Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Lauku iedzīvotājiem kārtējais izaicinājums – autobusu reisu slēgšana

FOTO: NO PERSONĪGĀ ARHĪVA

27. jūnijā vietējais sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējs SIA “VTU Valmiera”, kas apkalpo autobusu pasažierus arī Valkas un Smiltenes novados, informēja, ka no pirmdienas, 1. jūlija, SIA “VTU Valmiera” sāk pildīt līgumsaistības ar Valsts SIA “Autotransporta direkcija” par sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanu desmit gadu periodā. Saskaņā ar to no 1. jūlija būs izmaiņas autobusu kustību sarakstos, tostarp arī vietējiem iedzīvotājiem vairāku svarīgu maršrutu slēgšana.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Publicējot šo informāciju par vairāku SIA “VTU Valmiera” apkalpoto maršrutu slēgšanu Valkas un Smiltenes novados, iedzīvotāji ir nesaprašanā, kāpēc būs tik krasas izmaiņas, kas nepavisam neatvieglos lauku iedzīvotāju nokļūšanu uz pilsētu, kur strādā, atrodas medicīnas iestādes utt. Daudzi šo ziņu uztvēruši līdzīgi kā to, ka pagastos tiek slēgtas Latvijas Pasta nodaļas, skolas un veikali.

Iedzīvotājiem liegta iespēja ierasties darbā

SIA “VTU Valmiera” sabiedrisko attiecību speciāliste Zane Bulmeistare “Ziemeļlatvijai” skaidro, ka pasažieru pārvadāšanas pakalpojumu Latvijā nodrošina Valsts SIA “Autotransporta direkcija”, iepirkuma izsludināšanas kārtībā nosakot pakalpojuma sniedzējus. Latvijas reģionālo autobusu maršrutu tīkla daļā “Valmiera, Valka, Smiltene” pasažieru pārvadāšanas līgumtiesības desmit gadu periodā ieguva SIA “VTU Valmiera”. Tās paredz veikt pasažieru pārvadāšanu valsts noteiktajos maršrutos un apmērā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Savu sašutumu sociālajos tīklos pauž arī Valkas pagasta iedzīvotāja Sandra Vīnupe, kura pārvietojas ar autobusu regulāri: “Neko stulbāku nevarēja izdomāt, kā izņemt no saraksta autobusu, ar kuru daudz cilvēku dodas uz darbu. Es to saku par autobusa maršrutu, kas atiet no Smiltenes autoostas pulksten 6.35 un iebrauc Valkas autoostā pulksten 7.30. Atpakaļ brauc 7.45. Ar šo autobusu brauc daudzi cilvēki, kuri strādā Valkā. Ko tagad darīt šiem cilvēkiem? Vai kāds var atbildēt no SIA “Autotransporta direkcija”? Domāju, ka nē, jo sēdēt pie datora un kaut ko plānot ir viegli. Tās ir tīrās šausmas, kā tos lauku cilvēkus grib nospiest uz ceļiem. Kā lai es ierodos skolā, ja darbs sākas pulksten 7.45? Ar šo autobusu brauca arī skolēni, kuriem skolā vajadzēja ierasties ātrāk.”

Savu viedokli izteicis arī Valkas novada Kārķu, Ērģemes, Valkas, Vij­ciema un Zvārtavas pagastu pārvalžu vadītājs Pēteris Pētersons: “Lai tie lēmēji atbrauc uz Vijciema pagastu uzjautāt, kā cilvēki tiek uz darbu. Kā vispār kaut kur var tikt ar sabiedrisko transportu no Zvārtavas pagasta? Nerunāsim par sīkumiem, ka autobusi nav savienoti un, aizbraucot no pagasta centra uz kādu no mazpilsētām, secini, ka autobuss uz lielpilsētu, kur ir medicīnas un citi pakalpojumi, aizgājis pirms piecām minūtēm. Brauc autobusi garām – “tukšie” reisi un neuzņem pasažierus, un veido pārbraucienus, lai tiktu pie kārotiem reisiem. Bet mums būs “Rail Baltic” un tamlīdzīgi daudzmiljonu projekti.”

Sola sniegt augstas kvalitātes pakalpojumu

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pagājušajā nedēļā Valsts SIA “Autotransporta direkcija” nāca klajā ar paziņojumu, ka šogad ir plānotas būtiskas izmaiņas saistībā ar reģionālajiem autobusiem, kas ievērojami paaugstinās pakalpojuma kvalitāti sešās maršruta tīkla daļās. No viņu skatpunkta nākotne izskatās optimistiska un direkcija sola: “Stājoties spēkā jaunajam līgumam, maršrutu tīkla daļā “Valmiera, Valka, Smiltene” pasažieri iegūs augstas kvalitātes pakalpojumus, kas tiks nodrošināti ar autobusiem, kuru vidējais vecums 10 gadu periodā nepārsniegs četrus gadus. Informācija par gaidāmajām pieturām autobusos tiks paziņota gan audio, gan vizuāli. Visi transportlīdzekļi būs aprīkoti ar elektronisku maršruta zīmi, drošības jostām, bezvadu internetu (wi-fi), kā arī tajos būs pieejami bezskaidras naudas norēķini. No visiem autobusiem 32 procenti būs aprīkoti ar velosipēdu turētājiem. Vismaz 53 procenti no visiem autobusiem būs pielāgoti personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām pārvadāšanai un atvieglotai iekļūšanai autobusā. Vismaz 10 procenti no visiem pakalpojumu nodrošināšanā katru gadu izmantojamajiem autobusiem būs bezizmešu.”

Lūdzot skaidrot situāciju, “Ziemeļlatvija” sazinājās ar Valsts SIA “Autotransporta direkcija” sabiedrisko attiecību speciālisti Sanitu Heinsbergu. Viņa skaidro: “No 2024. gada 1. jūlija spēkā stājas noslēgtais ilgtermiņa līgums ar pārvadātāju SIA “VTU Valmiera” par sabiedriskā transporta nodrošināšanu maršrutu tīkla daļā “Valmiera, Valka, Smiltene”. Izsludinot iepirkumus par sabiedriskā transporta nodrošināšanu nākamajiem desmit gadiem, tika veikta pasažieru plūsmas analīze par katru reisu visā Latvijas teritorijā, tostarp arī iepriekš pieminētajā maršrutu tīkla daļā “Valmiera, Valka, Smiltene”. Analizējot pasažieru plūsmas datus, tika analizēta reisu rentabilitāte un reisi, kuros pasažieru skaits pēc Autotransporta direkcijas rīcībā esošajiem datiem bija ļoti neliels, tika lemts par reisu slēgšanu vai izpildes dienu samazināšanu, saskaņojot pieņemtos lēmumus ar attiecīgo plānošanas reģionu (šajā gadījumā ar Vidzemes plānošanas reģionu – redakcijas piebilde). Slēgšanai vai izpildes dienu samazināšanai tika izvirzīti tādi reisi, kuros tika novērots zemākais pasažieru skaits, bet vienlaikus saglabājot pasažieriem alternatīvas nokļūšanas iespējas uz sev izvēlēto galapunktu. Tajās maršrutu tīkla daļās, kurās jau stājušies spēkā jaunie noslēgtie ilgtermiņa līgumi, tīkla optimizācija jau ir stājusies spēkā, bet no 1. jūlija šī optimizācija stāsies spēkā arī maršrutu tīkla daļās “Valmiera, Valka, Smiltene” un “Ventspils”. Sadarbībā ar pārvadātāju un partneriem ir iespējamas arī turpmākas izmaiņas maršrutu tīkla daļā, tostarp saistībā ar reisiem, ko iedzīvotāji darbdienās izmanto, lai dotos uz darbu un atpakaļ uz mājām. Par tām informācija tiks sniegta atsevišķi.”

Smiltenes un Valkas novadu pašvaldības komentārs būs nākamajā laikraksta numurā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Uzziņai

Slēgti autobusu maršrutu reisi Valkas un Smiltenes novados no 1. jūlija:

• Smiltene–Aumeisteri–Gaujiena reiss pulksten 6.40 no Smiltenes autoostas (reisu izpilda darbdienās mācību gada laikā);

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

• Smiltene–Aumeisteri–Gauja reiss pulksten 7 no Smiltenes autoostas (reisu izpilda trešdienās, piektdienās skolēnu brīvlaikā);

• Smiltene–Aumeisteri–Gauja–Valka reiss pulksten 15.45 no Smiltenes autoostas (reisu izpilda sestdienās no 1. maija līdz 31. oktobrim);

• Smiltene–Valka reiss pulksten 6.35 no Smiltenes autoostas (reisu izpilda no pirmdienas līdz sestdienai);

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

• Valka–Pedele–Ērģeme reiss pulksten 17.50 no Valkas autoostas (reisu izpilda svētdienās no 1. maija līdz 30. septembrim);

• Ērģeme–Pedele–Valka reiss pulksten 9.30 no Ērģemes (reisu izpilda svētdienās no 1. maija līdz 31. oktobrim).

Mainītas reisu izpildes dienas no 1. jūlija:

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

• maršrutā Smiltene–Rauna–Rīga reiss pulksten 14.45 no Smiltenes autoostas netiks izpildīts sestdienās un svētdienās.

Avots: Zane Bulmeistare, SIA “VTU Valmiera” sabiedrisko attiecību speciāliste

Viedokļi

Inese Lonšakova:

– Ar ko mūsu cilvēki, kuriem nav auto, tiks uz Smilteni? Lai tiktu pie ārstiem ar agro reisu uz Valku, bet arī šis autobuss tiek noņemts. Kas tagad notiek? Vai mēs, tie, kas dzīvo vairāk kā 30 kilometrus no pilsētām, neesam cilvēki, kuriem ir jātiek arī ārpus laukiem?

Imants Serts:

– Tagad uz Valku tikai pulksten 9.05 vienīgais rīta reiss. Stulbums kaut kāds.

Evija Kovarska:

– Es arī dzīvoju ārpus pilsētas (tuvākā pilsēta atrodas 9 kilometri), mums jau tā negāja autobusi bieži, tagad viņi izņēma daudzus autobusus ārā. Bez mašīnas laukos nav ko darīt.

Laura Lismanis:

– Rakstiet vēstules uz SIA “VTU”. Ja visi klusēsiet, tad izmaiņas paliks. Viņi jau pilsētas autobusus ir samainījuši tā, ka ir cilvēki, kuri netiek uz darbu vairs – vai nu kavē, vai arī ierodas vismaz 30 minūtes pirms laika. Cilvēki neko neiebilst, un tad jau nekas vairs nemainās.

Aivars Ozoliņš:

– Gan jau izdomās vēl ko jaunu. Tad jau likvidējam SIA “VTU Valmiera”. Nauda ieekonomēsies. Pērkam zirgus pajūgā. Ap Rīgu jau vēl vismaz normāli. Latvijas lauki nevienam nav vajadzīgi. Tos, kas tur vēl palikuši, apliks ar nodokļiem, jo “Airbaltic” nauda jāmeklē! Un re, mums laukos vēl ir cilvēki!

Judīte Eglīte:

– Jāiztīra cilvēki no laukiem. Vēja parkiem un saules paneļiem nevajadzēs ne autobusus, ne skolas. Diemžēl darītāji jau ir mūsu līdzcilvēki, kas akli pakļaujas pavēlēm.

Uzziņai

Kas ir Valsts SIA “Autotransporta direkcija”?

Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā. Tās darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta – pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu – plānošanu, licenču izsniegšanu kravu un pasažieru komercpārvadājumiem un atļauju izsniegšanu starptautisko pārvadājumu veikšanai.

Avots: www.atd.lv


APTAUJA: https://poll.app.do/vai-jus-apmierina-satiksmes-autobusu-kustibas-grafiks


#SIF_MAF2024

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Ziemeļlatvija”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.