Zināšanas un kritiskā domāšana ir drošākais ceļš uz spēju
atšķirt faktus un zinātnes teorijas no sazvērestības mītiem. Šī ir viena no
atziņām, kas izskanēja Drossinternets.lv tiešsaistes seminārā “Vai vienradži
eksistē? Sazvērestības mīti – cēloņi un sekas”, kurā piedalījās turpat 100
pedagogu no visas Latvijas.
28. oktobrī, UNESCO Pasaules medijpratības un
informācijpratības nedēļas ietvaros notikušajā izziņas seminārā skolu pedagogi izprata medijpratības, digitālās un
informācijpratības pamatus un mācīšanas metodes, kā arī iepazinās ar metodisku mācību materiālu vidusskolas vecumposma
skolēniem “Vai vienradži eksistē? Sazvērestības mīti – cēloņi un sekas”. Sadarbībā
ar Kultūras ministriju tapušais metodiskais materiāls ir veltīts sazvērestības
mītiem, ļaujot izprast, kāpēc tie pastāv, kāpēc daļa cilvēku tiem tic un kā tie
ietekmē indivīda un sabiedrības uzskatus. Sazvērestības mītu piemēri tiek
izmantoti kā analīzes materiāls, mācoties meklēt cēloņus mītu izplatībai un
prognozēt to kaitnieciskās sekas.
“Pandēmija ir radījusi labvēlīgu augsni sazvērestības mītiem,
kas šobrīd ir plaši izplatīta problēma gan Latvijā, gan citviet pasaulē.
Nerodot atbildes uz svarīgiem jautājumiem, daļā sabiedrības arvien vairāk
izplatās pārliecība, ka ietekmīgi spēki, kuriem ir slikti nolūki, slepeni
manipulē ar konkrētiem notikumiem vai situācijām, slēpjot no mums patiesību,”
skaidro Drossinternets.lv izglītības darba vadītāja Liene Valdmane.
L. Valdmane uzsvēra, ka lielākā daļa darba un dzīves norišu kļūst
aizvien abstraktākas, neaptveramas un mazāk pārskatāmas. Vienlaikus palielinās zināšanu apjoms, kas nepieciešams
ikdienā un darbā. Pieaugošais informācijas apjoms un jaunu komunikācijas formu
izplatība šobrīd rada jaunus izaicinājumus sabiedrībai, tostarp zināšanas kļūst
virspusējas un pieaug pārsātinājums no informācijas daudzuma. Tas mazina spēju
iedziļināties konkrētā jautājumā, radot augsni sazvērestības mītiem. Lai
mazinātu to ietekmi un izplatību, ir jāstiprina skolēnu zināšanas par pasaules
uzbūvi un ģeogrāfiju, izpratne par to, kas ir zinātne un fakti, kā arī
jāpilnveido skolēnu mediju un informācijas pratība.
Metodiskais materiāls “Vai vienradži eksistē?
Sazvērestības mīti – cēloņi un sekas” darbam ar skolēniem ir pieejams ikvienam
pedagogam šeit. Pēc nodarbības skolēniem tiek piedāvāta iespēja līdz
š. g. 26. novembrim piedalīties konkursā un laimēt balvas, atrisinot
algoritmiskās domāšanas uzdevumu un iesniedzot savu atbildi šajā formā.
Vairāk informācijas un izziņas semināra videoieraksts
pieejams Drossinternets.lv mājaslapā.