums, kuram ir valsts atbalsts, nevar startēt [valsts rīkotos konkursos uz valsts subsīdijām], tad viņi nevar startēt,” sacīja premjere, piebilstot, ka viņai ir žēl, ka tāda situācija ir radusies.
Vienlaikus viņa atzina, ka nezina, kur šī kļūda radusies. “To konkursu rīkoja Kultūras ministrija, un skaidrs, ka premjera rīcībā nav visi konkursi, kas notiek visās ministrijās, tas vienkārši nav iespējams,” sacīja premjere, piebilstot, ka tad, kad ir kāda problēma, informācija līdz viņai gan nonākot.
Valdības vadītāja pauda, ka, viņasprāt, bijuši nepareizi izstrādāti konkursa nosacījumi. “Tā nevarēja būt, ka publiska valsts jau daļēji fondēta persona pretendē uz to, kas ir domāts mediju atbalstam, kas nav finansēti no valsts,” pauda premjere.
Ministre norādīja, ka šī situācija esot “ļoti slikta” un Kultūras ministrijai kopā ar CFLA jādomā, kur bijusi problēma, jo tā tas nevarot atkārtoties. “Tur bija pat fundamentāla kļūda konkursa rzultātu izskatīšanā,” sacīja premjere.
Jau ziņots, ka valdība oktobra izskaņā lēma piešķirt papildu 7,4 miljonus eiro Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda (AF) atbalsta programmai mediju modernizācijai un digitalizācijai.
Papildu četri miljoni eiro tika novirzīti no Ekonomikas ministrijas pārziņā esošās AF programmas “Atbalsts procesu digitalizācijai komercdarbībā,” un vēl 3,4 miljoni eiro no Izglītības un zinātnes ministrijas AF programmas “Pašvadības IKT speciālistu mācību pieejas attīstība”.
Programmas “Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšana” kopējais finansējums līdz ar papildu finansējuma rašanu būs 11,1 miljonu eiro, un atbalsta pasākumus plānots īstenot līdz 2026.gada 30.jūnijam.
Jau ziņots, ka Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) izsludinātajā konkursā mediju modernizācijai un digitalizācijai tika saņemti 30 projektu iesniegumi, kuros pieteiktie AF ieguldījumi – 12 219 810 eiro – vairāk nekā trīskārt pārsniedz programmā pieejamo atbalstu 3 700 000 eiro apmērā.
Kultūras ministrija informēja, ka CFLA ir pabeigusi projektu pirmreizējo vērtēšanu konkursa kārtībā, pieejamā finansējuma ietvaros apstiprināšanai virzot septiņus projektus ar nosacījumiem, kas projektu pieteicējiem vēl jāizpilda. Pasākuma īstenošanas nosacījumiem atbilst 27 projektu iesniegumi no kopumā 30 pieteiktajiem projektiem.
Mediju nozares uzņēmumu procesu modernizēšanas un digitalizēšanas programmas ietvaros paredzēts atbalsts uzņēmumu tehnoloģisko risinājumu attīstībai mediju modernizācijai un digitalizācijai, uzņēmumu ražošanas procesu paātrināšanai, kā arī tādu informācijas tehnoloģiju (IT) rīku izveidei, kas uzlabo mediju satura pieejamību un datu analīzi par to auditorijas paradumiem.
Uz programmā pieejamo finansējumu varēja pretendēt komerciālo masu informācijas līdzekļu īpašnieki vai biedri, juridiskas personas vai personālsabiedrības, kas veic sabiedriskās domas izpēti un sniedz pakalpojumus medijiem, tai skaitā Latvijas tirgū veic mediju auditorijas pētījumus, vai fiziska persona, kas ir reģistrēta Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē kā elektroniskais plašsaziņas līdzeklis vai Uzņēmumu reģistra masu informācijas līdzekļu reģistrā – var pieteikties CFLA jau izsludinātajā atklātā projektu konkursā.
Tāpat jau vēstīts, ka Latvijas Televīzija (LTV) oktobra sākumā vēstīja, ka reģionālajiem medijiem atteikts ES Atveseļošanas fonda finansējums satura digitalizācijai. Lai reģionos turpinātu pastāvēt neatkarīga žurnālistika un neveidotos tā sauktie informatīvie tuksneši, reģionālie laikraksti bija aicināti izmantot pieejamo ES Atveseļošanas fonda finansējumu laikrakstu digitalizēšanai. Saprotot, ka katrs atsevišķi to nevarēs izdarīt, 21 reģionālais laikraksts spēkus apvienoja, piesakoties kopā.
LTV rīcībā nonākušais iespējamo pretendentu sarakstā nebija reģionālie mediji, taču bija, piemēram, uzņēmuma “Tet” platforma “Helio”. SIA “Helio Media” rakstiskā atbildē LTV norādīja, ka potenciāli iegūstamo finansējumu cer novirzīt jauna un mūsdienīgāka televīzijas tiešraides ziņu raidījuma izveidei ar ražošanas procesa digitalizāciju, kā arī portāla “1188.lv” modernizēšanai, uzlabojot tā apmeklētāju lietošanas pieredzi.
CFLA savukārt pauda, ka pieteicēju bija vairāk nekā naudas, tāpēc konkursā tālākai virzībai no 30 pieteicējiem izvēlēti septiņi, kuriem esot bijuši kvalitatīvāk uzrakstīti projekti.
Savukārt KM solīja meklēt iespēju atbalstīt reģionālos medijus no citu pieejamo atbalsta veidu līdzekļiem.
Līva Staķava, LETA
Reklāma