Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+6° C, vējš 1.34 m/s, R vēja virziens
ZiemelLatvija.lv bloku ikona

Pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu, rodas ilūzija, ka galamērķī nonāks ātrāk

Ik dienu sociālajos tīklos iedzīvotāji ziņo par netīrītiem ceļiem un avārijām uz tiem, tajās vainojot autoceļu uzturētājus. Rodas iespaids, ka ziemā autoavārijas notiek biežāk nekā, piemēram, vasaras sezonā, jo par šo tematu runā bieži un skaļi. Vai šis pieņēmums ir patiess – negadījumu galvenais iemesls ir nepietiekami uzturētie ceļi – vai tomēr iemesls ir cits. “Ziemeļlatvija” uz sarunu aicināja Valsts policijas (VP) Vidzemes reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Satiksmes uzraudzības rotas vecāko inspektoru Vilni Būci.

“Protams, ka ziema ievieš savas korekcijas it īpaši ceļu satiksmē. Mums Latvijā ziemas ir tādas, kādas tās ir, – vienā dienā liels sals, otrā snigšana, trešā jau atkusnis. Laikapstākļi ir mainīgi, un mēs neko nevaram pārmest ceļu uzturētājiem, viņu ir tik, cik ir, un dara to, kas jādara. Vienmēr būs kāds neapmierinātais. Tas ir tikai normāli, jo katram pa priekšu kaisītāju nevaram nodrošināt. Bet attiecībā uz vadītājiem, primārais un pats galvenais ir atbilstošas ziemas riepas, proti, protektors nedrīkst būt mazāks par četriem milimetriem,” stāsta VP inspektors V. Būce.
Šā gada janvārī Valkas iecirknī reģistrētas 13 avārijas, trijās no tām konstatēts, ka vadītājs braucis ar riepām, kurām protektors ir mazāks par četriem milimetriem. “Protams, šeit var domāt dažādi, kā būtu, ja būtu. Stāsts ir par to, ka, iespējams, šo trīs negadījumu nemaz nebūtu bijis. Vēl viena problēma ir aizsalušie logi no rītiem – daļa autovadītāju notīra tikai nelielu daļu un brauc kā tankā, neredzot apkārtējos. Manā skatījumā, tā ir ne tikai necieņa pret sevi, bet arī pārējiem. Saprotams, ka ne visiem ir garāžas, bet no rīta taču var piecelies trīs minūtes ātrāk, iedarbināt dzinēju, notīrīt mašīnu no ledus un sniega. Pašam būs vieglāk braukt, ātrāk varēs reaģēt,” norāda V. Būce.
Likumsargs piebilst, ka pilnīgi katrai mašīnai nevar izkontrolēt protektoru atbilstību, domājot par drošību, par to vispirms jāparūpējas pašam autovadītājam.

Visbiežāk vaino laikapstākļus
un ceļu uzturētājus
Tiklīdz ziemā notiek ceļu satiksmes negadījums, tā vadītājs sāk vainot autoceļu uzturētājus vai sliktos laikapstākļus. “Atbilde ir pavisam vienkārša – ziema Latvijā nav nekas neparasts. Ja, notiekot avārijai, arī visi pārējie ceļu satiksmes dalībnieki šajā posmā slīdētu grāvī, tad tā būtu ceļa seguma problēma vai arī nepietiekams ceļu uzturētāju darbs. Protams, tas notiek slidenā ceļa dēļ, bet nav obligāti jābrauc uz 90 kilometriem stundā, var uz 70. Diemžēl visbiežāko nelaimes gadījumu cēlonis ir pašu vadītāju rīcība, ko izanalizējuši arī avāriju eksperti. Te jāsaka klasiskā frāze – nepareizi izvēlēts braukšanas ātrums. Vienlaikus tā ir pašpaļāvība un pārgalvība. Vadītājam jājūt ceļš un jāizvērtē situācija. Ja neesi drošs, apstājies  un pārliecinies, kāda ir brauktuve. Vienā posmā ceļš var būt labs, citā sākties melnais ledus, kas aktuāls būs pavasarī,” stāsta  VP Vidzemes reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors.
Janvārī par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu Valkas rajona teritorijā kopumā sastādīti 59 protokoli. Pēc V. Būces teiktā, šis skaitlis ir liels un pats pasaka priekšā biežākos iemeslus ceļu satiksmes negadījumiem.

Drošību maina pret ietaupītu minūti un pat zaudētu dzīvību
V. Būce, ikdienā bieži braukājot no Smiltenes uz Valmieru un Valku, pamanījis, ka cilvēki ziemā brauc kā vasarā. Tomēr autovadītājiem jāsaprot, ka, uzliekot ziemas riepas, ir nedaudz jāmaina braukšanas paradumi. Lai cik labas būtu riepas, tāpat nav tik laba saķere kā vasarā. “Nevajag paļauties tikai uz labām ziemas riepām. Galvenais, atcerēties, ka mēs neesam vieni uz ceļa, ir arī citi. Pamostamies ātrāk, izbraucam ātrāk. Pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu, cilvēkiem rodas ilūzija, ka galamērķī nonāks ātrāk. Patiesībā ietaupījums būs viena minūte. Varu izstāstīt spilgtu piemēru no personīgās pieredzes. Braucot no Smiltenes uz Rīgu, aiz Siguldas ļoti bieži kāds lielā ātrumā aiztraucas garām, taču, iebraucot Juglā, redzu, ka skrējējs ir vien divas trīs mašīnas man priekšā,” stāsta policists.

Interneta komentāros pārmet arī lēnajiem braucējiem
Bieži vien internetā tiek apspriesti ne tikai pārgalvīgie autovadītāji, kas uz ceļiem jūtas kā autotrasē, bet arī tā sauktie lēnie braucēji, kas mēdz pārvietoties ar ātrumu 60 un 70 kilometru stundā. Norādot, ka arī šie autovadītāji ir sodāmi, jo traucē citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
V. Būce tam nepiekrīt, jo noteikumi nosaka, ka atļautais braukšanas ātrums ir 90 kilometru stundā, bet tas nenozīmē, ka vadītājam šādā ātrumā ir jāpārvietojas. Drīkst braukt arī lēnāk. “Jāizvērtē savas spējas, transportlīdzekļa riepas un braukšanas apstākļi. Protams, braukt ar ātrumu 60 kilometru stundā uz šosejas traucē pārējiem, jo jebkura apdzīšana saistās ar risku. To nevaru noliegt, bet juridiski, lēni braucot, nekas netiek pārkāpts. Traktortehnikas pienākums ir apstāties brauktuves malā un palaist garām pārējos ceļu satiksmes dalībniekus. Kā reaģēt pārējiem? Esot saprotošiem, arī mums pašiem var pienākt brīdis, kad ievērojami jāsamazina ātrums. Iespējams, autovadītājam ir beigta riepa, kas tiek nomainīta pret rezerves, kura ir vasaras. Jābūt savstarpējai cieņai un sapratnei vienam pret otru. Te atkal ir stāsts, ka izbraucam ar laika rezervi. Jādomā nevis viens vai divi, bet trīs soļi uz priekšu,” atklāj VP Vidzemes reģiona pārvaldes Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Satiksmes uzraudzības rotas vecākais inspektors.
Noslēgumā policists vērš uzmanību uz vēl kādu pārkāpumu – miglas lukturu nepareizu lietošanu. Apdzīvotās vietās daļa autovadītāju brauc ar ieslēgtiem tuvās gaismas un miglas lukturiem. Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka miglas lukturus drīkst ieslēgt tikai neapdzīvotās un neizgaismotās vietās. “Veikalā var nopirkt degvīnu, bet tas nenozīmē, ka to var izdzert un sēsties pie stūres. Katrai lietai ir sava kārtība,” norāda V. Būce.

LAU vadība tiksies
ar pašvaldību pārstāvjiem
Jāpiebilst, ka par braukšanas apstākļiem uz valsts un reģionālajiem autoceļiem regulāri savā mājaslapā lau.lv ziņo VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs”, norādot, uz kuriem ceļiem ir apmierinoša braukšana un kur jābūt īpaši piesardzīgiem. Trešdien, 6. februārī, Valmierā ar pašvaldību un mediju pārstāvjiem tiksies VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” vadība, lai informētu Vidzemes reģiona pašvaldības par ziemas uzturēšanas darbiem uz autoceļiem. Tiks runāts gan par uzturēšanas darbiem, gan par slīdamības samazināšanas tehnoloģijām un novitātēm ziemas dienesta darbu organizēšanā. Uzmanība tiks veltīta arī reģionālo un vietējo autoceļu uzturēšanas specifikai ziemas sezonā.

Uzziņai
Laikraksta “Ziemeļlatvija” veiktā aptauja
Uz jautājumu, kāpēc, jūsuprāt, ziemas sezonā notiek autoavārijas, 40% respondentu atbildējuši, ka netīrīto ceļu dēļ, bet 60% no aptaujas dalībniekiem ir pārliecināti, ka cēlonis ir autovadītāju pārgalvība.

ZiemelLatvija.lv bloku ikona Komentāri

ZiemelLatvija.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.