Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Meistarklases pasniedz elpas un balss treneris

Elpas un balss treneris Arturas Burke ir palīdzējis daudzām slavenībām, bet šonedēļ viņš trīs dienas vadīja meistarklases Smiltenē, noslēdzot tās ar jauktā kora “Rauna” treniņu. FOTO: SANDRA PĒTERSONE

Edgars Raginskis: “Arturas Burke ir Eiropas līmeņa eksperts, viņa metode ir unikāla”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Smiltenes kultūras centrā trīs dienas ar amatiermākslas kolektīviem un jaukto kori “Rauna” meistarklasēs strādāja elpas un balss treneris Arturas Burke, pie kura savulaik mācījušies dziedātāji Aija Andrejeva, Aija Vītoliņa, Jānis Aišpurs, Jānis Strazdiņš, Aminata Savadogo, koris “Balsis”, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas mācībspēki un studenti un citi mūzikas un citu jomu profesionāļi.

Smiltenes kultūras centra vadītājs Edgars Raginskis, pēc kura uzaicinājuma Arturas Burke ieradās Smiltenē, raksturo viņu kā Eiropas līmeņa balss un elpas ekspertu, kura padomi var palīdzēt uzlabot amatiermākslas kolektīvu profesionālo sniegumu un dot jaunu izpratni par balss un elpas iespējām.

Trenē tos, kuriem balss ir darba instruments

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Arturas Burke ir mūzikas jomas daudzpusīgs profesionālis ar ļoti plašu amplitūdu – dziedātājs, producents, ģitārists, bundzinieks, komponists, aranžētājs, skaidro Edgars Raginskis.

Ikdienā Arturas Burke strādā ar cilvēkiem, kuriem balss ir darba instruments, – ar politiķiem, mācītājiem, pasniedzējiem, aktieriem, dziedātājiem un tamlīdzīgi. Proti, cilvēks elpo ar muskuļu palīdzību. Stiprai elpai ir nepieciešami stipri muskuļi, spēcīgai balsij – spēcīga elpa.

“Arturasa metode, kas ir unikāla balss un elpas attīstīšanai, ir radusies no paša Arturasa  neremdināmās vēlmes un kaislības dziedāt. Problēma ir tāda, ka mūsu vokālās pedagoģijas lauciņā ir daudz asociatīvas, emocionālas, dažbrīd ezotēriskas domāšanas ar ļoti neskaidriem norādījumiem, kas konkrēti ir jādara. Vairāk tiek pateikts, kas tiek darīts nepareizi, nevis, kā sasniegt anatomiski pareizo metodi. Arturas caur daudz ko, ieskaitot ielu vingrošanu un fiziskus vingrinājumus, nonāca līdz secinājumam, ka balss aparāts (diafragma, vēdera muskulatūra, plaušas, balss saites un tā tālāk) ir tāds pats fiziska ķermeņa elements un mehānisms, kā kas cits no mums, un tieši tāpat tas jātrenē ar fizisku vingrinājumu palīdzību. To, ka viņa metode ir zinātniski pamatota, ir apliecinājuši vairāki speciālisti, tajā skaitā Latvijas vadošais foniatrs Dins Sumerags,” stāsta Edgars Raginskis.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Smiltenes kultūras centrā Arturas Burke vadīja sešas meistarklases. Uzaicinājumam tās apmeklēt atsaucās koru “Pakalni”, “Mežābele”, “Vidzemīte”, “LidoJums” un “Rauna” dziedātāji, Smiltenes pūtēju orķestra dalībnieki un sieviešu vokālais ansamblis “Iedvesma”.

Uzklausot viņu atsauksmes, Edgars Raginskis secina, ka šāda veida tikšanās ir ļoti jēgpilna un potenciāli produktīva. “Pirmkārt, ir svarīgi diagnosticēt, kāda ir katra kolektīva dziedātāja pašreizējā varēšana, it īpaši ņemot vērā dziesmu svētku tuvumu, otrkārt, – parādīt potenciālu attīstībai un progresam, kas ir mūsu visu interesēs. Protams, no vienas šādas meistarklases meistars debesīs nepacelsies, tāpēc es ceru, ka kolektīvu vadītājiem un aktīvākajiem pārstāvjiem bija impulss, lai darbotos patstāvīgi un iekļautu tālāk savā ikdienā atsevišķus ļoti vienkāršus elpas vingrinājumus. Te nav stāsts par dziedāšanu un izsmalcinātu vokālās tehnikas izkopšanu, bet par pašu pamatu pamatu. Tu nevari sākt dejot balles dejas, ja nemāki staigāt, ja nevari noturēt savu ķermeni. Šeit ir līdzīgs princips,” uzsver Smiltenes kultūras centra vadītājs.

Iedod instrumentu, kā strādāt ar sevi

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sarunā ar “Ziemeļlatviju” Arturas Burke norāda, ka meistarklasēs jeb treniņos pierādījis elpas nozīmi un paskaidrojis anatomijas pamatfaktus.

“Jau zināju, ka saskaršos ar to, ka cilvēkiem elpa nav trenēta, nav izturības un veiklības. Tas nav pārmetums, es viņiem dodu instrumentus, kā elpu var uzlabot, un to var izdarīt ļoti ātri. Elpa nav talants. Elpa ir muskuļu darbība, un muskuļus var nostiprināt ļoti ātri, nedēļas laikā, un, kad forma ir dabūta, to uzturēt ir diezgan viegli,” skaidro balss un elpas treneris.

“Ziemeļlatvijas” uzrunātie meistarklases dalībnieki atzīst, ka Arturasa Burkes padomi bijuši vērtīgi un turpmāk noderēs.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Smiltenietis Mikus Purmalis meistarklasi apmeklēja pats savai izaugsmei un smej: “Dzīve ir īsa – jo  vairāk iegūsti, jo pilnāks varēsi aiziet.” “Kad dziedu, apmēram nojaušu savas lielākās problēmas, un daudzreiz esmu domājis, ka vajadzētu pameklēt kādu speciālistu un mēģināt patrenēties “Zoom” platformā, taču parasti par domām tālāk netieku. Šī bija iespēja – nodarbības tika pasniegtas uz paplātes, to nevarēja neizmantot. Bija vērtīgi. Uzzināju, kā no problēmām tikt vaļā,” stāsta Mikus Purmalis.

“Neviens nekad mums tā īsti nav uzsvēris balss un elpas nozīmi. Mēs dziedam, kā katrs mākam, bet tad, kad tev pasaka, ka ir jāsasprindzina presīte un tad skaņa nāks citādāka, par to aizdomājos,” teic kora “Rauna” dziedātāja Ina Blūma.

Kora diriģente Sarma Bērziņa jau tagad apsver iespēju izmantot trenera izstrādāto vingrinājumu kursu, kas pieejams tiešsaistes režīmā, jo treniņš parādījis, cik tie būtu noderīgi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Elpa ir svarīga. To pareizi lietojot, mēs paši spējam sevi gan nomierināt, gan sakārtot galvu, gan vokāli pareizi dziedāt, darbinot muskuļus un trenējot elpu,” piebilst kora “Rauna” diriģente.

FOTO: SANDRA PĒTERSONE

Sandra Pētersone

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.