Piektdiena, 5. decembris
Sabīne, Sarma, Klaudijs
weather-icon
+5° C, vējš 2.17 m/s, A-DA vēja virziens
ZiemelLatvija.lv bloku ikona

Bērnu drošība autobusos – mūsu kopīga atbildība

Publicitātes foto

Šī nedēļa sākas ar ziņu, ka noticis kārtējais traģiskais negadījums uz Latvijas ceļiem – autobuss, vedot bērnus uz basketbola nometni Smiltenē, noslīdēja no ceļa. Šis nav pirmais gadījums šovasar, šoreiz ar relatīvi vieglām sekām, bet mēs visi atceramies citus nesenus negadījumus ar daudz traģiskākām sekām, kuros bija iesaistīti bērni.

Varam kritizēt Latvijas ceļu stāvokli, autobusu tehnisko stāvokli, autobusu vadītāju atbildību un satiksmes kultūru mūsu valstī. Un to vajag darīt, lai šādus traģiskus negadījumus novērstu nāktonē.

Bet jau šobrīd, turpinoties vasaras nometņu laikam un tuvojoties septembrim, kad skolu klases dosies ekskursijās, es aicinu apzināties, ka bērnu drošība uz ceļiem ir mūsu visu – pieaugušo – atbildība. Mēs aicinām visas izglītības iestādes, sporta klubus un skolas, nometņu organizatorus un vecākus būt prasīgākiem attiecībā uz pārvadājumu kvalitāti un drošības prasībām braucienu laikā.

NordBus vārdā – aicinu sabiedrību nopietni izvērtēt līdzšinējo praksi autobusu izvēlē, rezervēšanā un izmantošanā, un ieviest drošus paradumus, kas bērniem nozīmēs ne tikai piedzīvojumiem bagātu, bet arī drošu nokļūšanu galamērķī un atpakaļ. Esam apkopojuši ieteikumus, kurus jāievēro ikvienam pedagogam, vecākam vai citam pieaugušajam, kurš pasūta un organizē autobusa nomu, kā arī pavada bērnus ceļā.

1. Autobusa rezervācija – ko obligāti norādīt un jautāt

  • Veicot autobusa pasūtījumu skolas ekskursijai, sporta sacensībām vai nometnei, skaidri norādiet, kas tiks pārvadāts – bērni, seniori, personas ar īpašām vajadzībām utt. Bērnu pārvadāšanā drošība ir īpaši svarīga, tāpēc apzinīgi pakalpojumu sniedzēji iespēju robežās piemeklēs atbildīgākos un rūpīgākos autobusu vadītājus, kuri gan bērnu čalas un radīto troksni uztvers mierīgi, gan lieku reizi atgādinās un pārbaudīs, vai bērni piesprādzējas.
  • Pieprasiet autobusu, kurā ar drošības jostām ir aprīkotas visas sēdvietas.
  • Jautājiet par autobusa vecumu – iesakām izvēlēties transportu, kas nav vecāks par 10 gadiem, jo tajā būs gan drošības sistēmas, gan komforts aukstā un karstā laikā, gan labierīcības, gan arī tehniski tas būs labā stāvoklī.
  • Pārrunājiet maršrutu, paredzamos pieturas punktus, bērnu skaitu un vecumu jau rezervēšanas brīdī. Tā ir būtiska informācija arī mums kā pakalpojumu sniedzējiem, jo ļauj maksimāli saplānot brauciena norisi, pārrunāt to ar autobusa vadītāju un nepaļauties uz nejaušībām.
  • Rezervējiet autobusu ļoti savlaicīgi. It īpaši rudens ekskursiju laikā, kad visās skolās tās notiek līdzīgā laikā. Kvalitatīvu un drošu autobusu var nepietikt, tādēļ nereti redzam, ka izvēlēti tiek jebkuri pieejamie autobusi, kas vēl atrodami privātajos sludinājumos. Mūsu ieteikums šādā situācijā – pārceliet ekskursiju, bet neriskējiet ar bērnu drošību.
  • Neizmantojiet apšaubāmus starpniekus vai neatpazīstamus pārvadātājus. Izvēlieties uzņēmumus ar reālu pieredzi bērnu pārvadāšanā. Šāda izvēle noder arī tad, ja autobusam ceļā gadīsies kāda ķibele. Uzticams pārvadātājs atsūtīs citu un jums nebūs jāpārtrauc ekskursija.
  • Autobusa apstiprināšanas brīdī, lūdziet nodrošināt Jums konkrētu kontaktpersonu pārvadātāja firmā, ar kuru pirms brauciena, brauciena laikā un pēc brauciena risināt jautājumus, kas jums rada bažas vai neskaidrības.
  • Nodrošiniet, ka bērnus autobusā pavada atbildīgs pieaugušais, kurš ir spējīgs un pilnvarots uzraudzīt un koordinēt brauciena norisi un bērnu rīcību, kā arī reaģēt uz nedrošām situācijām. Arī pavadošajai personai šis ir darbs, nevis atpūtas brīdis.
  • Ieteicams nodrošināt vismaz vienu pieaugušo uz katriem 10–12 bērniem.

2. Uzvedība autobusā – ko pārrunāt ar bērniem pirms brauciena

Bērni ir zinātkāri un enerģiski, taču tieši tāpēc viņiem jāsniedz skaidras instrukcijas par to, kāda rīcība autobusā ir droša.

  • Vienmēr piesprādzējies. Šis nav diskusiju jautājums, piesprādzēšanās ir obligāta. Pieaugušo pavadošo personu pienākums ir pārliecināties par to, ka bērni ir piesprādzējušies. Un šo es vēlos uzsvērt vēlreiz – nevis tikai atgādināt, bet pārliecināties!
  • Novietojiet somas droši – netraucējot ejas un izejas. Izmantojiet analoģiju ar lidmašīnu – somas jānovieto bagāžas nodalījumā autobusa apakšā, vai virs pasažieru sēdvietām (ja šāda iespēja ir,) vai zem priekšā esošā sēdekļa.
  • Brauciena laikā nestaigājiet pa autobusu.
  • Lieki netraucējiet autobusa vadītāju, jo viņa galvenais pienākums ir droši vadīt autobusu. Ja ir kādi steidzami jautājumi, bērniem tie pirmkārt jāizrunā ar pavadošo pieaugušo, kurš tālāk lemj vai iesaistīt autobusu vadītāju jeb var tikt galā pats.
  • Saplānojiet tualetes pauzes jau savlaicīgi un pirms brauciena izrunājiet gan ar bērniem, gan autobusa vadītāju, lai nav tā, ka jāstājas šosejas malā intensīvā satiksmē un jāriskē ar drošību.
  • Ēdienu un dzērienus lietojiet piesardzīgi, bez haosa.
  • Garākos braucienos ar pauzēm izmantojiet “pieskatīšanas” metodi – katrs bērns pieskata citu bērnu un pamana, ja tas autobusā jūtas slikti, nav savlaicīgi atgriezies no pauzes, un ziņo par to pieaugušajam.
  • Ja kādam no braucējiem kļūst slikti vai jāapstājas – paziņojiet pavadošajam pieaugušajam.
  • Sagatavojiet bērniem kontaktinformācijas kartītes ar vecāku un pavadoņu numuriem, lai ārkārtas, stresa vai neskaidrās situācijās bērniem ir kam lūgt palīdzību.
  • Pārrunājiet rīcību ārkārtas situācijās.

3. Ja rodas bažas brauciena laikā – kā rīkoties?

Vadītājam, kurš ved bērnus, jābūt īpaši atbildīgam un profesionālam – agresīva vai noguruma izraisīta uzvedība ir nepieņemama. Autobusu pārvadātājs izdara maksimumu pirms brauciena – pārliecinās par autobusa tehnisko stāvokli, algo atbilstošas kvalifikācijas darbiniekus, pārliecinās par darbinieku darba spēju pirms brauciena. Tomēr brauciena laikā mēdz būt dažādas situācijas, tostarp, bīstamas un nepieņemamas. Ko darīt, ja rodas sajūta, ka vadītājs nav rīcībspējīgs vai brauc pārgalvīgi?

Atcerieties – reaģēt ir obligāti. Tā ir pavadošā pieaugušā atbildība

  • Nekavējoties informējiet vadītāju – pieklājīgi, bet noteikti. Autobusa vadītājam pie stūres ir aizliegts runāt pa telefonu vai rakstīt īsziņas, skatīties filmas vai izmantot austiņas, ēst, migt ciet, pārsniegt ātrumu vai pārgalvīgi apdzīt citus.
  • Ja vadītājs nesadarbojas, sazinieties ar pārvadātāja pārstāvi, izmantojot kontaktus, ko esat laicīgi sagatavojuši. To jādara jebkurā diennakts laikā, kad notiek brauciens. Lielākajai daļai pārvadātāju ir arī diennakts dispečeru tālruņi, uz kuriem var zvanīt un saņemt informāciju par tālāku rīcību.
  • Ja situācija ir bīstama – nekavējoties zvaniet 112 un lūdziet policijas iesaisti.
  • Fiksējiet faktus – video, bildes, laiks, ātrums, situācijas apraksts.
  • Pēc brauciena rakstiski informējiet gan skolu, gan pārvadātāju par novērotajiem pārkāpumiem vai nedrošām situācijām – pat ja brauciens kopumā bija veiksmīgs. Tikai tā mēs varam reaģēt, analizēt video reģistrus un ierakstu, pārrunāt situāciju ar vadītājiem, un novērst kļūdas.

Mēs aicinām visas izglītības iestādes, sporta klubus, nometņu organizatorus un vecākus būt prasīgākiem attiecībā uz pārvadājumu kvalitāti un drošības prasībām. To nepieciešams darīt zinoši – izprotot informāciju, kas ir būtiska, tiesības, kādas jums ir brauciena laikā, kā arī pienākumus, kas jāuzņemas pavadošajām personām.

Kopā mēs varam panākt, ka 2025./2026. mācību gads ir ne tikai jaunu zināšanu, bet arī drošības gads. Mēs, NordBus, esam gatavi sniegt atbalstu un konsultācijas.

Genrihs Peršteins, NordBus*

* NordBus ir pasažieru pārvadājumu koncerns, kura sastāvā ir divi vadošie Latvijas autobusu pārvadājumu uzņēmumi – AS Nordeka un AS Liepājas autobusu parks – ar mērķi piedāvāt pasažieriem vēl augstākas kvalitātes pakalpojumus.

ZiemelLatvija.lv bloku ikona Komentāri

ZiemelLatvija.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.