17.septembris Dāvja Ozoliņa Apes pamatskolas skolēniem atšķīrās no ierastā dienas ritma.
Ciemos gaidījām Mazās Brīnumzemes izglītības un tehnoloģiju centra meistarus,
lai kopīgi mācītos, darbotos un izpētītu jaunākos tehnoloģiju un cilvēka roku
darba sasniegumus. Skolēni grupās 2 stundas darbojās “Mazās Brīnumzemes” centra
tehniskajā laboratorijā – pētīja miniatūrus auto, mājas un arī cilvēkus,
izpētīja to darbināšanas noslēpumus, kā arī paši strādāja 3D maketu būves
darbnīcā.
Mazās Brīnumzemes ekspozīcija ir mākslinieku izdomāta un
veidota pasaule, kas reizēm dzīvo pati savu dzīvi. Izzinošās divdaļīgās
nodarbības laikā, skolēni uzzināja kā tiek veidota un darbojas aizraujošā
modelisma pasaule. Skolēni, meistara vadībā, miniatūro maketu, kurā viss ir
tieši tāds, kā dzīvē, tikai 87 reizes mazāks: pilsētas, lauki, kalni, ielejas
un dažādas sadzīves ainiņas. Maketā pārvietojās jaunāko tehnoloģiju auto un
vilcieniņš, savukārt mazie namiņi un cilvēciņi mudināja aizdomāties par to, kā
izskatās pasaule no putna lidojuma.
Nodarbības otrajā daļā dalībnieki paši izsapņoja un 3D
maketu darbnīcā izveidoja savu Latviju, kādu viņi vēlētos to redzēt, kad
svinēsim Latvijas 150.dzimšanas dienu. Skolēni atveidoja vietu, kurā nākotnē
plāno dzīvot, strādāt vai kādu vēlētos izveidot paši saviem spēkiem. Skolēni
darbojās no sirds – aizrautīgi, rūpīgi un ar interesi apguva 3D maketu būves
tehniku atbilstoši savam vecumam. Īpaši maketus patika veidot sākumskolas skolēniem. Tika izveidota darbu izstāde.
Darboties ar dažādiem materiāliem patika visiem un izveidotie maketi bija ļoti
dažādi, pārsteidzoši un radoši. Izveidotie darbi paliks katra skolēna rīcībā –
nākotnes sapņu, prasmju un zināšanu iedvesmai.
Tehniskas lietas mūsu skolēniem interesē. 5.-6.klašu skolēni
darbojās “elektronikas un lodēšanas” darbnīcā. Sākumā tika pastāstīts, kas ir
elektronika, tās nozīme un pielietojums mūsdienās. Vienkāršākas elektriskās
shēmas var izveidot, izmantojot lodēšanu. Kādi instrumenti jāizmanto, kā tie
pareizi jātur, kādi drošības noteikumi jāievēro, arī tika noskaidrots. Sākums
nedrošs, jo lodāmura darbības temperatūra 300 grādi un visi skolēni ar to
strādāja pirmo reizi. Skolotāja Edmunda skaidrojums bija tik saprotams un precīzs,
ka visi dalībnieki iemācījās lodēt un izgatavoja elektronisku ierīci – gaismas
jūtīgu “vabolīti”, kas paliek viņu īpašumā.
Savukārt 7.-9.klašu skolēni darbojās “Pneimatika – liekam
gaisu pie darba” darbnīcā. Vispirms noskaidroja, kas ir pneimatika, kādās
profesijās un nozarēs to izmanto. Svarīgi zināt arī kādas prasmes un zināšanas
jāapgūst, lai strādātu ar pneimatiskām ierīcēm un iekārtām. Katra skolēnu grupa
darbojās ar pneimatikas komplektu, stingri ievērojot drošības noteikumus.
Skolotājs deva dažādus uzdevumus izveidot sistēmas, kurās elementi darbojās pa
vienam, abi reizē, viens ātrāk, otrs lēnāk. Te gan bija labi jāpadomā, kā
gaisam likt strādāt pareizajā virzienā. Vairākas reizes mēģinot, apspriežoties,
palūdzot konsultāciju, rezultāts tika sasniegts.
Praktiski darbojoties, laiks pagāja nemanot. Izrādās,
tehnika – tas ir interesanti!