Trešdien Smiltenes bērnudārza “Vālodzīte” sagatavošanas grupiņas “Lācēni” bērni un skolotājas Mudīte Šilaua un Laila Zālīte zinātkārai auditorijai rādīja un stāstīja, ko vairākos mēnešos paveikuši.
Trešdien Smiltenes bērnudārza “Vālodzīte” sagatavošanas grupiņas “Lācēni” bērni un skolotājas Mudīte Šilaua un Laila Zālīte zinātkārai auditorijai rādīja un stāstīja, ko vairākos mēnešos paveikuši un uzzinājuši ekoloģiski izglītojošā projektā “Cilvēks vidē”.
To ar interesi vēroja citas bērnudārza grupiņas.
“Lācēni” prezentācijai bija gatavojušies nopietni — uz gariem galdiem salikuši pašu lietderīgi pārstrādātus atkritumus, ko tagad var izmantot kā rotaļlietas, spēles, dekorus.
Par izejmateriālu var kalpot jebkas — izlietota tualetes papīra rullis, “kinderolas” rotaļlietas plastmasas čaula, tukšas plastmasas vai stikla pudeles, kartons un citi sadzīves atkritumi. “Lācēnu” grupiņas logā jauki izskatās auklā iekārts kuģis — uz pusēm gareniski pārgriezta plastmasas pudele, kurā sabērta melnzeme un iestādīti sīpoli. Zaļie loki ir šā kuģa buras.
Teiktais nenozīmē, ka bērnu vecākiem noteikti arī savās mājās visi atkritumi jāizmanto otrreiz. Projekts “Cilvēks vidē” vispirms rosina izpratni, ka apkārtējā vide ir jāsaudzē. “Bērni no projekta ir ieguvēji,” domā skolotāja M. Šilaua. “Viņi nostiprināja jau iepriekš ģimenē, bērnudārzā vai televīzijā dzirdēto, ka daba jāsaudzē. Skolā šo tēmu izvērš vēl plašāk, piemēram, rīko makulatūras vākšanas akcijas, sakopšanas talkas. Ja regulāri to atgādina un stāsta, tad, cilvēkam izaugot, vajadzētu saprast, ka atkritumi jāšķiro un jāmet konteineros, lai nepiedrazotu dabu.”
Grupiņas “Lācēni” skolotājas izveidojušas mācību līdzekli “Mācies šķirot atkritumus!”. Tā ir spēle ar metamo kauliņu. “Ja spēlētājs uzmet ciparu viens, viņš sameklē kartīti ar šādu ciparu un apskatās, kas uz tās attēlots, — ā, stikls!” skaidro skolotāja L. Zālīte. “Tad spēlētājam kartīte jāiemet pareizajā konteinerā. Ir kompostkaudze, konteiners sadzīvē bīstamiem atkritumiem un vairāku krāsu konteineri — dzeltens plastmasai, zils papīram un zaļš stiklam. Norāžu uz tiem nav. Bērnam jāzina pašam, kam katrs paredzēts.”
Projektā skolotājas un bērni strādāja ar speciālām darba burtnīcām, veidoja mācību līdzekli un eksperimentēja ar atkritumiem. “Piemēram, secinājām, ka avīzes un zīmēšanas papīrs ilgi mirkst ūdenī, bet avīze dedzinot izdala stipru, kodīgu smaku. Tātad šie materiāli, nokļūstot dabā, veicinās tās piesārņojumu,” stāsta “Lācēnu” skolotājas.
Projekta apkopojumu grupiņa nosūtīs Ziemeļvidzemes atkritumu apsaimniekošanas organizācijai, kas ir projekta “Cilvēks vidē” rīkotāja.