Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Kā uzlādēt elektroauto, ja dzīvo daudzdzīvokļu mājā?

Šī gada sākumā pa Latvijas autoceļiem pārvietojas jau 6369 vieglie elektroauto. Privātmāju īpašniekiem ir iespēja uzlādēt savu elektroauto pagalmā vai garāžā, bet daudzdzīvokļu namu iemītniekiem, kas ir aptuveni 65% no Latvijas iedzīvotājiem, šādas iespējas nav. Viena no iespējām ir lādēt auto publiskajā uzlādes tīklā, kur šobrīd Latvijā uz vienu uzlādes iekārtu ir 11 elektroauto, bet daudz ērtāk un lētāk būtu veikt uzlādi savas daudzdzīvokļu ēkas stāvvietā. Tāpēc aktuāls ir jautājums – kā uzstādīt elektroauto lādētāju, ja dzīvo dzīvoklī? Trīs secīgus soļus izklāsta energokompānijas Enefit e-mobilitātes risinājumu daļas vadītājs Daniels Treņins.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Elektrības pieslēguma jauda

Lai uzstādītu elektroauto lādētāju daudzdzīvokļu ēkas stāvvietā, sākumā elektroauto īpašniekam jāvēršas pie nama apsaimniekotāja vai īpašnieka, lai noskaidrotu divus svarīgus parametrus. Pirmais – kāds ir elektrības pieslēgums ēkā, kāda ir pieejamā jauda un kādus apmērus šis pieslēgums var nodrošināt. Otrais – jāsaprot, cik lielu jaudu konkrētais elektroauto modelis spēj paņemt. Ņemot to visu vērā, var secināt, vai ir pietiekami ar esošo tīkla jaudu, vai arī nepieciešams to palielināt. Piemēram, ja elektroauto ar maiņstrāvas uzlādi spēj lādēties ar līdz 11 kW lielu jaudu, būtu nepieciešams vismaz trīs fāžu pieslēgums ar 16 ampēriem. Ja ēkai ir nepietiekama elektrības pieslēguma jauda, palīdzēt var jaudas vadības risinājuma uzstādīšana. Tas nozīmē, ka ēkā tiks uzstādīts elektroenerģijas mērītājs, kas savienots ar lādētāju. Šādā risinājumā lādētājs zina ēkas elektroenerģijas patēriņu un auto lādēšanai izmantos tikai brīvo pieejamo jaudu.

Norēķini par uzlādi daudzdzīvokļu namā

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Nākamais solis ir saprast, kādā veidā auto īpašniekam būs iespējams norēķināties par patērēto elektroenerģiju. Viens no ierastākajiem risinājumiem ir uzstādīt papildu kontrolskaitītāju elektrības sadales skapī, kas sasaistīts ar elektroauto lietotāja apakšskaitītāju. Elektrības patēriņš tiks iekļauts dzīvokļa īrnieka vai īpašnieka kopējā ikmēneša elektrības rēķinā. Ja daudzdzīvokļu ēkai ir viens kopīgs skaitītājs, ēkas īpašnieka vai apsaimniekotāja pārziņā ir sadalīt to atbilstoši katra dzīvokļa ikmēneša elektrības patēriņam.

Lādētāja uzstādīšana

Pēc tam, kad dzīvokļa īpašnieks vai īrnieks rakstiski vienojies ar ēkas apsaimniekotāju vai īpašnieku, ka daudzdzīvokļu ēkas stāvvietā iespējams uzstādīt lādētāju, var tikt īstenota pati uzstādīšana. Tas ir atbildīgs process, kurā jāsalāgo ēkas pieslēgums ar iekārtu un automašīnu. Tāpēc uzstādīšanu vēlams uzticēt pieredzējušai energokompānijai, pie kuras iegādāta uzlādes iekārta. Tas būs drošības garants, ka montāžu veic sertificēts elektromontieris, kas pēc uzstādīšanas arī testēs un konfigurēs iekārtu, kā arī nodrošinās lādētāja izbūves darbu garantiju. Standarta izbūves gadījumā no elektrības sadales skapja līdz lādētājam nav vairāk par 15 metriem, tomēr katrs gadījums ir individuāls. Energokompānija tiks galā arī ar nestandarta situācijām, kad nepiecieciešama papildu rakšana vai uzlādes iekārta jāuzstāda uz statīva, nevis pie sienas.

Kopumā uzlādes punkta uzstādīšana prasa situācijas izpēti un iedziļināšanos, taču neiespējami tas nav, un jau vairākiem elektroauto īpašniekiem, kas dzīvo daudzdzīvokļu mājās, ir uzstādītas uzlādes iekārtas.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.