
FOTO: NO PERSONĪGĀ ARHĪVA
Valcēnieši, kuri dzīvo privātmājās Pedeles un Cēsu ielā, nosūtījuši vēstuli novada pašvaldībai un laikraksta “Ziemeļlatvija” redakcijai. Ne reizi vien esam uzklausījuši valcēniešus par abu šo ielu neapskaužamo stāvokli, jo ielas segums ir izdrupis, veidojot milzīgas bedres, kas lietus un palu laikā kļūst bīstamas.
Straujiem soļiem tuvojas rudens, tāpēc iedzīvotāji atkārtoti ceļ pamatotu trauksmi par šo ielu stāvokli.
Novada pašvaldības izpilddirektors Valdis Šaicāns skaidro, ka pašvaldībā ir izveidots pilsētas ielu saraksts, kuras kļūs līdzīgas Pedeles un Cēsu ielai, ja pašvaldībai neradīsies papildu nauda ielu remontiem. Salīdzinot ar Pedeles un Cēsu ielu, uz šīm ielām transporta kustība esot daudz lielāka. Šajā sarakstā iekļautas šādas ielas – Pedeles, Tirgus, Indrānu, Gaujas, Skalbes, Poruka, Tālavas ielas posms no Rīgas līdz Ausekļa ielai, Zemgales iela posmā no Rīgas līdz Cimzes ielai. Izpilddirektors norāda, ka uz visām ielām ir līdzīga situācija.
“Pašvaldība šīs ielas cenšas uzturēt kaut cik braucamā kārtībā, cik atļauj nauda un iespējas. Mēs esam spiesti veidot prioritāru sarakstu ar ielām, kurām nepieciešams remonts un uz kurām ir lielāks transporta noslogojums. Kā pašu prioritārāko ielu sakārtošanā pašvaldība izraudzījusies Varoņu ielu. Tas ir objektīvu iemeslu dēļ, tāpēc ka Varoņu iela tiešām ir kritiskā stāvoklī. Tur nav pat normālas ietves. Turklāt šajā ielā atrodas vairākas ģimenes ārstu prakses. Pašvaldībai ielu remontiem līdzekļi tiešām ir ierobežoti. Dzirdot, ko valdība runā par nākamā gada budžetu, nebūs pašvaldībai lielas iespējas remontēt ielas,” brīdina izpilddirektors.
V. Šaicāns kopā ar Apsaimniekošanas nodaļas vadītāju Viktoru Bavinu apsekojuši Pedeles un Cēsu ielu. Šovasar vairākās pilsētas ielās notika remontdarbi, tāpēc pašvaldībai bijusi iespēja tikt pie drupinātā asfalta.
“Iedomājieties, kāda būtu situācija uz ielām, ja pašvaldība saviem spēkiem neaizlāpītu bedres ar šo drupināto asfaltu! Ielas asfalta segumu var salāpīt gadījumā, ja vismaz 60 procenti ir vēl normāls asfalta segums. Bet ja ielā 80 procenti no seguma ir tikai bedres, tur jau vairs neko diemžēl nevar aizlāpīt. Kā tautā teic, asfalts ir sadalījies klucīšos un tā faktiski vairs nav. Nav tā, ka pašvaldība neko nedara un mums būtu vienalga,” skaidro V. Šaicāns. Viņš atkārtoti uzsver, ka pašvaldība regulāri cenšas uzlabot situāciju šajās ielās, cik ļauj iespējas. Pašlaik pašvaldības rīcībā no valsts piešķirtās autoceļu uzturēšanas dotācijas līdz gada beigām Valkas pilsētai ielu uzturēšanai atlikuši 28 tūkstoši eiro.
“Tā ir pilnīgi smieklīga nauda. Nevaram kādas ielas vienam posmam uzklāt asfaltu un pēc tam ziemā pateikt, ka naudas vairāk nav,” skaidro V. Šaicāns.
Arī Apsaimniekošanas nodaļas vadītājs V. Bavins atgādināja, ka pilsētā ir vairākas ielas, kuras brēktin brēc pēc kapitālā remonta.
“Braucot vai ejot pie ģimenes ārstiem pa Varoņu ielu, tur tiešām ir bēdīgs skats. Pedeles iela ir saistīta ar Varoņu ielu. Lielās peļķes, kas izveidojusies Pedeles un Cēsu ielas krustojumā, ūdeni varēs aizvadīt tikai tad, kad uz Varoņu ielas būs sakārtota lietus kanalizācija. Tas viss ir komplekss risinājums,” skaidro V. Bavins.


Pedeles un Cēsu ielas iedzīvotāju vēstule
Līdz 2023. gadam Pedeles ielas asfalta segums periodiski tika uzturēts, veicot bedrīšu “lāpīšanu”. 2023. gada vasarā ikgadējo ceļu uzturēšanas jeb bedrīšu “lāpīšanas” vietā uz Pedeles ielas tika izbērts un izlīdzināts sasmalcināts asfalts. 2024. gadā remontdarbi netika veikti, bet 2025. gada jūnijā divas kravas šī paša materiāla tika izbērtas un izlīdzinātas vairākos ielas posmos. Šāda ceļa stāvokļa uzturēšanas tehnoloģija sniedz ļoti īslaicīgu uzlabojumu, jo pēc pirmajiem lietiem bedres atkal parādās un, gadiem ritot, tās kļūst arvien lielākas un skaitliski vairāk. Lūdzu apsekojiet un novērtējiet šīs jaunās tehnoloģijas rezultātu, kad asfalta cietā seguma ceļš pakāpeniski tiek pārvērsts par slikta stāvokļa mīkstā seguma ceļu. Turklāt atsevišķas dolomīta šķembas no izbērtā materiāla atrodamas visā ielas posmā. Arī tajās vietās, kur saglabājies cietais segums. Šīs šķembas tiek sviestas pa gaisu neparedzamā virzienā, kad pa ceļu pārvietojas automašīnas. Tas rada draudus kājāmgājējiem, kā arī var apskādēt citas automašīnas. Papildu tam vēl ilgāku laiku (vismaz gadus 10) ir problēmas ar lietavu ūdens novadīšanu Pedeles ielas krustojumos ar Tālavas un Cēsu ielu, kur pēc lietus veidojas ļoti lielas peļķes. Tās tur ilgstoši stāv vai, labākajā gadījumā, izžūst. Arī šajās vietās ir izveidojušās lielas bedres, kas ir īpaši bīstamas, jo zem ūdens nav pamanāmas. Mēs, Valkas pilsētas Pedeles un Cēsu ielas iedzīvotāji, lūdzam veikt Pedeles ielas apsekošanu un veikt tūlītējus pasākumus ceļa seguma uzturēšanai un novērst ceļa katastrofālo stāvokli līdz šī gada ziemas periodam, kā arī veikt pasākumus Pedeles ielas rekonstrukcijai tuvākajā piecgadē, atjaunojot brauktuvi, izveidojot gājēju ietvi un sakārtojot lietusūdens novadīšanu.