Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Lauku iedzīvotāji autobusu reisos vēlas vairāk pieturu


PUBLICITĀTES FOTO

Lielu rezonansi sabiedrībā un mūsu lasītāju komentārus sociālajos tīklos (“Facebook”) izraisījusi “Ziemeļlatvijas” publikācija “Likums par autobusu pieturām šoferiem pasažierus žēlot neļauj”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Nesen uzklausījām Variņu pagasta lauku viensētā dzīvojošās seniores Dzintras Liepiņas bēdu stāstu par to, ka, braucot ar sabiedrisko transportu pa autoceļu Cirgaļi–Palsmane–Ūdrupe, autobusu šoferi sākuši atteikt viņas lūgumam ļaut izkāpt tuvāk mājām, kur nav pieturas.

Lūgs izveidot jaunas autobusu pieturas

Šoferi seniorei skaidrojuši, ka drīkstot pasažierus uzņemt un izlaist tikai pieturās, bet, ja tādu kārtību pārkāpšot, būšot pašiem jāmaksā sods 70 eiro apmērā.

To padzirdot, Variņu pagasta iedzīvotāja, seniore Mārīte Rozīte lūgusi Variņu pagasta iedzīvotāju padomes palīdzību, lai tā vērstos pie valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD) ar lūgumu izveidot jaunas pieturas autobusu maršrutos, kuri kursē pa šo reģionālās nozīmes autoceļu Cirgaļi–Palsmane-Ūdrupe posmā no Variņiem līdz Palsmanei. Mārīte Rozīte vēlas, lai ATD izskata viņas ierosinājumu par autobusu pieturām “Kalna Pūķi” Variņu pagastā un “Mežinieki” Palsmanes pagastā, kas jau padomju laikā ierīkotas neloģiski – tikai ceļa vienā pusē.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pieturu “Kalna Pūķi” pie savas mājas Mārīte Rozīte atceras no savas bērnības. Kādreiz autobuss esot pieturējis gan ceļa vienā pusē, gan otrā, kur nav pieturas, – agrāk pasažieri izlaisti pie gandrīz katrām mājām. Tagad, braucot no Variņiem Palsmanes virzienā, ir jāizkāpj “Mežiniekos” un jānāk ar kājām atpakaļ uz māju gandrīz kilometrs.

“Ar autobusu regulāri uz darbu un no darba braukā mans dēls. Šoferi viņu jau brīdinājuši, ka “Kalna Pūķos” tajā ceļa pusē, kur nav pieturas, nepieturēs, jo nedrīkst, – autobusā ir iekšējā novērošana. Lai brauc līdz “Mežinieku” pieturai. Un ko tad lai dara tas vecais cilvēks, kurš aizbraucis uz veikalu Variņos un mājās brauc ar smagām iepirkumu somām? Viņam jānāk ar kājām atpakaļ. Kur radusies kļūda, savulaik uzstādot šīs pieturas?” uz risinājumu par labu pasažieriem cer Mārīte Rozīte.

Iesniegumu par šo problēmu Variņu pagasta iedzīvotāju padome nosūtīs gan ATD, gan Smiltenes novada pašvaldībai. Otrs iesniegums, ko iedzīvotāju padome jau sagatavojusi nosūtīšanai, ir par Ķeņģu un Ūdrupes pieturas Variņu pagastā labiekārtošanas iespējām uz autoceļa Smiltene–Gulbene. Pagasta iedzīvotāji lūdz tur uzstādīt daļēji slēgtu autobusa pieturas nojumi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Prasību ievērošanu kontrolē “Autotransporta direkcija”

Jau rakstījām, kāpēc šoferi nedrīkst uzņemt vai izlaist pasažierus ārpus pieturām.

“Pamatojoties uz Ministru kabineta noteikumu Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” 9. punktu, reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā. Sods par šī punkta neievērošanu ir noteikts 70 eiro apmērā,” savā atbildē “Ziemeļlatvijai” skaidroja VSIA “Autotransporta direkcija” Komunikācijas daļas vadītājs Viktors Zaķis.

Izrādās, šie noteikumi ir spēkā jau labu laiku – no 2010. gada 13. jūlija. Ne viens vien mūsu lasītājs nesaprot, kāpēc šoferi tos sākuši tik strikti ievērot nesen, tāpēc vaicājām VSIA “Autotransporta direkcija”, kāpēc tā un vai kāds šoferis jau ir sodīts.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

ATD Komunikācijas daļa skaidro, ka no šī gada 1. novembra maršrutu tīkla daļā “Gulbene, Alūksne, Balvi” stājās spēkā jauns ilgtermiņa (10 gadu) līgums ar SIA “Talsu Autotransports” (daļa no maršrutu tīkla daļas “Gulbene, Alūksne, Balvi” maršrutiem/reisiem attiecas arī uz Smiltenes novada iedzīvotājiem, īpaši savienojumā ar Rīgu – redakcijas piezīme).

“Minētais pārvadātājs uzsāka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionā, un tas nozīmēja arī vienotu kvalitātes prasību ieviešanu attiecībā uz autobusu vecumu, komfortu un citām ērtībām pasažieriem,” “Ziemeļlatvijai” rakstiski sniegtajā atbildē skaidro ATD Komunikācijas daļa, bet uz jautājumu, vai kāds šoferis ir sodīts par jau pieminēto noteikumu neievērošanu, atbildi nesniedz.

Sazinājāmies ar pasažieru pārvadāšanas uzņēmumu SIA “VTU Valmiera” un noskaidrojām, ka šajā uzņēmumā par pasažieru izlaišanu ārpus pieturvietām neviens autobusa vadītājs sodīts nav.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Prasību ievērošanu kontrolē valsts SIA “Autotransporta direkcija”, kas, ja konstatēts pārkāpums, par to atbildību prasa uzņemties uzņēmumam. Videonovērošana autobusos un arī ārpus autobusa, redzot notiekošo pieturvietā, ir valsts noteikta prasība, tādējādi visos autobusos šī sistēma ir ieviesta,” informē Zane Bulmeistare, SIA “VTU Valmiera” sabiedrisko attiecību speciāliste.

Arī SIA “VTU Valmiera” skaidro, ka ārpus pieturvietām pasažieru uzņemšana un izlaišana nekad nav bijusi atļauta vairāku iemeslu dēļ, piemēram, tā ir pasažieru drošība, izkāpjot tam neparedzētā vietā, autobusa kursēšanas grafiks (ja izlaists viens pasažieris, arī citi var lūgt izlaist tuvāk mājām), valsts noteikti kustības saraksti un to izpildei paredzētais finansējums.

“Autobusi kursē valsts SIA “Autotransporta direkcija” noteiktajos maršrutos ar noteiktām (tarifētām) pieturvietām, tas ir, biļetes var iegādāties no tām pieturvietām, kas ir iekļautas kustības sarakstā. Jāpiemin, ka pasažieru ērtībām SIA “VTU Valmiera” autobusu vadītāji pasažierus uzņem un izlaiž visās starppilsētu autobusu pieturās, arī tajās, kas nav tarifētas (iekļautas sarakstā), ja pasažieris par to informē vadītāju – gaidot autobusu pieturvietā, paceļ roku, tādējādi parādot, ka vēlas iekāpt, bet, lai izkāptu, tuvojoties pieturvietai, informē autobusa vadītāju, ka gribēs izkāpt. To noteikumi pieļauj. Jāpiemin, ka biļetes, braucot no šādām pieturvietām, var iegādāties no tuvākās iepriekšējās pieturvietas, bet, braucot līdz šādai pieturvietai, jāiegādājas līdz tuvākajai nākamajai pieturvietai, kas ir iekļauta kustības sarakstā. Bet runa ir tikai par pieturvietām (tarifētām un netarifētām), nevis uzņemšanu/izlaišanu ārpus pieturvietām, tas nekad nav bijis atļauts,” skaidro Zane Bulmeistare.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pieturas var ierosināt arī pasažieri

VSIA “Autotransporta direkcija” informē, ka reģionālo autobusu maršrutu tīkls nepārtraukti mainās, reaģējot uz izmaiņām pasažieru mobilitātes vajadzībās. Tāpēc ATD regulāri aicina pašvaldības un plānošanas reģionus (juridiskās personas) sniegt priekšlikumus, kas apmierinātu pasažieru nepieciešamību izmantot sabiedrisko transportu sev pēc iespējas ērtākā vietā un veidā. Arī pasažieriem (fiziskām personām) ir iespējas aicināt iekļaut kādu konkrētu pieturvietu kustības sarakstos, nosūtīt priekšlikumus ATD (piemēram, izmantojot e-adresi, sūtot plašāk aprakstītu pieteikumu kopā ar savu kontaktinformāciju uz info@atd.lv).

SIF_MAF2024 #manspagastsmanapilsēta

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild “Ziemeļlatvija”.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.