Var tikai iedomāties, kā ziemā šķendējas lielo autofurgonu vadītāji, cenšoties no Rīgas ielas nogriezties uz Zemgales ielu, lai pa pagaidu apvedceļu nokļūtu līdz Igaunijas robežai.
Slīpais pagrieziena reljefs nereti ir apledojis, un smagie autofurgoni itin bieži sāniski ieslīd ceļmalas kupenā. Nākotnē gan te plānota gluži citāda aina. Šajā vietā sāksies jaunais tranzītceļš, kas ies apkārt pilsētai. Arī pats pagrieziens būs plašāks un ērtāks.Nu jau ir skaidrs, ka šovasar sāksies daudzu valcēniešu ilgi gaidītā tranzīta apvedceļa būvniecība. Pirms pāris gadiem pilsētas iedzīvotāji sāka vākt parakstus, lai tranzīta maršruts ietu apkārt pilsētai.Toreizējā pilsētas dome ievēroja iedzīvotāju intereses un sāka rīkoties. Pirmo izstrādāto projektu skiču apspriešanā piedalījās liela daļa pilsētnieku.Projektēšana gandrīz pabeigtaTagad projektu dokumentācijas izstrādāšana ir gandrīz pabeigta. Valkas novada domes priekšsēdētājs Kārlis Albergs stāsta, ka šim projektam ir trīs etapi: iecere, tehniskā dokumentācija un finansēšana. “Iecere jau ir apspriesta un apstiprināta, vairs nav daudz atlicis arī tehniskā projekta pabeigšanai. Februāra beigās ar Satiksmes ministriju noslēdzām līgumu par tranzītmaršruta ielu rekonstrukciju Valkas pilsētā. Kā zināms, jaunais tranzītceļš virzīsies no Rīgas ielas pa Zemgales, Burtnieku, Parka, Varoņu un Rūjienas ielu. Esam sastādījuši iepirkuma grafiku un tagad veidojam atklātajam konkursam nolikumu. Kad viss būs pabeigts, nolikumu nopublicēsim un pēc darba izpildītāju izvēlēšanās ceļa rekonstrukcija varēs sākties. Tā sakot, iespējami ātrāk centīsimies lāpstu durt zemē,” stāsta K. Albergs.Gandrīz nokļūst strupceļāTehniskās dokumentācijas izveidošanas laikā radās aizķeršanās, kuru var uzskatīt pat par mazliet kuriozu. Izrādījās, ka pamatīgais ceļa plānojums var beigties ar strupceļu, jo atklājās, ka pirms tā savienošanās ar Valgas – Tervas šoseju priekšā ir Igaunijas robežjosla, bet, kā zināms, citas valsts teritorijā mūsu valsts projekti un nauda nedarbojas. “Mēs mazliet izmainījām maršrutu, novirzot tranzītceļu garām kādreizējam muitas un robežkontroles postenim, jo šo iestāžu tur vairs nebūs. Maršrutu pagriezām pa labi uz Valgas pusi, un tur tas atdūrās pret 20 metru platu robežjoslu. Tas apturēja projektēšanas darbu, bet tagad viss ir nokārtots. Tranzītmaršruta savienošana ar šoseju Igaunijā ir saskaņota attiecīgajās kaimiņvalsts institūcijās,” stāsta K. Albergs. Viņš piebilst, ka, iespējams, maršruta pieslēgumam pie šosejas Igaunijā vajadzēs Valkas novada finansējumu, ja līdzekļus neizdosies atrast citur.Tranzītiela izmainīs pilsētas sejuKopējās ceļa rekonstrukcijas izmaksas ir 4998206 lati. Novads no ieguldītās summas no Eiropas Savienības atpakaļ atgūs 4891000 latu. Rekonstrukciju pēc plāna paredzēts pabeigt 2012. gada jūnijā. Apbraucamā ceļa kopgarums ir 3,6 kilometri.Par šiem miljoniem Valka iegūs lielpilsētai līdzīgu izskatu, turklāt pirmo reizi pilsētā būs luksofori. Tie būs četrās vietās. Projektētāji ir pārliecināti, ka tas uzlabos satiksmes drošību. Vēl valcēnieši iegūs veloceliņu.“Jauno tranzītceļu ir domāts veidot kā ielu. Tas nebūs tikai autoceļš. Būs gan velosipēdistu celiņi, gan gājēju ietves. Tie būs atdalīti ar joslām pēc Eiropas Savienības standartiem. Izvērtējot finansiālās iespējas, nolēmām visa maršruta garumā ietves un veloceliņus abās pusēs brauktuvei neveidot. Mazāk apdzīvotās vietās tie būs tikai vienā ceļa pusē. Atjaunotas tiks autobusu pieturas, un visa maršruta garumā būs apgaismojums,” skaidro K. Albergs. Celtnieki rekonstruēs arī tiltu pār Pedeli. “Pēc mūsu lūguma ceļa atjaunošana būs sadalīta vairākos posmos, jo visu maršruta līniju uzreiz uzrakt arī nebūtu prātīgi. Kā pirmo izbūvēsim dārgāko posmu – no Varoņu ielas līdz tiltam un krustojumam ar Ausekļa ielu,” informē K. Albergs. Izmainīsies līdzšinējā ainava bijušās Lauktehnikas apkaimē. Pēc projekta tranzītceļš aiz uzņēmuma “Servilat” pagriezīsies un virzīsies caur mežu taisni uz Varoņu ielu. Šajā vietā to būvēs pilnīgi no jauna. Daži uzņēmēji, kas strādā Lauktehnikas teritorijā, ar tādu variantu gan nav apmierināti. SIA “K” valdes priekšsēdētājs Juris Krastiņš stāsta, ka jau projekta skiču apspriešanas laikā viņš ir izteicis priekšlikumu tranzītmaršrutu novirzīt gar Lauktehniku, kur ir arī viņa veikals. “To ieteicu, kaut labi sapratu, ka manis dēļ jau neviens plānus nemainīs. Tā arī ir noticis. Nerunāju tikai par izdevīgumu sev. Domāju, ka mazāk naudas vajadzētu ieguldīt, lai rekonstruētu jau esošo ceļu, kas iet gar Lauktehniku. Tagad ceļinieki cirtīsies cauri mežam, kas prasīs vairāk līdzekļu,” spriež J. Krastiņš. Iedzīvotāji lēmumu vērtē pozitīvi“Ziemeļlatvija” jau informēja, ka novada dome atteicās no projekta turpināšanas par Starptautiskā studiju centra izveidošanu Tērauda skolā, jo uzskatīja, ka svarīgāka ir tranzītceļa izbūve. Valcēniete Liliana Vanaga uzskata, ka tas ir pareizs lēmums, jo ceļš pilsētniekiem vairāk vajadzīgs. “Tas uzlabos arī satiksmes drošību pilsētā. Nesen pa logu redzēju, kā māmiņa cenšas kamaniņās pārvests pāri pašreizējam tranzītceļam mazu bērnu. Velkot kamaniņas pāri kupenai ielas malā, tās sasvērās un mazais nokrita. Tajā brīdī brauca kravas automašīna. Paldies Dievam, viss beidzās labi, bet daudz no nelaimes netrūka,” saka L. Vanaga.Domes lēmumu atzinīgi vērtē arī pilsētas iedzīvotājs Arnis Ontensons. “Priecājos dzirdēt, ka pašvaldība šovasar nolēmusi sākt ceļa būvniecību. Es dzīvoju netālu no pašreizējā tranzītceļa, un tas ir liels apgrūtinājums. Ir liels troksnis, autofurgoni izkustina pazemes komunikācijas, tās plīst, ļoti labi, ka tas reiz beigsies,” apliecina A. Ontensons.