Abonē e-avīzi "Ziemeļlatvija"!
Abonēt

Reklāma

Augu dzērieni – vai tiešām labāki par govs pienu?

Foto: Colortime

Sabiedrībā pastāv dažādi stereotipi par augu izcelsmes pārtiku, piemēram, ka tā ir bezgaršīga, nevērtīga un dārga. Tomēr pēdējos gados ir strauji attīstījies gan pieprasījums pēc dažādiem augu dzērieniem, gan piedāvājums govs piena aizstāšanai. Ērtas iepirkšanās veikalu tīkls “Narvesen” nesen kā vienu no primārajām izvēlēm savos kafijas automātos ieviesis auzu dzērienu govs piena vietā. Kādi ir ieguvumi, lietojot augu dzērienus govs piena vietā, skaidro SIA“Reitan Convenience Latvia” (“Narvesen” un “Caffeine”) ilgtspējas vadītāja Vita Breidaka.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Cilvēkiem nereti šķiet, ka augu izcelsmes produkti ir pliekani un garlaicīgi, kā arī nevar nodrošināt veselībai pietiekamu olbaltumvielu, dzelzs un B12 vitamīna daudzumu. Pastāv uzskats, ka kvalitatīva augu izcelsmes pārtika ir arī grūtāk pieejama salīdzinājumā ar, piemēram, tradicionālajiem dzīvnieku valsts produktiem. Tomēr ir vairāki gan ar individuālo veselību, gan ar vidi saistīti iemesli, kādēļ ir vērts apsvērt augu dzēriena lietošanu ikdienā.

“Piemēram, auzu dzēriens nesatur holesterīnu, savukārt govs piens var būtiski veicināt holesterīna līmeņa paaugstināšanos asinīs, īpaši tiem, kuri ir pakļauti sirds slimību riskam. Govs pienā ir arī dabīgi piesātinātie tauki, kas lielos daudzumos var negatīvi ietekmēt sirds un asinsvadu veselību. Auzu dzēriens satur daudz mazāk šo piesātināto tauku. Tas ir lieliska alternatīva arī tiem, kuri ikdienā saskaras ar gremošanas traucējumiem vai dažādām alerģijām. Vienlaikus jāatzīmē, ka auzu dzērienā ir vairāk ogļhidrātu nekā pienā un mazāk olbaltumvielu,” norāda Vita Breidaka.

Attiecībā uz augu dzērienu garšu jāņem vērā, ka tas atšķiras no govs piena, bet katrs var atrast sev tīkamo. “Auzu dzēriens būs krēmīgāks un neitrāls, mandeļu dzēriens piedāvās riekstu aromātu, savukārt rīsu dzēriens būs visvieglākais un saldākais. Tomēr tas ir mazāk piemērots dzērieniem un ēdieniem, kur nepieciešama krēmīgāka tekstūra. Variantu ir daudz un dažādi, un jau šobrīd tie visi ir pieejami veikalos kā ikdienas prece, nevis kaut kas ļoti īpašs,” piebilst Vita Breidaka.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Auzu dzēriena izvēle govs piena vietā ir arī videi draudzīgāka. Metāns, ko govis izdala gremošanas procesā, ir daudz spēcīgāka siltumnīcefekta gāze nekā oglekļa dioksīds. Samazinot piena patēriņu, tiek samazināta šī metāna izdalīšanās, kas savukārt palīdz cīnīties pret globālajām klimata pārmaiņām. Būtisks faktors ir arī ūdens patēriņš, jo salīdzinājumā ar piensaimniecībā nepieciešamo daudzumu auzu dzēriena ražošanai vajadzīgs ievērojami mazāk ūdens. Visbeidzot, svarīgs aspekts ir arī lauksaimniecībā izmantojamais zemes apjoms un intensitāte – piensaimniecībai nepieciešamas plašākas zemes platības, lai gan uzturētu dzīvniekus, gan audzētu barību, kas nozīmē, ka tiek izcirsti meži un ietekmēta dabiskā ekosistēma.

Rūpējoties gan par vidi, gan par veselīgākām izvēlēm, “Narvesen” auzu dzēriens kafijas aparātos tiek piedāvāts kā viena no primārajām izvēlēm. Ilgtspējas eksperte norāda: “Mazumtirdzniecības nozare ir saistīta ar bioloģiskās daudzveidības mazināšanos un mežu izciršanas radītajām problēmām. Arī mums ir jābūt atbildīgiem un jāmeklē veidi, kā pēc iespējas mazāk kaitēt apkārtējai videi. “Narvesen” mērķis ir līdz 2030. gadam samazināt CO2 pēdu par 45%, salīdzinot ar 2022. gadu, tāpēc jebkurš lēmums, kas tiek pieņemts – par veikaliem un to iekārtojumu, produkcijas sortimentu, transportu un iepakojumu –, tiek vērtēts caur CO2 mazināšanas prizmu. Piedāvāt auzu dzērienu kā vienu no pirmajām izvēlēm kafijas aparātos bija likumsakarīgs lēmums, jo tas rada par 65% mazāk CO2 emisiju nekā govs piens. Tādā veidā mēs radām labu iespēju mūsu klientiem baudīt kafiju ar atbildīgu attieksmi pret planētu un pašu veselību.”

Eksperte norāda, ka, vērojot klientu izvēles “Narvesen” veikalos un analizējot pārdošanas datus, ir redzams, ka auzu dzēriens kļūst arvien iecienītāks. Kaut arī pašlaik auzu dzēriens izmaksā dārgāk nekā piens, “Narvesen” kafijas cenu klientiem tas neiespaido, jo “Narvesen” gādā par ilgtspējīgu ikdienas iepirkšanos un pieejamību.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Ziemellatvija.lv komanda.